آژیر قرمز برای کیفیت بتن در کرمان| 53 درصد واحدهای تولیدی بتن غیراستاندارد هستند

در روزهایی که بیش از 430 نفر در غرب کشور در زلزله 7.3 ریشتری، به دلیل مقاوم نبودن ساختمان ها و استفاده از مصالح غیراستاندارد در ساختمان سازی کشته شدند، در کرمان اعلام شده وضعیت کیفی بتن های تولیدی زیر خط استاندارد است.

جعفر رودری امروز در جلسه شورای فنی استان کرمان با محوریت نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی گفته:

متاسفانه 53 درصد واحدهای تولید بتن در سطح استان کرمان غیراستاندارد هستند.

آنطور که ایسنا نوشته، وی خواستار نظارت ویژه اداره کل استاندارد و سازمان نظام مهندسی در این راستا شده است.

به گفته او 66 واحد تولیدی بتن در سطح  استان کرمان وجود دارد که 31 واحد طبق استاندارد و 35 واحد غیراستاندارد هستند و بیشترین واحد غیراستاندارد در شهرستان سیرجان قرار دارد.

استفاده از مصالح غیراستاندارد در ساختمان سازی یکی از عوامل بالا بودن تخریب ساختمان ها در رخدادهایی مانند زلزله است.

شهرام جلالی، استاد دانشگاه به همشهری می گوید:

  استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و ایمن میزان اضطراب و دلهره را کاهش می دهد.  بحران زلزله در کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن تقریبا مهار شده است. چرا که آنها توانسته اند با رعایت استانداردهای لازم و اصولی ایمنی در ساختمان ها و ابنیه فنی به جایی برسند که از زلزله آسیب نبینند. استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد اگر به طور صحیح و دقیق و مطابق با آیین نامه ها باشد، میزان تخریب ساختمان ها را هنگام وقوع بلایای طبیعی به شدت کاهش می دهد. یکی از این مصالح مهم در صنعت ساخت و ساز ، بتن آماده استاندارد است.

در زلزله اخیر کرمانشاه هم که بیش از 430 تن کشته شدند، استفاده از مصالح غیر استاندارد متهم ردیف اول بالا رفتن تلفات عنوان شده.

علی بیت‌الهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی چندی پیش در این خصوص به ایلنا گفت که قطعا علت تخریب جدی ساختمان‌های مسکن مهر استفاده از مصالح ساختمانی غیر استاندارد بوده است.

در حالی به گفته دبیر شورای فنی استان کرمان 53 درصد بتن های تولیدی غیراستاندارد هستند که کرمان یکی از زلزله خیزترین مناطق کشور است.

آنطور که مهر نوشته در این استان 18 گسل قرار دارد.

علی رشیدی، رییس مرکز زمین شناسی کرمان می گوید:

این گسل ها خود از گسله های مختلف شکل گرفته اند که اکثر مناطق استان کرمان را در برگرفته اند و نمی توان تنها به این ۱۸ گسل اشاره کرد. استان کرمان در واقع روی کمربندی قرار دارد که به کمربند زلزله خیز شهرت دارد و بروز زمین لرزه های سال های اخیر نشان دهنده فعال بودن برخی از این گسل ها است.

به گفته محسن صالحی، مدیرکل بحران استانداری کرمان 23 زلزله بزرگ در یک قرن اخیر در استان کرمان رخ داده. او به تسنیم می گوید:

 این زمین لرزه ها ناشی از 18 گسل فعال بالای 100 کیلومتر در این استان است،گسل های کوهبنان، نایبند، لکر کوه و گلباف از جمله مهمترین این گسل ها هستند. زلزله های بم، زرند، فهرج، ریگان، لاله زار و نگار در 10سال گذشته و زلزله های گلباف وشهداد در 60 سال گذشته و گیسک زرند در 50 سال گذشته از مهمترین زلزله های این استان بودند.

زمین لرزه 6.3 ریشتری شهر بم در دیماه 1382 یکی از بزرگ ترین زلزله های دو دهه اخیر کشور بوده است. در این زمین لرزه آمار تلفات رسمی بیش از 25 هزار نفر و مجروحان حدود 50 هزار نفر اعلام شد و بیش از یکصد هزار نفر نیز بی خانمان شدند. بر اثر این حادثه 90 درصد از سازه‌های شهر بم به کلی تخریب شدند. همچنین ارگ بم که با 2500 سال قدمت بزرگترین سازه گلی جهان بود، به کلی ویران شد.

با این تفاسیر در استان زلزله خیزی مثل کرمان باید بیش از دیگر مناطق بر روی اصول ساختمان سازی تمرکز شود اما 14 سال پس از زلزله مهیب بم، اعلام شده بیش از 50 درصد بتن های تولید شده در کرمان استاندارد نیستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15125
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.