برخی مستاجران کرمانی به کانکس‌نشینی روی آورده‌اند

سیدعلی گلسرخی درباره وضعیت بازار مسکن در کرمان اظهار کرد: بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تا سال 97 که بازار تحت تاثیر نوسانات ارز و طلا شاهد افزایش قیمت در حوزه های مختلف بود. بخش مسکن نیز تحت تاثیر قرار گرفت و از اوایل دولت تا این زمان بازار مسکن در رکود نسبی بود.
وی با اشاره به اینکه رکود نسبی به معنی اینکه افزایش قیمت زیاد نبود و بازار افزایش 10 تا 15 درصدی داشت، افزود: با خروج بازار مسکن از رکود، با افزایش بالای قیمت (100 درصدی) در بخش مسکن مواجه شدیم.
گلسرخی با بیان اینکه اصولا بازار مسکن قبل و بعد از رکود ارزیابی می شود، تصریح کرد: بعد از رکود، افزایش 100 درصدی را هم در مسکن استیجاری و هم خرید و فروش داشتیم.
وی بیان کرد: در دوران رکود متقاضیان بازار مسکن کم می شوند و به دلیل اینکه بازار مسکن رابطه مستقیم با عرضه و تقاضا دارد لذا وقتی تقاضا کم باشد، موجب رکود می شود و با خروج از رکود متقاضیان وارد بخش مسکن می شوند و افزایش قیمت را تسریع می دهند و بیشتر باعث افزایش قیمت می شوند.
این فعال حوزه مسکن گفت: در حال حاضر بازار مسکن در آرامش خاصی به سر می برد و بعد از خروج از رکود و افزایش، بیشتر متقاضیان دست نگه داشته اند و احتمالا تا بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی که اتفاقات سیاسی رقم می خورد، بازار مسکن در همین آرامش به سر می برد.
وی درباره قیمت هر متر زمین در شهر کرمان اظهار کرد: قیمت زمین در کرمان براساس قصب(25 مترمربع) محاسبه می شود و عُرف در شهر کرمان قصب است که در پایین ترین محله شهر و حاشیه ها قیمت هر قصب زمین 10 میلیون تومان، در مناطق بالای شهر هر قصب 200 میلیون تومان و در محله های متوسط قیمت 60 تا 80 میلیون تومان است.
گلسرخی درباره پیش بینی آینده بازار مسکن افزود: وقتی بازار راکد می شود، قیمت ها در همان رِنج می ماند و ثبات قیمت ها را داریم اما قیمت ملک هیچ وقت کاهش نداشته و نخواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در بحث مسکن استیجاری متاسفانه مستاجران در شهر کرمان خیلی با مشکل مواجه هستند و اگر هر سال بخواهند خانه را تغییر بدهند، هر سال خانه ها کوچکتر و محله ها به محله پایین تری تبدیل می شود.
این فعال حوزه مسکن بیان کرد: یک مستاجر در پایین شهر در سال های 96 و 97 اکنون خانه کوچک تر و در محله پایین تری دارد و متاسفانه دولت تدبیر و امید در هر دو بخش مسکن چه خرید و فروش و چه استیجاری ورود پیدا نکرد و سرمایه گذاری نکرده است.
وی با اشاره به اینکه در اوایل دولت بحث مسکن اجتماعی مطرح بود اما هیچ گاه به سرانجام نرسید و خبری نیست، گفت: شاید دولت بیشتر درگیر فعالیت های سیاست خارجی بوده و این بخش مغفول مانده است. اما بابت اینکه دولت به بازار مسکن ورود نکرده خیلی از شهروندان متضرر شده و می شوند.
گلسرخی بیان کرد: به ویژه در بخش مسکن استیجاری که قشر متوسط و رو به ضعیف جامعه در این بخش هستند، در این دولت با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند.
وی ادامه داد: نمی خواهیم دولت را محکوم یا متهم به کم کاری کنیم اما واقعیتی که وجود دارد این است که خیلی از شهروندان ما توان پرداخت اجاره خانه را ندارند.
عضو اتحادیه مشاوران املاک کرمان اظهار کرد: در طول عمر فعالیت در بازار مسکن امسال با پدیده خیلی بدی مواجه شدم؛ اینکه خیلی از متقاضیان بخش مسکن به دنبال زمین اجاره ای برای برپاکردن چادر یا کانکس هستند که برای نخستین بار در شهر کرمان با این پدیده مواجه شدم و متاسفانه این مسئله وجود دارد.
وی افزود: خیلی از مستاجرانی که توان پرداخت اجاره بهای آبرومند را ندارند، به چادرنشینی و کانکس نشینی روی آورده اند که می طلبد مسوولان استان جدا از سیاست های دولت، برای این مسئله فکری بکنند.
گلسرخی تصریح کرد: سال ها قبل هشدار دادیم که اگر دولت در شهر کرمان در بخش مسکن که شرایط خاصی دارد و مهاجرپذیر است، ورود نکند، در آینده با پدیده های اجتماعی خاص و معضلات اجتماعی مواجه شده و بعضا امکان دارد مستاجران به آلونک نشینی رو بیاورند که در حال حاضر در شهر کرمان مستاجر آلونک نشین زیاد داریم و متاسفانه اکنون مستاجر کانکس نشین و چادرنشین اضافه شده و این خود می تواند پیامدهای اجتماعی وحشتناک زیادی داشته باشد.
این فعال حوزه مسکن در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: متقاضیان بخش مسکن هیچوقت به تریبون دولتی اعتماد نکنند؛ زیرا بعضا می بینیم متقاضی زمین و مسکن می گوید دولت اعلام کرده ارزان می شود در حالی که در طول سالیان سال هیچوقت مسکن و زمین ارزان نشده. زیرا کالایی نیست که دولت بتواند با وارد کردن آن قیمت را تحت کنترل قرار بدهد.
وی با اشاره به اینکه این سخنان عوارض سوئی در بازار مسکن دارد، افزود: دولت مادامی که به عنوان سرمایه گذار وارد بخش مسکن نشده، هیچ وقت کنترلی در این بخش ندارد و نمی تواند داشته باشد و چنین حرفی برای گمراه کردن متقاضیان مسکن زده می شود و تا وقتی دولت سرمایه گذاری نکرده، چگونه می تواند قیمت را کنترل کند؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=29033
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.