آبگرفتگی در کرمان مشکل‌زا شده است

این هفته با ورود سامانه بارشی رحمت الهی شامل حال تمامی مردم ایران شد. در کرمان هم شاهد بارش‌های خوبی بودیم اما این بارش‌ها در بعضی از مناطق استان برای مردم مشکل‌ ایجاد کرد و باعث آبگرفتگی نقاطی در شهرهای استان شده است. شهر کرمان هم از این قاعده مستثنی نبوده و آبگرفتگی در بسیاری از خیابان‌ها و کوچه‌های شهر به چشم می‌خورد. در اینباره با محمد یاسین پنجعلیزاده رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی و عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مصاحبه‌ای داشتم.

محمد یاسین پنجعلیزاده در رابطه با رسیدگی به این موضوع به کرمان نو گفت اصلاحاتی با احداث شبکه آبهای سطحی توسط شهرداری در بعضی از معابر و خیابان‌ها از جمله خیابان مهدیه که در سال‌های گذشته بسیار مشکل آفرین بود انجام شده است.

وی یکی از علل به وجود آمدن آبگرفتگی در معابر را جوی‌های آبی دانست که راه ارتباطی آنها به دلایل مختلف مسدود شده است. همچنین کوچه‌هایی که به علت وجود چاه‌های بسته با بارش باران دچار آبگرفتگی می‌شوند.

وی ادامه داد گاهی آسفالت‌ خیابان‌ها به علت زیرسازی بدی که انجام شده فروکش می‌کند و باعث جمع شدن آب در سطح زمین می‌شود.

پنجعلیزاده گفت شهرداری در حد مقدور به رفع آبگرفتگی در نقاط مختلف می‌پردازد و هر جایی که مردم با ۱۳۷ تماس گرفتند و از بروز مشکل اطلاع دادند از طریق تانکر‌ها بخش زیادی از آن حل شده است.

وی اظهار کرد تعدادی از پلها از جمله پل ابوذر مجهز به پمپ‌هایی است که آب از طریق آنها پمپاژ می‌شود و برای آبیاری درختان به جاده جوپار منتقل می‌شوند.

به گفته وی سیستم شهری ما از پایه مشکل دارد و باید درست شود و در ادامه به کشورهایی مانند مالزی و انگلیس اشاره کرد و گفت این کشور‌ها با توجه به اینکه ده ماه از سال را بارندگی دارند مجهز به کانال‌های زیرزمینی هستند که بعد از بارش آب کمتر از ده دقیقه وارد این کانال‌ها می‌شود و دیگر آبی بر روی سطح زمین باقی نمی‌ماند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا با تاکیید بر اینکه شهرداری یک واحد غیرانتفاعی است و درآمد خود را از دریافت عوارض کسب می‌کند افزود تا حدودی مردم هم به دلیل نپرداختن عوارض شهرداری که در قبال خدمات دریافتی باید بپردازند مقصر هستند.

وی تصریح کرد بیش از ۸۰ درصد کرمانی‌ها عوارض خود را پرداخت نمی‌کنند بنابراین مردم هم به اندازه شهرداری مقصر هستند و نباید توقع بیش از این هم از شهرداری داشته باشند.

وی بیان کرد «بزرگترین مشکل ما نبود یک نظام هماهنگ در کشور است، ما در کشورهای پیشرفته شاهد یک سیستم نظام هماهنگ هستیم و تمامی اداره‌های آنها مانند برق، گاز، آب و غیره جزئی از شهرداری محسوب می‌شوند و شهرداری مسئول اداره شهر است. اما متاسفاته در کشور ما این ارگان‌ها جدا هستند و باعث شده تا یک مقدار دراین زمینه مشکل‌زا باشد. اگر این نظام هماهنگ که ما به دنبال آن هستیم اتفاق بیافتد بیشتر مسائل حل خواهد شد».

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=10299
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.