مصرف پنج درصدی آب شرب در فضای سبز

 به گزارش مهر ایمان سیف الهی گفته به منظور مدیریت آب از درختان و گیاهان پوششی سازگار و مقاوم با نیاز آبی کم در فضای سبز کرمان استفاده می شود.  وی از جایگزینی گیاهان مناسب با شرایط منطقه به جای چمن اسپرت خبر داد و افزود: «در مجموع به دنبال حذف چمن اسپرت از فضای سبز کرمان هستیم چرا که این پوشش گیاهی نیازمند مصرف بالای آب است.»

معاون سازمان پارک ها و فضای سبز با اشاره به اینکه چمن اسپرت به آبیاری روزانه احتیاج دارد، گفته بر این اساس از چمن اسپرت در پارک هایی که به تازگی احداث شده استفاده نشده است.

وی با اشاره به اینکه طراحی پل های جدید با پل های قدیمی متفاوت است، بیان کرد که برای فضای سبز این مناطق از چمن استفاده نمی شود و به جای آن از پوشش گیاهی و درختچه استفاده می شود. سیف الهی همچنین از بکارگیری روش های آبیاری تحت فشار در فضای سبز کرمان سخن به میان آورد و یادآور شد که  با وجود اقداماتی که تاکنون انجام شده است همچنان نیازمند ادامه این مسیر هستیم.وی در زمینه جداسازی سامانه های آبیاری فضای سبز از آب شرب اظهار کرد که در مرکز استان کرمان در زمینه گسترش شبکه آب خام اقدامات فراوانی در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز با اشاره به حفاری ها و لوله کشی های انجام شده برای این منظور ادامه داد: اما هنوز در برخی فضاهای محدود شهر کرمان از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود که در این مناطق با بکارگیری سیستم های آبیاری قطره ای و کاشت گیاهان مقاوم سعی شده است مصرف آب به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند.

سیف الهی گفت: همچنین برای گسترش شبکه آب خام به این مناطق طی چند سال آینده هم برنامه ریزی های لازم انجام شده است. البته با توجه به حفاری ها و اقدامات مورد نیاز اجرای این طرح ها زمان بر است.برای آبیاری در پارک های بزرگ و بلوار جمهوری به هیچ عنوان از آب شرب استفاده نمی شود، البته آب مورد استفاده برای آب سردکن ها و سرویس های بهداشتی سح شهر قاعدتاً باید آب شرب و سالم باشد. میزان مصرف آب شرب در فضای سبز شهر کرمان را بین پنج تا هشت درصد است در مکان هایی که آب شرب استفاده می شود با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای مصرف آب مدیریت شود

 اپو می گوید که سرانه فضای سبز شهر ۱۸ مترمربع  است از این نظر کرمان از وضعیت ایده آلی برخوردار است. اقداماتی برای ایجاد تناسب در زمینه توزیع و پراکندگی فضای سبز در سطح شهر کرمان در دست اجرا است که از آن جمله می توان به احداث چندین پارک اشاره کرد.

سیف الهی تصریح کرد: «به عنوان مثال در منطقه یک از فضای سبز بیشتری برخوردار هستیم در صورتی که در منطقه دو که نوساز بوده و شهرک های مسکن مهر وجود دارد سرانه فضای سبز به نسبت منطقه یک کمتر است.»

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز کرمان با اشاره به احداث پارک در بلوار حجاج و بلوار پزشک گفت: در مناطقی دارای سرانه سبز کمتر، برنامه هایی برای ایجاد تناسب در دست اجراست و ظرف دو هفته آینده دو یا سه پارک به بهره برداری می رسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=13017
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.