امکان مبادله آب زیرزمینی در کشور فراهم شود

آنطور که ایسنا نوشته احمد علوی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان اظهار کرد: مشکل ما در کشور این است که قدرت تدوین برنامه و قانون را داریم اما اقتدار اجرای آن را نداریم و در زمینه بستن چاه های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند دو بحث اساسی داریم که به دلیل نداشتن اقتدار نتوانسته ایم این مشکل را حل کنیم.

وی افزود: در بستن چاه های غیرمجاز همواره به روش های تکنیکی و اداری توجه و تاکید شده که تاکنون کاملا ناموفق بوده و در حال حاضر بیش از 11 هزار چاه غیرمجاز در استان کرمان و بیش از 350 هزار چاه غیرمجاز در کشور داریم که بیانگر این است روش هایی که به کار می بریم درست نیست. یعنی نظام تدبیر درست نیست.

علوی با اشاره به ارائه چهار پیشنهاد به منظور اصلاح روش از سوی اندیشکده تدبیر آب تصریح کرد: باید امکان مبادله آب زیرزمینی در کشور فراهم شود و قانون توزیع عادلانه آب این حق را به دولت داده که بپذیرد بازار محلی آب داشته باشیم و اگر بازار داشتیم، می تواند بستر همه اصلاحات باشد.

وی با تاکید بر حفاظت از منابع آب بیان کرد: اگر نتوانیم حفاظت از منابع آب را انجام بدهیم، بازار آب، تخریب را سریع تر خواهد کرد.

رییس اندیشکده تدبیر آب ایران گفت: اصولا برای اجرای قانون می خواهیم تبعات اجتماعی را با شورای تامین حل کنیم، اما در صورتی که در شورای تامین نماینده ای از جامعه محلی حضور داشته باشد، می تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی افزود: تاکنون با ساز و کارهای اقتصادی سراغ بستن چاه های غیرمجاز نرفته ایم که قطعا با تهیه یک مدل مالی (روش جایگزین و تامین معیشت کشاورزان) می توانیم این مسیر سخت را انجام بدهیم.

علوی درباره نصب کنتورهای هوشمند تصریح کرد: کنتور وسیله قطع و وصل نخواهد بود و موفق نمی شود اما وسیله سنجش عالی است که کمک می کند آب را در آینده به صورت حجمی تحویل بدهیم.

وی بیان کرد: دولت قطعا نمی تواند در این مسئله موفق شود و لازم است در دشت های مستقل آبی و محدوده مطالعاتی تشکل های آب بران را راه اندازی کنیم که این تشکل ها بازوهای اجتماعی اجرای اصلاح نظام تدبیر هستند و با روش های دستوری و تکنیکی نمی توانیم کار را انجام بدهیم.

رییس اندیشکده تدبیر آب ایران اظهار کرد: آب در کشور ما خیلی کم هزینه و شاید بی هزینه است و باید قیمت خود را پیدا کند که با بحث مبادله و بازار آب حل می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21439
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.