آموزش 6 رشته، در گام اول راه‌اندازی خانه صنایع دستی بم

کرمان نو- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد:در گام اول راه‌اندازی خانه صنایع‌دستی بم 6 رشته صنایع دستی مانند تراش سنگ قیمتی و نیم قیمتی، هنرهای چوبی، قلم زنی روی مس ،پته دوزی ، سفال و سرامیک و زیورآلات سنتی در نظر گرفته شده است

به گزارش کرمان نو، کاظم حسین‌زاده روز سه شنبه در جلسه کارگروه گردشگری شهرستان بم افزود:آموزش این رشته ها پس از آماده و نهایی شدن این خانه شروع خواهد شد.

او اظهارداشت: سه صنعت نفت،خودروسازی و گردشگری جزو صنعت‌های مهم و برتر دنیا بشمار می‌روند که دو صنعت خودروسازی و گردشگری در بم فعال است .

او بیان‌کرد:در تلاش هستیم تا در طرح مطالعاتی شهرستان بم با پیوند گردشگری و خودروسازی از تمام ظرفیت های این شهرستان استفاده کنیم.

استان کرمان متنوع‌ترین صنایع‌دستی کشور را دارد

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان تصریح‌کرد:حدود 300 رشته صنایع دستی در ایران شناخته شده که از این تعداد حدود یکصد رشته در استان کرمان فعال است و استان کرمان متنوع ترین صنایع دستی کشور را دارد.

به گفته او شهرستان بم با پیشینه ارزشمندی که دارد متاسفانه در بحث حصیربافی شرایط خوبی ندارد.

حسین‌زاده تصریح کرد:در این6 رشته ظرفیت بسیار خوبی در خصوص تربیت نیروی انسانی ماهر و زمینه اشتغال آن‌ها فراهم می شود.

حسین‌زاده ادامه داد:به جز شهرستان بم کارهای مطالعاتی به روی شهرستان‌های قلعه گنج، راور ، کرمان، شهربابک نیز در حال انجام است که به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی معرفی خواهند شد .

او تاکید کرد:صنایع دستی مفهومی‌ترین و کاربردی‌ترین هنر سرزمین ما است زیرا هیچ صنعتی را نمی‌توان شناخت که در موارد اجتماعی، فرهنگی،اقتصادی و سیاسی بتواند تاثیرگذار باشد .

او توضیح‌داد:کشورهای پیشرفته دنیا مانند آمریکا ،هند و ژاپن از‌طریق صنایع‌دستی گردش مالی خوبی دارند و اشتغال آفرینی کرده‌اند همچنین دنیا به سمت اقتصاد و شهرهای خلاق می‌رود.

صنایع دستی سفیر فرهنگی یک منطقه است

او می‌گوید شهرهای اصفهان،تبریز، مشهد و شیراز به واسطه صنایع‌دستی تبدیل به یک برند جهانی شدند و صنایع دستی به محیط‌زیست آسیب نمی زند و کمک کننده نیز است همچنین سفیر فرهنگی آن منطقه و جامعه است.

حسین‌زاده عنوان‌کرد: صنایع دستی با کمترین میزان سرمایه‌گذاری،بیشترین اشتغال و ارزش افزوده را ایجاد می‌کند

نساجی و حصیربافی احیا می شود

به گفته او در مطالعاتی که صورت گرفته برای خانه صنایع دستی بم از آموزش، تولید و تجارت برنامه ریزی شده تا به مرحله تجارت سازی برسیم همچنین گام بعدی احیای نساجی و حصیربافی است

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان می‌گوید تجهیزات فنی خانه صنایع دستی بم آماده شده اما نیاز داریم که با کمک دستگاه‌های اجرایی شهرستان یکسری خدمات مانند محوطه‌سازی مجموعه و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی برای این مجموعه درنظر گرفته شود.

آموزش ‌ها در گام اول خانه صنایع دستی رایگان است

حسین‌زاده خاطرنشان‌کرد: آموزش‌ها در فاز اول خانه صنایع‌دستی بم به صورت رایگان است اما در گام بعد به صورت نیم‌بها خواهد بود و بعد از اینکه افراد در این زمینه ورود کنند حمایت‌های بیمه ، تسهیلات و آموزش‌های پیشرفته ویژه شاغلین صنایع دستی و نمایشگاهی ما را شامل خواهند شد .

به گفته او صنایع‌دستی در بحث فرهنگی و اقتصادی بسیار بااهمیت است و در حوزه اقتصادی با کمترین سرمایه‌گذاری می‌توانیم اشتغال پایداری ایجاد کنیم زیرا منابع مالی بسیار محدودی را نیاز دارد

صنایع دستی و گردشگری از ضروریات شهرستان بم است

در ادامه فرماندار بم نیز گفت:صنایع‌دستی و گردشگری از ضروریات شهرستان بم بوده که همیشه باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم .

هادی شهسوارپور ادامه داد:شهرداری بم در بحث جابجایی مشاغل مزاحم و در کنار آن راه‌اندازی صنایع‌دستی در مکان‌های منتهی به مسیر گردشگری گام‌های خوبی برداشته است.

راه‌اندازی خیابان عرضه صنایع دستی 

به گفته او یکی از اولویت‌ها،راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی صنایع‌دستی و راه‌اندازی خیابانی برای صنایع‌دستی و عرضه آن که مشخص شود این مسیر به یک مکان تاریخی منتهی می‌شود .

راه اندازی دروازه کویر در دارستان بم

شهسوارپور تصریح‌کرد:‌یکی از ظرفیت‌های ویژه بم صنعت گردشگری است که با سیاستهای پیش رو و پیگیری طرح‌ها و الحاق کویر به شهرستان بم ،طرح گردشگری کویر نیز آماده و پیگیری خواهد شد .

او می‌گوید مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمان قول راه اندازی مجموعه‌ای تحت عنوان دروازه کویر در دارستان بم را داده است

سند گردشگری بم به سمت اجرایی شدن می رود

شهسوارپور بیان‌کرد:سند گردشگری شهرستان بم برنامه‌ریزی شده و به سمت عملیاتی شدن و اجرایی شدن می رود .

فرماندار بم توضیح‌داد:صنعت گردشگری که از پردرآمدترین صنعت‌ها به شمار می‌رود به خاطر ویروس کرونا دچار مشکلاتی شده است و اکنون جایگاهی ندارد اما باید آمادگی لازم را برای دوران پس از کرونا داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد:اگر تمام ظرفیتهای دنیا را داشته باشیم اما تصویری از ارایه آن ها نداشته باشیم انگار هیچ کاری صورت نگرفته است و باید ظرفیت شهرستان را به هر طریقی از جمله تیزر تبلیغاتی ،ساخت کلیپ یا مستند به دیگران بشناسانیم.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76332
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.