آغاز عملیات مرمت قلعه سنگ سیرجان

محمود وفایی با اشاره به آغاز مرمت قلعه سنگ سیرجان گفت که به دلیل اهمیت خاص این بنا و ضرورت حفاظت و نگهداری از بقایای آن، انجام یکسری عملیات مرمت حفاظتی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.
وی افزود که بخش‌هایی از بدنه‌ خشتی این بنا در معرض خطر هستند که باید مرمت شوند. به دلیل حجم و گستردگی عملیات اجرایی از مسئولان شهرستان سیرجان در خواست می‌شود در تأمین مالی پروژه و ادامه این روند مرمتی همکاری و مساعدت لازم را با اداره‌کل میراث فرهنگی استان داشته باشند.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گفته قلعه سیرجان با توجه به موقعیتی که دارد می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری در رونق این منطقه مفید باشد.
وی ادامه داد که قلعه سنگ سیرجان مجموعه‌ای خشتی و از آثار شاخص استان کرمان است. این بنا در پنج کیلومتری شهر سیرجان قرار دارد، بنا بر پژوهش‌های حاضر هسته اولیه این بنا در دوران ساسانی شکل گرفته و در دوره‌های تاریخی پس از اسلام نیز آباد بوده است.
وفایی خاطرنشان کرد که این قلعه شامل بنایی برروی صخره سنگی میانی و دو حصار پیرامونی است عمدتاً از خشت خام ساخته شده، در بخش صخره‌ای آن با استفاده از وضع طبیعی صخره و انجام برخی تغییرات به‌صورت کوله‌بری‌های محدود با استفاده از آجر و ملات گچی شکل گرفته است.
وی افزود که در ساخت این بنای آجری عمدتاً ازآجرهای خاص آل‌بویه و آجرهای معمول دوره سلجوقیان استفاده شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفته یکی از مهم‌ترین بخش‌های این قلعه آتشدان سنگی است که عمدتاً از آن به عنوان منبر سنگی یاد می‌کنند، براساس پژوهش‌های علمی این پلکان سنگی بخشی از آتشدان سنگی است که مربوط به دوره‌های پیش از اسلام بوده.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=13250
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.