گزارشی از آمار تزریق واکسن کرونا به تفکیک ۵ حوزه علوم پزشکی


۸۴ درصد از جمعیت استان در مقابل کرونا ایمن نیستند

دو میلیون ۱۴۷ هزار و ۵۶۸ نفر از جمعیت کرمان بالای ۱۸ سالند. جمعیتی که تاکنون ۱۶۰ هزار نفر شان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت،۹۵ هزار نفر در حوزه رفسنجان، ۸۳هزار و ۲۶۴ نفر در حوزه سیرجان، ۸۰هزار و ۵۵۵ نفر در حوزه علوم پزشکی بم و بالغ بر ۳۴۰ هزار نفر در حوزه ۹ شهرستان دانشگاه علوم پزشکی سیرجان دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

مرضیه قاضی‌زاده| به طور میانگین ۳۶ درصد از هر حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان دز اول و ۱۶.۴درصد دز دوم را تزریق کردند. به عبارت دیگر ۸۳.۶درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال کرمان همچنان در مقابل کرونا ایمن نیستند.
چند درصد از جمعیت هدف کرمان واکسینه شدند؟این سوالی است که بعد از تکذیب آمار پوشش تزریق واکسن کرونا توسط وزارت بهداشت همچنان به آن پاسخ داده نشده است. آماری هم که تا امروز در مورد واکسیناسیون اعلام شده مربوط به کل استان کرمان است . در این گزارش کاغذ وطن تلاش کرده با تماس با ۵ حوزه علوم پزشکی کرمان، رفسنجان، جیرفت و بم و سیرجان وضعیت واکسیناسیون را رصد کند.
جمعیت هدف بالای ۱۸ سال در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که شامل ۷ شهرستان جیرفت،کهنوج، عنبرآباد،فاریاب، رودبار جنوب، قلعه گنج ومنوجان است ۴۷۰ هزار نفرند که از این تعداد ۳۴ درصد دز اول و ۱۲.۷۶درصد دز دوم را تزریق کردند.
در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز از ۲۵۵ هزار نفر به عنوان جامعه هدف در نظر گرفته شدند که ۳۷ درصد دز اول و ۱۷.۶۴درصد دز دوم را تزریق کردند.
در سیرجان نیز ۲۳۰ هزار و ۴۲۴ نفر باید واکسینه شوند که از این میان ۳۶.۱۳درصد دز اول و ۱۶.۳۳درصد دز دوم را تزریق کردند.
درصد تزریق واکسن دز اول در شرق استان بیشتر از سایرین است. در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم که شامل ۴ شهرستان شرقی بم، نرماشیر، فهرج و ریگان است قریب به ۳۸درصد دز اول واکسن را تزریق کردند. با این حال تنها ۱۶ درصد از جامعه هدف ۲۱۲ هزار نفری این حوزه واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.
حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز شامل ۹ شهرستان شهربابک، کرمان، زرند، راور، رابر، ارزوئیه،کوهبنان، بافت و بردسیر است که جامعه هدف واکسیناسیون را به ۹۸۰ هزار نفر می رساند. از این جمعیت ۳۵ درصد دز اول واکسن را دریافت کردند و ۱۹ درصد دز دوم را تزریق کردند.
ثبت نام واکسیناسیون کرونا در کرمان به افراد بالای ۳۵ سال یا متولدین ۱۳۶۵ و قبل از آن رسیده. بنا به اطلاع دانشگاه علوم پزشکی کرمان تا عصر روز گذشته ۷۶۱ هزار و ۴۳۶ نفر نوبت اول واکسن را تزریق کردند و ۴۰۳هزار ۹۱۳ نفر نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کردند. هنوز مشخص نیست که استان کرمان در تزریق واکسن در میان سایر استان ها در چه جایگاهی قرار دارد. با این حال به نظر می رسد که به طور میانگین ۳۵ درصد از جمعیت استان کرمان واکسن نوبت اول را تزریق کرده باشند.
در آخرین به روزرسانی نرم افزار ماسک سه شهرستان ارزوئیه، جیرفت و کوهبنان از وضعیت قرمز خارج شدند. به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز روند ابتلا به کرونا در استان کرمان نزولی است. با این حال دو روز قبل جمعیت فوتی استان به ۳۱ نفر رسیده بود. عددی که آخرین بار ۲۴ مرداد ماه تکرار شده بود. حسین صافی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان علت این رشد را تعداد بالای بیماران بدحال کرمان دانسته است:«متاسفانه روز دوشنبه ۳۱ نفر در استان کرمان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، زیرا تعداد بیماران بدحال استان همچنان زیاد هستند.»
*۱۶درصد از هر گروه سنی واکسن نزدند
به گفته صافی زاده هنوز موردی از سویه جدید کرونا در استان کرمان مشاهده نشده،با این حال ۱۴ شهریور ماه مهدی شفیعی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران ازرویت ۱۸ تا ۲۰ مورد قارچ سیاه در کرمان خبر داده بود. او گفته بود:«حدود ۱۸ تا ۲۰ مورد بیمار مبتلا به این بیماری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان رویت شده که برخی از این افراد در مراحل نخست درگیری با دارو یا جراحی بهبودی پیدا کرده اند.» با وجود تاکیدات پزشکان و مسئولان استانی بر واکسیناسیون اما تاکنون ۱۶ درصد از هر گروه سنی مراجعه ای برای تزریق واکسن نداشتند. صافی زاده در این خصوص گفته است: استقبال برای تزریق واکسن در کرمان خوب بوده ولی حدود ۱۶ درصد از هر گروه سنی استقبالی نکرده اند که امیدواریم آنها نیز به نتیجه تزریق واکسن برسند»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76466
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.