حذف گزینه آزادسازی غیرمستقیم از سامانه سهام عدالت

با توجه به تغییرات جدید در سامانه تعیین مدیریت سهام عدالت، روش آزادسازی غیر مستقیم از این سامانه حذف شد، متقاضیان روش غیرمستقیم نیازی به مراجعه با سامانه ندارند.

سهام عدالت از سال ۸۶ به نام مشمولان، اما در اختیار دولت است.
این سهام متشکل از سهام ۴۹ شرکت است که هر کدام در پایان سال مبلغی را به عنوان سود به سهامدارانشان پرداخت می‌کنند.
مثلا آخرین باری که سود به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شد، حدود ۲۰۰ هزار تومان به ازای سهام عدالت یک میلیونی به هر نفر تعلق گرفت.

پیش از این مشمولان سهام عدالت صرفا می‌توانستند از سود سالانه سهامشان استفاده کنند، اما با آزاد سازی سهام عدالت، مشمولان می‌توانند کل سهامشان را در بورس بفروشند تا بتوانند از سرمایه‌شان که سال هاست در اختیار دولت است، استفاده کنند.

چگونه سهام عدالت را بفروشیم؟
آزادسازی سهام عدالت اولین گام اجرایی را برداشته. پیش از این به گفته مسئولان خصوصی‌سازی تمام زیرساخت‌ها آماده شده و صرفا منتظر تصمیم نهایی هستند.

حالا که تصمیم نهایی گرفته شده، سازمان خصوصی سریعا دست به کار شده و تغییراتی در سامانه سهام عدالت ایجاد کرده است. شما با ورود به این سامانه می‌توانید مدیریت سهامتان را بر عهده بگیرید. دو روش پیش روی شما است.

در ابتدا دو روش برای آزادسازی سهام عدالت مطرح شد که شامل روش مستقیم و روش غیر مستقیم بود.

در روش سهامداری مستقیم که بر اساس آن تعدادی از سهام ۳۵ شرکت بورسی به شما تخصیص پیدا می‌کند و به ازای سهام شرکت‌های غیر بورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهید کرد.

در چنین حالتی سهام عدالت بعد دو ماه از تاریخ درخواست، در سامانه سجام قابل مشاهده خواهد بود و می‌توانید آن را از طریق کارگزاری‌ها بفروشید یا نزد خودتان نگه دارید.

در این مدت می‌توانید برای دریافت کد بورسی اقدام کنید تا امکان فروش سهامتان را در بورس داشته باشید.

روش دوم سهامداری غیرمستقیم است. طوری که شما سهام عدالتتان را در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌دهید. در چنین حالتی امکان انتقال سهام عدالت به شخص دیگری وجود نخواهد داشت و شما همچنان صرفا باید به سود سالانه سهامتان اکتفا کنید.

باید توجه داشته باشید، آنطور که در سامانه سهام عدالت اعلام شده، شما صرفا یک بار امکان انتخاب یکی از این دو روش را دارید و در صورتی که روش دوم را انتخاب کنید، دیگر نمی‌توانید سهامتان را بفروشید.

گزینه آزادسازی غیرمستقیم از سامانه سهام عدالت حذف شد

در ابتدا اعلام شد سهام داران برای انتخاب روش آزادسازی باید به سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir مراجعه و روش خود را انتخاب کنند

اما در زوز های قبل سامانه سهام عدالت جهت رفع برخی از مشکلات کاربری، به روزرسانی شده و برخی تغییرات در امکانات سامانه سهام عدالت ایجاد شده است.

با توجه به اینکه اگر سهام داران در مدت زمان تعیین شده به سامانه سهام عدالت مراجعه نکنند، روش آزاد سازی غیرمستقیم برای آنها در نظر گرفته خواهد شد، بنابراین انتخاب روش غیر مستقیم از سامانه حذف شد.

بر این اساس، اگر سهامداران سهام عدالت، فقط مایل به انتخاب روش آزاد سازی به صورت مستقیم باشند، می‌توانند به سامانه الکترونیکی سهام عدالت مراجعه کنند.

اما اگر سهامداران مایل به استفاده از روش غیرمستقیم برای آزادسازی سهام عدالت خود هستند، نیازی به مراجعه به سامانه الکترونیکی سهام عدالت نخواهند داشت؛ چرا که این روش به‌صورت پیش فرض، برای سهامداران در نظر گرفته شده است.

سهام عدالت را تحویل بگیریم یا نه؟
اگر کد بورسی دارید و با بازار سرمایه آشنا هستید، به نظر می‌رسد بهتر باشد از روش اول آزادسازی سهام عدالت یعنی سهامداری مستقیم استفاده کنید.

در این صورت به تناسب ارزش سهام عدالت شما، سهام ۴۹ شرکت به حساب شما در سامانه سجام واریز می‌شود و می‌توانید آن‌ها را در کنار دیگر سهم‌هایتان در بورس داشته باشید.

در غیر این صورت، اگر کد بورسی ندارید و با خرید و فروش سهام در بورس آشنا نیستید، می‌توانید از روش دوم یعنی سهامداری غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

البته در این شرایط باید قید ۹ میلیون تومان سهام عدالت را بزنید و صرفا روی سود سالانه آن حساب باز کنید. همچنین اگر به پول سهام عدالت احتیاج دارید و سود سالانه آن برایتان اهمیتی ندارد، می‌توانید درخواست خود را برای سهامداری مستقیم ثبت کنید و در دو ماه آینده برای دریافت کد بورسی اقدام کنید.

سهام عدالت هر نفر چقدر است؟
ارزش سهام عدالت برای اغلب مشمولان ۵۰۰ هزار تومان است. البته این صرفا ارزش اسمی در زمان اجرای طرح سهام عدالت است و حالا این رقم تقریبا ۹ برابر شده و به چهار میلیون تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

در این بین بعضی مشمولان سهام عدالت، سهام یک میلیون تومانی دارند. یک میلیون تومان ارزش این سهام در سال ۸۶ است و حالا که قیمت سهام عدالت ۹ برابر شده، ارزش سهام عدالت این دسته از مشمولان به ۹ میلیون تومان رسیده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=48703
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.