استقلال ثبت اسناد قلعه‌گنج و منوجان معطل سازمان مدیریت

راضیه زنگی آبادی _  حال فرقی نمی کند این نیاز خرید باشد یا ثبت آن خرید که شهرستانی مثل قلعه گنج از نعمت اداره‌ای به نام ثبت اسناد بی بهره است.
ثبت اسناد اداره‌ای است زیرنظر قوه‌قضاییه که همین طور از نامش پیداست وظیفه ثبت اسناد و همچنین املاک مردم را دارد در این اداره انواع شرکت ها و اختراعات افراد هم ثبت می شوند و از طرفی دفاتر اسناد ازدواج و طلاق هم وابسته به آن هستند.
تامین ساختمان با بنیاد مستضعفان
این طور که فرماندار قلعه گنج به «کاغذوطن» می گوید مردم این منطقه از نبود اداره ثبت به طور کامل رنج می برند.
عطاناوکی می گوید ما آمادگی خود را برای ایجاد این اداره اعلام کرده‌ایم اما انگار کمبود نیروی انسانی است که مشکل اصلی اجرا نشدن این اداره است.
او در خصوص فراهم بودن مکان و تجهیزات می گوید بنیاد مستضعفان علاوه بر تهیه ساختمان حاضر است حتی یک نیروی شرکت خدماتی را در اختیار این اداره بگذارد.
به گفته ناوکی پیگیری برای ایجاد این اداره در قلعه گنج از شش یا هفت ماه پیش آغاز شده است و حتی دکتر فدایی هم در این خصوص با مدیر کل اسناد استان گفتگو کرده اما هنوز نتوانستیم به نتیجه برسیم، قرار است ۶هزار سند برای مردم در بحث املاک روستایی و زمین‌های کشاورزی صادر شود و بودن این اداره در شهر از نیاز های اصلی مردم به حساب می آید زیرا که مردم مجبور هستند برای کارهای اسناد خود به کهنوج مراجعه کنند.
اسناد قلعه گنچ در انتظار
چارت سازمانی
در این خصوص با مدیر کل اداره ثبت و اسناد استان هم به گفتگو نشستیم .رضا طالبی زاده به «کاغذوطن» می‌گوید قلعه گنج تنها شهرستانی نیست که این اداره را ندارد، منوجان و رابر هم شهرستان‌هایی هستند که این مشکل را دارند و خارج از حیطه تصمیم گیری استان است زیرا که باید اول چارت سازمانی تصویب شود، که بر عهده سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور است ، بعد از تصویب چارت باید مجوز استخدام نیرو را دهند و بعد باید آزمون استخدامی برگزار و نیرو پذیرفته شود که به همین هم ختم نمی شود بلکه ساختمانی که برای این منظور در نظر گرفته می شود باید در سازمان مدیریت بودجه کشور تامین اعتبار شود.
طالبی زاده ادامه می دهد:«مسیر راه‌اندازی اداره ثبت آسان نیست و به یکی دو تا مرحله ختم نمی شود زیرا که این سازمان حاکمیتی نبوده و زیر مجموعه قوه قضاییه است و رییس اداره ثبتی که قرار است برای شهرستان قلعه گنج انتخاب شود باید پنج، شش سال سابقه کار داشته باشد و در هر چارت هشت تا۹ نفر نیرو قید می‌شود.
به گفته این مقام مسوول با توجه به پیگیری‌های نماینده و نامه‌هایی که ما به سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور دادیم، هنوز چارت سازمانی برای قلعه گنج تصویب نشده است. علاوه بر این اگر حتی تصویب هم شود کمبود نیرو مشکل بعدی ماست. در سال گذشته برای اداره تازه تاسیس عنبرآباد و رودبار جنوب سه نفر از نیروهای جیرفت و کهنوج را به خدمت گرفتیم که الان هر چهار تا اداره از کمبود نیرو رنج می برند.
طالبی زاده می گوید با وجود اداره ثبت کهنوج مردم قلعه گنج مشکل زیادی ندارند، با این که بحث سرمایه گذار و اسناد ملکی وجود داشته و قبلا هم مسوولان مربوطه با من در این زمینه صحبت کرده‌اند اما من می گویم این بهانه است، چون من به آن ها هم توضیح دادم که تا به الان مدارک و مستندات شما برای کجاها آماده شده که اداره ثبت کهنوج نتوانسته و به شما سند نداده؟او ادامه می دهد که از بنیاد مسکن هم پیش من آمده بودند و گفتند که ما هیچ نقشه ای تهیه نکردیم.
طالبی زاده می گوید برای صدور سند مالکیت در قلعه گنج چون بنیاد مسکن متولی آن است، مسولیت آن هم برعهده آن هاست که تا به الان هیچ پرونده ای برای ارایه ثبت آماده نکرده اند اگر آماده شود از خود کهنوج نماینده می فرستیم تا سند های مردم را تحویل دهند اما مشکل اصلی نبود اداره ثبت در آن منطقه نیست و مراحل قبل از آن مهم است.
به گفته او تا زمان تصویب چارت اگر مدارکی که بنیاد مسکن باید ارایه دهد کامل شود و ثبت کهنوج جواب نداد من خودم پاسخگو هستم. / کاغذوطن

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19919
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.