مدیرکل بهزیستی استان کرمان:


از ۶۰۲ نفر کودک کار در استان، ۵۹۴ نفر تبعه افغانستان هستند

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه ۶۰۲ نفر کودک کار در استان داریم گفت: از این تعداد تنها ۸ نفر ایرانی هستند و ۵۹۴ نفر تبعه افغانستانی دارند.

به گزارش کرمان‌نو، علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روز شنبه ۱۳ مرداد برگزار شد گفت: کودکان کار و خیابانی زخم کهنه‌ای مانند مراکز ماده ۱۶ هستند که در تمام جهان هم وجود دارد؛ اما اگر توجه کنیم این تعداد سر چهارراه‌ها کمتر شدند؛ اما باز هم هستند.

او ادامه داد: طبق آماری که در کل استان از کودکان کار داریم ۶۰۲ نفر هستند که از این تعداد ۸ نفر ایرانی هستند و سایرین تبعه افغانستانی هستند. اگرچه سعی کردیم بارها با خانواده‌های این افراد ارتباط بگیریم؛ اما آنها نسبت به این موضوع به‌اندازه ما نگران نیستند و حتی به‌عنوان نیروی کار به تنها نگاه می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه درمورد حضور تشکل‌ها گفت: بیش از ۹۵ درصد فعالیت ما به تشکل‌ها واگذار شده و تنها شیرخوارگاه مادر هستند که به‌صورت دولتی فعالیت می‌کنند.

وحیدزاده با بیان اینکه استان کرمان جزو معدود استان‌های است که نقش تشکل‌ها در آن بسیار پررنگ است افزود: ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه کار به‌صورت یارانه به تشکل‌ها داده می‌شود تا آنها به مددجویان خود خدمات بدهند.

او ادامه داد: حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تشکل به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از ما مجوز دارند و در حال فعالیت هستند و به افراد دارای معلولیت و مددجویان یاری می‌رسانند.

وحیدزاده در ادامه درمورد مراکز ماده ۱۶ توضیح داد: مراکز ماده ۱۶ مراکز کنترل کاهش آسیب هستند، آدم‌هایی که در این مراکز پذیرش می‌شوند عموماً توسط شهرداری و پلیس جمع می‌شوند و به‌صورت اجباری به ما تحویل داده می‌شوند تا تحت آموزش و درمان قرار بگیرند و حدود ۲ الی ۳ ماه نگهداری می‌شوند و بعدازاین مدت مجدد خارج می‌شوند.

او با بیان اینکه ۳ مرکز در این زمینه در استان داریم ادامه داد: ۳ ماده ۱۶ آقایان در استان داریم که سیرجان با ۲۰۰ نفر ظرفیت، کرمان ۱۵۰ نفر ظرفیت و بم ۱۰۰ نفر ظرفیت دارند که هر کدام دوبرابر ظرفیت افراد را نگهداری می‌کنند؛ اما بعد از ۲ الی ۳ ماه نمی‌توان این افراد را همچنان نگه داشت یا گاهی خود این افراد دیگر حاضر به ماندن نیستند.

وحیدزاده افزود: در این موضوع ۱۷-۱۸ سازمان با هم فعالیت دارند که فعالیت و همراهی همه با هم باعث نتیجه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی همچنین گفت: به‌دلیل اینکه تعداد کمی سالمند از خدمات خانه‌های سالمندان کرمان استفاده می‌کنند، بعضی از آن ها در حال تعطیلی هستند.در حوزه سالمندی دغدغه‌هایی وجود دارد که تعداد بنیاد‌ها و درخواست برای ایجاد خانه‌های سالمندان نسبت به گذشته افزایش یافته است

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=120709
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.