دودکارخانه تولید کربن، نفس اهالی روستای سعدی کرمان را تنگ کرد

شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست گفت: به طور کلی براساس ضوابط کارخانه‌های تولید کربن نمی توانند نزدیک منازل مسکونی باشند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

دود کارخانه‌ای در نزدیکی روستای سعدی کرمان مدتی است که کام اهالی این منطقه را تلخ کرده است، تماس‌های اهالی این منطقه، ما را بر آن داشت تا پیگیر مشکلات این روستا شویم، حسنی یکی از ساکنین درباره مشکل پیش آمده در این روستا به کرمان نو گفت: یک کارخانه‌ی تولید کربن روبروی روستای سعدی است که پوست پسته‌ را می‌سوزاند و کربن تولید می‌کند و ظاهرا به شهر‌ها دیگر می فرستند این کارخانه دود شدیدی دارد که تمام روستا را گرفته است، بعضی ساعت‌های روز اصلا نمی شود نفس کشید و قابل تحمل نیست.

وی ادامه داد:این کارخانه در شهرک صنعتی روستای سعدی قرار دارد و تنها بین این کارخانه و روستا یک عرض جاده فاصله است و انگار که کارخانه به روستا چسبیده است.

حسنی یادآور شد: ما با رییس کارخانه هم تماس گرفتیم و از او خواستیم که فکری به حال این دود بکند که توجهی نکرد و اوضاع به همان شکل قبل مانده است. حتی از طریق شورا هم اقدام کردیم و رییس شورا هم به کارخانه فرستادیم، که رفته و تذکر داده بود ولی آنها کار خودشان را انجام می دهند.

تحمل دود کارخانه در هوای گرم سخت است

حسنی گفت: من آسم دارم و دخترم هم بیماری خود ایمنی دارد و نگران این موضوع هستم که این آلودگی سلامت او و خودم را تهدید کند. من مجبور هستم با توجه به این دود به طور دائم برای آسمم اسپری استفاده کنم ، اکنون هم که تابستان است و کولرها روشن است دود و آلودگی به داخل کشیده شده و تحمل این دود سخت تر می شود، حتی گاهی آنقدر دود شدید است که ما مجبور میشویم در این هوای گرم کولرها را خاموش کنیم.

وی گفت: عصر و شب ها دود کارخانه کاملا در سعدی می پیچد، این کارخانه سه شیفت در حال کار است و لحظه ای دود آن قطع نمی شود ولی صبح ها ،دود به طرف روستا نمی آید، ولی از ظهر به بعد دود به سمت سعدی می آید. به گفته حسنی این کارخانه مدت زمان زیادی است که کار می کند.

حسنی ادامه داد : قبلا اوضاع بهتر بود فکر می‌کنم فیلتر داشت یا مشکلی پیدا کرده است و یا چون قبلا هوا سرد و درها بسته بودند ، ما مشکل را نمی فهمیدیم. حسنی ضمن اشاره به این نکته که امیدی ندارد که محیط زیست مشکل آن‌ها را حل کند، گفت: یک کارخانه دیگر هم در شهرک صنعتی است که مواد اسیدی تولید می کند که یکی از اعضا شهرک به ما گفته است، بابت آلودگی آن کارخانه کلی به سازمان محیط زیست مراجعه کرده اند ولی نتیجه نداده است و همین مسئله ما را هم بی اعتماد کرده است.

دود کارخانه سمی نیست!

کمالی رییس این کارخانه کربن در مورد وضعیت کارخانه اش به کرمان نو گفت: مشکل کارخانه خیلی وقت است حل شده است یک مشکل فنی داشت و مقداری دود می کرد که بعد از تعمیرات مشکل حل شده است.

به گفته کمالی این کارخانه مجوز محیط زیست را دارد.

کمالی گفت: هر کاری ممکن است دچار نقص فنی شود که باید تعمیر شود. این کارخانه هم گاز سمی آنچنانی ندارد ما فقط پوست پسته را مثل چوب می‌سوزانیم و یک دودی تولید می شود که سمی هم نیست. اتومبیل‌هایی که از جاده نزدیک روستا می‌گذرد، به مراتب آلایندگی‌ آن‎ها از کارخانه ی ما بیشتر است.

کمالی ادامه داد: این کارخانه گاهی دود می کرد ولی چون ثابت است به چشم می آید و اهالی ممکن است فکر کنند که آیا چه ضرری دارد؟ قبلا این پوست پسته را از جاهایی که پسته میشکستند جمع کرده و در جاده‌های خارج از شهر می سوزاندند حالا ما همان پوست‌ها را می آوریم و درون کارخانه می سوزانیم. البته مشکل دودی هم داشت که اکنون مرتفع شده است، مشعل کوره تنظیم نبود که درست شده است. به گفته کمالی در این کارخانه، 15 نفر مشغول به کار هستند.

مشعل کارخانه تعمیر شده است

محمدجواد حسنی سعدی رییس شورا در روستای سعدی در مورد مشکل این کارخانه کربن به کرمان نو گفت: مشعل‌های این کارخانه یک هفته‌ای خراب بوده که دیروز عوض شده، من برای بازدید رفتم اکنون مشکل خاصی ندارد.

حسنی سعدی گفت: من خودم شهروند این روستا هستم و طرفدار مردمم ولی اکنون مشکل رفع شده است، قبل تر هم یک کارخانه سیمان داشتیم که گاهی زمان تعویض سیستم چند دقیقه ای دود می کرد که این موضوع طبیعی است نمی توانیم ایرادی برای دودهایی که در شرایط خاص ایجاد می شوند و موقتی هستند، بگیریم.

بعد از شکایت، نیروهای محیط‌زیست پیگیر موضوع می‌شوند

شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست در مورد دود تولید شده از کارخانه ها به کرمان نو گفت:  برای هر گاز خروجی از کارخانه‌ها یک استاندارد مشخص شده‌ای وجود دارد که توسط سازمان محیط زیست مشخص شده است.

شاکری در مورد کارخانه مذکور گفت: به طور کلی براساس ضوابط کارخانه‌های تولید کربن نمی توانند نزدیک منازل مسکونی باشند، ولی باید ببینیم این کارخانه اصلا مجوز محیط زیست دارد؟ و همچنین باید بررسی کنیم که آیا پیش از این شکواییه داشته اند؟

مدیر کل حفاظت محیط زیست کرمان در مورد ادعای رییس کارخانه مبنی بر طبیعی بودن دود این کارخانه گفت: آن چیزی که رییس کارخانه می گوید طبیعی است به هیچ عنوان طبیعی نیست حتی سوختن چوب هم مقرراتی دارد که باید این موضوع بررسی شود.

مرجان شاکری در پایان یادآوری کرد:  اهالی این روستا می توانند برای شکایت از وضعیت این کارخانه یک نامه شکایت نوشته و به سازمان ارسال کنند و همچنین سامانه شکایت در سایت سازمان وجود دارد که از آن طریق هم می توانند اقدام کنند تا همکاران من به موضوع رسیدگی می کنند.

علیرغم ادعای رییس کارخانه و رییس شورا روستای سعدی، اهالی این روستای می گویند مشکل دود این کارخانه همچنان ادامه دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=51469
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.