شهریه با طمع اجباری

مادر یک دانش آموز به «پیام ما» می‌گوید: ضمن اینکه برای ثبت نام دخترم در پایه اول دبستان در مدرسه ای بیش از 10 بار به یک مدرسه مراجعه کردم تا دخترم را با هزار منت ثبت نام کنند، به او گفتند برای ثبت نام باید 300 هزار تومان یکجا بپردازی تا دخترت را ثبت نام کنیم.
مادر دانش آموز دیگری هم به «پیام ما» گفت هر سال برای ثبت نام در مدرسه ای مبلغی را از من می‌گیرند و به هیچ عنوان هم اختیاری نیست و می‌گویند اگر پول ندهی خبری از ثبت نام نیست. او ادامه داد: سال قبل نزدیک به 100 هزار تومان از من گرفتند و امسال می‌خواهند 200 هزار تومان بگیرند. در طول سال هم برای برنامه‌های مختلف پول می گیرند.

تبصره هایی برای گرفتن شهریه

رئیس ستاد ثبت نام آموزش و پرورش کرمان به «پیام ما» گفت که مدارس دولتی که به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند و مدارس نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و شاهد می توانند مبلغی را به عنوان فعالیت‌های فوق برنامه دریافت کنند.
او می افزاید: “مبالغ دریافتی هم قاعده‌ای دارد و انجمن اولیا و مربیان یک مدرسه پیشنهاد می‌دهند و شورای تصویب آموزش و پرورش رقمی را به عنوان شهریه تصویب می‌کنند”.
محمد اسلامی می گوید انجمن اولیا و مربیان مدرسه شهریه پیشنهادی را به آموزش و پرورش اعلام می‌کنند و معمولا آموزش و پرورش با کمی تعدیل مبلغ، آن را تایید می‌کند. او در پاسخ به این سوال که دریافت پول برای ثبت نام توسط مدارس غیر قانونی است یا خیر گفته: “اگر هیات امنایی باشند، غیر قانونی نیست”.

آموزش و پرورش: شهریه نداریم

مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش کرمان ضمن منکر شدن مسئله شهریه، پول گرفتن مدارس را به دلیل های دیگر ربط داد.
” اگر هم مدرسه ای پول بگیرد به عنوان برنامه های فوق برنامه است”.

اموزش پرورش استان کرمان
اموزش پرورش استان کرمان

تقی زاده گفت: اگر خلافی اتفاق بیفتد مردم می توانند به کارشناسان ارزیابی عملکرد و ستاد ثبت نام آموزش و پرورش شکایت کنند و مطمئن باشند که آموزش و پرورش کرمان با حساسیت پیگیری می‌کند. او در پایان صحبت های خود  به این نکته اشاره کرد که ضمن اینکه اگر کسی اعتراضی دارد باید کتبا اعتراض و شکایت خود را به آموزش و پرورش ارائه دهند تا پیگیری شود و هر مبلغی که گرفته می‌شود باید با رضایت مردم باشد.

منابع مالی مدارس هیات امنایی

جدای از مدارس  نمونه دولتی و استعدادهای درخشان، مدارس دولتی دیگری هستند که به  هیات امنایی شهرت دارند و بسیاری از این ها به همین بهانه به اجبار از والدین هزینه دریافت می‌کنند.
منابع مالی مدارس هیات امنایی طبق آیین نامه و دستورالعمل اجرایی توسعه مشارکت‌های مردمی عبارتند از:
1_ اعتبارات دولت که در قالب بخشی از سرانه هزینه تمام شده با توجه به مقررات آموزش و پرورش و در قالب قرارداد فیمابین پرداخت می‌شود. این اعتبارات مطابق تبصره 2 ماده 14 قانون شوراهای آموزش و پرورش مصوب مجلس شورای اسلامی، به صورت کمک تلقی می‌گردد.
2_ وجوهی که از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه (اضافه بر برنامه های رسمی آموزش و پرورش) دریافت می‌شود.
3_ هدایا و کمک های مردمی داوطلبانه که در خارج از فصل (موعد) ثبت نام دانش آموزان در چارچوب مقررات ابلاغی آموزش و پرورش دریافت می‌شود. همانطور که در متن بالا آمده هیچ مدرسه ای حتی هیات امنایی نباید به اجبار از کسی پول بگیرد در حالی که برخی مدارس به این بهانه تا زمانی که پول نگیرند حاضر به ثبت نام دانش آموزان نیستند.
چندی پیش دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم گفته بود که دریافت وجه اختیاری است.
“یکی از موادی که قانون گذار در اختیار هیات امنا قرار داده اتخاذ تصمیم در مورد برنامه ریزی و برگزاری کلاس های فوق برنامه ،جبرانی ،تکمیلی و نظیر آن است که می توانند در زمانی غیر از زمان ثبت دانش آموزان از اولیا آنها وجه دریافت کنند . وجه تعیین شده در مناطق مختلف متفاوت است و بر اساس اقتضائات منطقه در نظر گرفته می‌شود و پرداخت آن برای دانش آموزان اختیاری است”.

مدارس هیات امنایی منابع درامدی متفاوتی نسبت به بقیه مدارس دارند.
مدارس هیات امنایی منابع درامدی متفاوتی نسبت به بقیه مدارس دارند

شهریه گرفتن خلاف قانون اساسی

یک حقوقدان ضمن اشاره به این نکته که طبق قانون اساسی دولت موظف است تحصیل رایگان را برای همه ملت فراهم کند افزود: مدارس هیات امنایی که در سال های گذشته  از دانش آموزان پول هایی را گرفته اند، باید مشخص شود در چه جاهایی هزینه شده است. نعمت احمدی گفت که اگر هم مدرسه ای می خواهد وجه دریافت کند باید در قالب کمک های داوطلبانه مردمی باشد و این کمک ها نباید به زور و اجبار باشد.
احمدی نیز می‌گوید: اگر دانش آموزی در حوزه جغرافیایی یک مدرسه باشد و آن مدرسه برای ثبت نام پول بخواهد و دانش اموز نداشته باشد “اگر آن دانش آموز را ثبت نام نکنند، خلاف قانون اساسی است”. این حقوقدان در پایان صحبت های خود نیز گفت که اگر هم یک مقام مسئول این دانش آموز را ثبت نام کند، آن کودک در بین هم مدرسه ای هایش انگشت نما می شود و تبعات بدی خواهد داشت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=597
1 نظر
  1. […] در زمینه شهریه غیرقانونی مدارس نیز گفت و گوی دیگری با خانه ملت از دریافت‌های […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.