بیکاری زنان معلول سه برابر میانگین کشوری بیکاری زنان است

معاون توانبخشی بهزیستی کشور ضمن مهم شمردن بحث معلولین در سازمان بهزیستی گفت توانمندسازی این افراد مهم‌ترین کار بهزیستی به شمار می رود. وی نیز تاکید کرد که توانبخشی معلولین مبانی اکادمیک دارد که می‌تواند سرنوشت معلولین را تغییر دهد.
«نحوی‌نژاد» تاکید کرد که یکی از راه‌های  توانمند‌سازی افراد دارای معلولیت بحث اشتغال است که در کنار آن مشکلات بسیاری برای این افراد وجود دارد به طور مشخص قانون سهمیه  ۳ درصد در ادارات دولتی است  که به دلیل عدم مهارت‌های شغلی٬ مدارک تحصیلی و عدم هماهنگی محیط های کاری  با معلولین کار موفقی به صورت کلی نبود. او همچنین اشتغال حمایت شده را گزینه مناسبی برای این امر خواند.
سهمیه سه درصد قانونی است که باید هر دستگاه یا نهاد دولتی که قصد استخدام نیرو دارد سه درصد از کل استخدام خود را به افراد معلول اختصاص دهد.
وی تاکید کرد که نسخه آینده توانمند‌بخشی معلولان استخدام در ادارات دولتی نیست بلکه باید مربیان شغلی تربیت کنیم کارفرماها را ترغیب کنیم که افراد معلوم را بر اساس توانمندی به کار گیرند.
او در تشریح روند اشتغال حمایت شده گفت که  افرادی را تحت عنوان مربی شغلی معرفی می‌کنیم و فرایندی را  برای اشتغال طی می کنند.

وی این روند را این‌گونه توضیح داد‌ که مرحله اول ارزیابی و راهنمایی حرفه ای‌ست. بر اساس مشکلات و مسائل جسمی و روانی و اجتمای که فرد دارد نسخه ای پیچیده می‌شود که به اشتغال برسد . در مرحله  دوم ایجاد مهارت شغلی که از طریق تلفیقی با سایر افراد یا کارگاه های حمایت شده که توسط بهزیستی یا اموزش فنی حرفه‌ای  خاص برای این افراد انجام می‌شود  و اخرین مرحله ایجاد اشتغال است.
نحوی نژاد مرحله ایجاد اشتغال را مرحله ای خواند که باید با کارفرما صحبت هایی انجام شود و زمینه های ایجاد شود و افرادی که ارزیابی شده اند وارد کار شوند.

وی تاکید کرد که این افراد از تسهیلاتی از جمله حق بیمه سهم کارفرما٬ پرداخت جبران عدم کارایی و وام های صندوق فرصت های شغلی برخوردار می‌شوند.
معاون توانبخشی بهزیستی کشور علت اینکه این کارگاه ها به صورت منطقه ای برگزار می‌شود را برقراری ارتباط چهره به چهره با مدرسین خواند .

نحوی نژاد با این نکته  که در این کارگاه‌ها به طور مشخص ۱۲ کارشناس آموزش می دهیم گفت که این کارشناس‌ها هر کدام از یک منطقه می‌باشند که خود هر کدام در شهر خود مسئول اموزش افراد معلول می‌شوند.

او با اشاره به اشتغال های خرد و خانگی از ۲۰ هزار فرصت شغلی که در سال گذشته در بهزیستی ایجاد شده خبر داد و گفت که مشکل اصلی ما شکاف عمیق بین افراد جویای کار و فرصت های شغلی ایجاد شده است که همواره فاصله است. او نیز با اشاره به اوضاع بد بیکاری معلولین گفت: «نسبت بیکاری معلولین به بیکاری نرمال جامعه دو تا سه برابر است که این بیشتر در خصوص زنان معلول است.»

او با احساس خرسندی از این طرح گفت اگر این برنامه با سرعت و شدت پیگیری شود می تواند بخش قابل توجهی از این بیکاری را برطرف کند  به خصوص با تسهیلاتی که در اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولین پیش بینی شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=2118
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.