نابسامانی زندگی معلولان جیرفتی

الهام پیپر| از تعداد کل معلولان این شهرستان 2 هزار و 230 نفر دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و 2 هزار و87 نفر نیز دارای معلولیت متوسط و خفیف هستند.
نوع معلولیت این افراد جسمی و حرکتی، ذهنی، اعصاب و روان، شنوایی و یا گفتاری است.یک معلول که مشکل بینایی دارد می‌گوید:«بیشترین مشکلات ما مشکل اشتغال، مسکن و بیمه هستند
بیمه ما مثل بیمه سلامت و خدمات درمانی است و در این میان معلولینی هستند که بیماری‌های حاد دارند و در پرداخت هزینه‌های درمانی خود، دچار مشکل هستند.»این روشندل ضمن درخواست از مردم و مسوولان گفت:«از مردم و مسوولان تقاضا دارم توانایی‌های معلولان را درک کنند و نگاه آنها نسبت به معلولان مانند افراد سالم در جامعه باشد چرا که در جامعه معلولانی هستند که با وجود معلولیت دچارای توانمندهای زیادی هستند.»
مسکن‌ و شغل مشکلات اصلی معلولان جیرفتی
«مینا درینی» مؤسس و مدیر انجمن حمایت از معلولین یاران همراه فردای جیرفت هم می‌گوید:« انجمن یاران همراه حمایت از معلولین شهرستان جیرفت، یکی از مؤسسه‌های خیریه‌ای است که به منظور توانمندسازی و مهارت آموزی به معلولان راه‌اندازی شده است.»مینا درینی، با اشاره به این که یکی از عمده مشکلات معلولان نداشتن مسکن و شغل است افزود: «سال گذشته با کمک اداره بهزیستی شهرستان جیرفت و اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به تعدادی از معلولان تسهیلات ساخت مسکن داده شد و این افراد الان صاحب‌خانه هستند.
اما متأسفانه مشکلی که وجود دارد، در مهندسی این ساختمان‌ها، وضعیت جسمی معلولین در نظر گرفته نشده است و ساختمان‌ها پله دارند و معلولان را با مشکل روبرو کرده‌اند. تعداد دیگری از معلولان در نوبت دریافت تسهیلات مسکن هستند اما در این بین افراد معلولی هستند که اجاره‌نشین هستند و هیچ منبع مالی برای ساخت مسکن ندارند.»
معلولان هنرمند دلسرد هستند
درینی ادامه داد:«ما معلولان توانمندی داریم که در زمینه صنایع دستی فعالیت می‌کنند.
متأسفانه به دلیل عدم بازار فروش آثار دست‌ساز، معلولین دلگرم نیستند که تولیدات خود را افزایش دهند.
چنانچه بازارچه‌ای مختص معلولین حتی به شکل جمعه بازار راه‌اندازی شود، تا آنها بتوانند آثار خود را به فروش برسانند، قطعا به اشتغال آنها کمک می‌شود.
چنانچه مکان مشخصی برای فروش در اختیار معلولین هنرمند قرار گیرد، میل و رغبت آنها به تولید آثار دستی بیشتر می‌شود.»
مناسب‌سازی فضای شهری کشور برای معلولان
معلولان نیز مانند سایر افراد جامعه یکسری مشکلات دارند که حل این مشکلات نیازمند نگاه ویژه حمایتی از آنهاست.
رییس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‎ سازی بهزیستی با اشاره به مناسب‌سازی ۳۰ درصد فضاهای شهری کشور برای معلولان گفت: به زودی اپلیکیشن مناسب سازی در سطح کشور راه‌اندازی خواهد شد.
ابراهیم کاظمی مومن سرایی ظهر پنجشنبه در بازدید از فضای مناسب سازی معلولان اظهار کرد: در بحث مناسب سازی برای معلولان کارها و اقدامات خوبی در کشور انجام می دهیم.»
راه‌اندازی اپلیکیشن مناسب‌سازی در کشور
رییس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‎‌سازی سازمان بهزیستی کشور در ادامه از راه اندازی اپلیکیشن مناسب‌سازی در سطح کشور در آینده نزدیک خبر داد و توضیح داد: بر اساس این طرح، افراد معلول و سالمند که به مناسب‌سازی نیاز داشته باشند از طریق این اپلیکیشن به تمامی اماکن مناسب‌سازی در سطح کشور دسترسی پیدا خواهند کرد که این اقدام بی نظیر است.
کاظمی مومن سرایی ابراز داشت: بیش از ۳۰ درصد از فضاهای شهری در سطح کشور برای معلولان مناسب سازی شده است.
رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‎ سازی سازمان بهزیستی تصریح کرد: اگر شهرداری ۱۳ قانون مناسب سازی شهری را که بر عهده دارد از جمله پیاده روها و پارک ها، مترو، ایستگاه های اتوبوس، صدور پروانه برای دستگاه هایی که مناسب سازی نکردند، حمل ونقل و … را به خوبی اجرا کند ۷۰ درصد مناسب سازی کشور به صورت اصولی و خوب انجام شده است.
کاظمی مومن سرایی در ادامه اظهار داشت: در رفسنجان، خیابان شهید بهشتی به عنوان پایلوت در کشور برای معلولان انتخاب شده که دارای مسجد، مراکز تفریحی، سینما و… است تا یک معلول، جانباز و سالمند بتواند از آن محیط استفاده کند. این فضا مناسب سازی شده و یک معلول و ناتوان غیر از این چیزی نمی خواهد جز فضایی که آزادانه و مستقل بتواند استفاده کند و آرامش داشته باشد و اگر این طرح به نوع خوبی اقدام شود می توانیم در استان‌های دیگر معرفی کرد.
وی اضافه کرد: در شهرستان رفسنجان شهرداری پیشتاز بوده و فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=30544
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.