رئیس اوقاف شهرستان بم:


قدیمی‌ترین وقف استان کرمان با قدمت ۷۰۰ سال مربوط به بم است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بم گفت: قدیمی‌ترین وقف استان کرمان با قدمت بیش از ۷۰۰ سال مربوط به شهرستان بم است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا حجت الاسلام علی ستوده به مناسبت هفته وقف با اشاره به اینکه وقف در ادیان گذشته هم وجود داشته اما اسلام توجه خاصی به وقف دارد؛ افزود: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله واقف بودند.

وی گفت: تعداد ۷ امامزاده در شهرستان بم وجود دارد که همه دارای شجره نامه های معتبری هستند. در هر امامزاده یک روحانی مستقر داریم و کارهای فرهنگی انجام‌ می‌دهند.

ستوده بیان کرد: شهرک امیرآباد و روستاهای خواجه عسکر، قلعه عسکر و هراران جزو موقوفه رجب بن برهان الدین هستند که با قدمتی بیش از ۷۰۰ سال از موقوفه های قدیمی استان کرمان به شمار می رود.

وی به نیات واقف اشاره کرد و افزود: نیت موقوفه نیز تامین هزینه های عمرانی امامزاده خواجه حسن عسکری(علیه السلام) است و درآمد بدست آمده از این موقوفه در این مکان هزینه می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بم گفت: اکثر موقوفات استان کرمان به نیت عزاداری و تعزیه دارای حضرت اباعبدالله حسین(علیه السلام) اختصاص پیدا کرده و به همین دلیل مردم نیز اموال خود را جهت تببین مکتب تشییع و عزاداری سالار شهیدان وقف می کرده اند.

این مسئول افزود: قریب به ۳۵ مدرسه در سطح شهرستان بم اراضی آن ‌ها وقف است و غالب آنها با اداره اوقاف دارای سند اجاره بوده و مدارس توسط خیرین ستاد نوسازی مدارس احداث شده اند و در حال استفاده هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اوقاف بم، وی درباره نحوه واگذاری موقوفات گفت: موقوفاتی که درآمد سالانه آن ها بیش از ۵ میلیون تومان است باید از طریق مزایده واگذار شوند و قیمت توسط کارشناس رسمی هم باید حتما تعیین کند.

رئیس اداره اوقاف بم گفت: در شهر بروات چند پلاک موقوفه وجود دارد که به نام موقوفه حاج میرزا سعید وزیر هستند که غالب نیت موقوفه تعزیه داری امام حسین(ع) است و بخش دیگری هم حق ارتزاق است که به ورثه واقف می رسد و یکی از بزرگترین موقوفه های شرق استان کرمان است.

وی درباره جلوگیری از برخی خرافات که در بین مردم رواج پیدا کرده و باعث ایجاد مکان هایی تحت عنوان زیارتگاه شده افزود: در اولین قدم مجتمع قمربنی هاشم شهرستان فهرج که قبلا به عنوان زیارتگاهی شناخته شده و ضریح نصب شده بود برخورد کردیم و جمع آوری شد.

ستوده خاطرنشان کرد: اکنون این مجتمع شامل یک مسجد است که با توجه به اینکه آخرین نقطه استان کرمان است و دیگر تا سیستان و بلوچستان آبادی وجود ندارد یکسری امکانات رفاهی نیز در این مکان به وجود خواهیم آورد.

وی ادامه داد: همچنین امامزاده امیرالمومنین در کوه شاه از توابع شهرستان ریگان را داشتیم که ضریح برداشته شد.

ستوده افزود: درباره مجتمع فرهنگی مذهبی عباسعلی نیز هیچ اعتقادی به بحث زیارتگاه بودن نداریم و فقط شخصی که در آن جا دفن شده شخص شهیر و ادیبی بوده و جلسات متعددی نیز با مسئولین برگزار شده و به این نتیجه رسیده شد که با توجه به کاربری مذهبی این مکان بحث های برگزاری ازدواج های آسان را ساماندهی کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=97171
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.