معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان:


تاکنون موردی از ابتلا به کرونای هندی در کرمان مشاهده نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان: تاکنون موردی از ابتلا به ویروس کرونای هندی در استان کرمان مشاهده نشده است؛ اما کار در این زمینه باید با دقت و جدیت انجام شود.

به گزارش کرمان نو، حسین صافی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به اینکه نوعی از ویروس جهش یافته کرونا در هند شناسایی شده است، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان‌های شرقی و نزدیکی هند به این مناطق، باید کنترل لازم در ورودی کشور از سمت شرق افزایش یابد.

او با بیان اینکه مشاهده این ویروس باعث نگرانی افرادشده است، افزود: تاکنون موردی از ابتلا به ویروس جهش یافته هند در استان کرمان مشاهده نشده است؛ اما کار در این زمینه باید با دقت و جدیت انجام شود.

صافی زاده بیان کرد: تمام رفت و آمد‌ها با نظارت شدید در حال کنترل است و با توجه به مجاورت استان کرمان به کشور پاکستان و افغانستان، این ویروس احتمالا وارد استان کرمان می شود.

او با تاکید بر اینکه تعداد بستری‌های کرونایی در کرمان ۳ برابر شده است و هیچ داروی قطعی وجود ندارد، گفت: تعداد موارد سرپایی نیز طی هفته‌های گذشته نیز چندین برابر شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان علت این افزایش را رعایت نکردن بخش اصناف و اداره ها که دور کاری‌ها را رعایت نمی‌کنند، عنوان کرد و افزود: باید با جدیت با این افراد برخورد شود.

او تصریح کرد: با وجود هشدار‌هایی که داده شده بود، متاسفانه قدری سهل انگاری از سوی مسئولان صورت گرفت و زودتر از حد مقرر جاده‌ها را باز کردند و مردم هم که طبیعتا خسته شده بودند، بعد از یک سال به سفر رفتند و نتیجه این شد که تخت‌های بیمارستان‌ها تکمیل و آمار مبتلایان به کرونا هشدار دهنده شد و این آمار نشان دهنده سیر صعودی است.

صافی زاده بیان کرد: نوع ویروسی که در کشور در گردش است، غالبا ویروس جهش یافته انگلیسی هست که علائم بیماری همان علائم قبلی است با این تفاوت که قدرت سرایت آن نسبت به ویروس مادر، بسیار بیشتر (حدود ۷۰ برابر) است و در این ویروس افراد به صورت خانوادگی و خوشه‌ای و در دورهمی، میهمانی و تماس‌های نزدیک که یک نفر در یک کانون مبتلا شده است و بقیه را نیز درگیر می کند، مبتلا می‌شوند و به همین دلیل سرعت افزایش تعداد بیماران نسبت به پیک‌های قبلی بسیار زیادتر شده است.

او در خصوص تزریق واکسن کرونا در استان کرمان گفت: تاکنون تزریق واکسن گروه اول تقریبا تمام شده است و در هفته بعد گروه سالمندان در اولویت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: با وجود اینکه صحبت درباره واکسن زیاد است؛ اما هنوز باید مدت زیادی در صف تزریق واکسن باشیم؛ بنابراین این نکته همچنان حائز اهمیت است که در سطح دنیا هیچ راه مقابله‌ای غیر از رعایت دستور العمل‌های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک دو لایه در محیط بیرون از منزل نیست.

او بیان کرد: باید تا حد امکان رفت و آمد‌های خانوادگی و دورهمی‌های کوچک با اقوام درجه یک را محدود و کنترل کنیم و به تعویق بیندازیم تا از این پیک به سلامت عبور کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=69273
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.