مدیرکل دامپزشکی استان کرمان:


سگ‌های ولگرد بیمار با مرگ آرام از بین می‌روند

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: سگ های ولگرد غیر مفیدی که بیمار باشند به صورت مرگ آرام به گونه‌ای که حیوان زجر نکشد از بین می‌روند.

به گزارش کرمان‌نو و به نقل از ایرنا مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان که متولی این موضوع است در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: زنده‌گیری، نگهداری در پناهگاه، واکسیناسیون، غذا دادن و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب برعهده شهرداری است.

مصطفی عسکری افزود: شهرداری تا این لحظه عملیات زنده‌گیری سگ‌های ولگرد را به پیمانکار واگذار کرده است و پیمانکار در پنج منطقه شهرداری شهر کرمان به تفکیک این اقدام را انجام می‌دهد و سگ‌های بلا صاحب را به پناهگاه می‌آورند.

وی بیان کرد: زنده‌گیری سگ‌های ولگرد توسط دارت بیهوشی انجام می‌شود تا به این حیوانات آسیبی وارد نشود و سپس به پناهگاه شهرداری انتقال می‌یابند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان تصریح کرد: در پناهگاه، سگ‌های ولگرد غربالگری و سگ‌های سالم از بیمار جدا می‌شود و بعد از انجام فرایند واکسیناسیون، عقیم‌سازی و مراحل رهاسازی آنها اتفاق می‌افتد؛ یعنی این سگ‌ها مجدد به نقطه قلمرو خودشان برگردانده می‌شوند و بعد از اتمام چرخه عمر در نهایت تعداشان محدود خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان با تاکید بر اینکه ظرفیت پناهگاه نگهداری سگ‌های ولگرد در شهر کرمان محدود است، گفت:  اگر این چرخه آمدن سگ‌های ولگرد به پناهگاه و در نهایت عقیم‌سازی و رهاسازی آنها به صورت کامل انجام شود تعداد این سگ‌ها به مرور زمان کم می‌شود و نیاز به افزایش ظرفیت و ایجاد پناهگاه جدید نخواهد بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان با اشاره به اینکه در کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب باید ادارات مختلفی جدی ورود کنند و کمک دهند، تصریح کرد: طبق آمار روزانه از سطح پنج منطقه این شهر نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ قلاده سگ ولگرد روزانه زنده‌گیری می‌شود اما این ظرفیت وجود دارد که تعداد زنده گیری این حیوانات افزایش پیدا کند البته به شرطی که فراینده عقیم‌سازی و سپس واکسیناسیون این حیوانات به طور کامل انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز با اشاره به اینکه غذا دادن به حیوانات از منظر ترحم کردن به حیوانات طبیعی است ولی از منظر دیگری باعث افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود، بیان کرد:  شهروندان اگر بخواهند کمکی به این سگ‌ها کنند، می‌توانند این کمک را در اختیار شهرداری بگذارند و عوامل شهرداری در اختیار این حیوانات ولگرد بگذارند.

وی تاکید کرد: مردم خودشان به سگ‌های ولگرد در خیابان ها غذا ندهند زیرا این موضوع باعث افزایش جمعیت این حیوانات در سطح شهر می‌شود و از سوی دیگر شهروندان خودشان شخصا به حیوانات ولگرد نزدیک نشوند زیرا آن حیوان ممکن است در ظاهر علائمی نداشته ولی هار و دارای آلودگی انگلی باشد.\

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل وزارت کشور، عوامل شهرداری سگ‌های بلاصاحب را از سطح فضای شهری جمع‌آوری و زنده‌گیری می‌کنند و این حیوانات را در  محلی که با کمک سازمان‌های مردم نهاد دایر کردند نگهدار می‌کنند تا سگ‌های مفید و غیرمفید شناسایی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: بعد از آوردن سگ‌های بلاصاحب به محل نگهداری در صورت مفید بودن اگر متقاضی وجود داشته باشد کارهای واکسیناسیون و درمان ‌ضد انگلی در مورد این حیوانات انجام و با گرفتن تعهد تحویل اشخاص متقاضی برای نگهداری می‌شود.

وی توضیح داد: سگ‌های ولگردی که در مرکز نگهداری غیرمفید تشخیص داده شوند ۲ سرنوشت دارند؛ در فرایند نخست  ابتدا عقیم‌سازی و  سپس در مناطقی که  کنترل بیشتر بر روی آنها وجود دارد دوباره رهاسازی می‌شوند.

رشیدی ادامه داد: سگ های ولگرد غیر مفیدی که بیمار باشند به صورت مرگ آرام به گونه‌ای که حیوان زجر نکشد از بین می‌روند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98661
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.