ستاد صبر استان کرمان تشکیل جلسه داد

نشست ستاد صبر استان کرمان با حضور مسئولان قضایی برگزار و بر راه‌های ترویج بیشتر فرهنگ صلح و سازش در جریان پرونده‌های محاکم قضایی تاکید شد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان در این نشست که با هدف اعتلای فرهنگ صلح، سازش و رضایت بین طرفین دعاوی تشکیل شد به نقش موثر هیات های صلح در دعاوی اشاره کرد.

وی با اشاره به آیات و روایات در زمینه صلح و سازش گفت: حکومت اسلامی باید بستری فراهم کند تا مردم در سایه بخشش و مدارا مشکلاتشان را حل کنند.

موحد افزود: باید شرایطی را فراهم کرد که دفاتر خدمات الکترونیک قبل از تحمیل هزینه به افراد در اختلافات، نامه‌ای به طرف های دعاوی ارسال کند تا اختلاف بدون تشکیل پرونده در دادگستری خاتم یابد.

وی همچنین تاکید کرد: باید از ظرفیت ائمه جمعه و روحانیت به منظور رساندن پرونده ها به صلح و سازش بهره برد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه با بیان اینکه فعال کردن هیات های صلح و سازش به منظور کاهش پرونده های وارده به دستگاه قضا باید مد نظر قرار گیرد از اعضای ستاد صبر استان کرمان خواست افراد بانفوذ، معتمد و مصلح را شناسایی کنند و اسامی آنان را در اختیار معاون قضایی دادگستری قرار دهند تا با استفاده از افرادی دارای نفوذ و صلاحیت، اعتبار و آگاه پرونده های قضایی با روند مناسب تری به سازش منتهی شود.

وی افزود: ستاد صبر باید به مشارکت مردمی و نهادهای مدنی نیز توجه داشته باشد.

موحد با بیان اینکه معتمدان در گذشته مشکلات و دعاوی را داوری می کردند ادامه داد: باید سنت پسندیده مشارکت افراد صاحب نفوذ را حفظ کنیم و آن را زنده نگه داریم زیرا حل و فصل دعاوی در بیشتر موارد از این طریق موثرتر است.

جایگاه مناسب کرمان در طرح کشوری مصلحین


رئیس کل دادگستری کرمان با بیان اینکه این استان در طرح مصلحین کشور خوش درخشید بیان کرد: پنج هزار نفر آموزش های لازم را در این زمینه فرا گرفته اند.

وی ابراز امیدواری کرد همانگونه که طرح هر مسجد یک حقوقدان در استان کرمان کلید خورد و الگوی کشور شد در این زمینه نیز در کشور به الگو تبدیل شویم.

موفقیت بیشتر هیات های سازش در مناطق محروم

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد پرونده ها در ریگان و ۲۶ درصد پرونده ها در کرمان به صلح و سازش منتهی شده اند گفت: موفقیت هیات های صلح و سازش در نقاط روستایی و محروم بیشتر است.

وی با بیان اینکه روسای شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان صلح‌یار می توانند به دستگاه قضا کمک کنند ادامه داد: شهرداران و مراکز انتظامی نیز یاور دستگاه قضایی در منتهی شدن پرونده ها به صلح و سازش باشند.

گسترش فرهنگ بخشش از اهداف ستاد صبر است

معاون قضایی دادگستری کل و رئیس شورای حل اختلاف استان کرمان نیز هدف از تشکیل ستاد صبر را تعمیم و گسترش فرهنگ بخشش و کاهش اطاله دادرسی به موازات یکدیگر عنوان و بیان کرد: همیاران صلح به عنوان طلایه داران و سفیران صلح زیر نظر شورای حل اختلاف کار می کنند و در هر مجتمع حل اختلاف تعدادی از این همیاران صلح حضور دارند.

مهدی تقی زاده افزود: ستاد صبر استان کرمان باید با شناسایی ریش سفیدان، معتمدان محلی، متنفذان و افراد واجد شرایطی که می توانند همکاری کنند به ساماندهی فعالیت های صلح یاران و هیات های صلح کمک کنند.

سازش هزار و ۵۶ پرونده

 

مهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز در این جلسه بر لزوم استفاده از ظرفیت مصلحین تاکید و اعلام کرد: سه هزار و ۸۰۰ مصلح در استان فعال هستند.
وی تصریح کرد: بیش از هزار و ۵۶ پرونده توسط مصلحین طی سال جاری در کرمان به صلح و سازش رسیده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=75342
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.