مدیرکل گمرک کرمان در سفر به بم مطرح کرد


تخصیص ندادن ارز، باعث دپوی خودروها در ارگ جدید شده است

کرمان‌نو- مدیرکل گمرک استان کرمان با اشاره به دپوی خودروهای شرکت های خودروسازی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید گفت: در بحث دپوی خودروها مشکل از گمرک نیست و مربوط به تخصیص منابع ارزی بانک مرکزی بوده است که با ارایه راهکارهای لازم روند ترخیص سریع‌تر خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه کرمان‌نو، محمد دولتی در حاشیه بازدید از کارخانه های خودروسازی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم اظهارداشت: خودروسازان منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید مشکل اظهار یعنی عدم بررسی ثبت سفارش داشتند که گمرک اجازه می دهد بدون اینکه هنوز مشکل ارزی ان ها حل نشده است اجازه اظهار به گمرک را داشته باشند

او بیان‌کرد: خودروساز بعد از اظهار به گمرک بالافاصله از تسهیلات ۹۰ درصدی استفاده می کند و می تواند خودروهای خود را ترخیص کند و تنها ۱۰ درصد از کالا بابت تضمن کدرهگیری بانک مرکزی در گمرک باقی می ماند.

مدیرکل گمرک استان کرمان خاطرنشان کرد: سال ۹۶ اوج فعالیت‌ها و تولیدات خودروسازان منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم با تولید ۱۱۳ هزار دستگاه بود که خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ رکورد شکسته شد و حدود۱۲۰ هزار دستگاه در این منطقه تولید شد .

به گفته او بخش زیادی از درآمدهای گمرکی به خودروسازی کرمان که قطب خودروسازی کشور است تعلق دارد. دولتی عنوان‌کرد: گمرک دستگاه اجرایی و نهاد حاکمیتی است که در کنار بخش تولید قرار دارد و درد تولید کننده و مسایل و مشکلات آن را به خوبی درک می‌کند.

مدیرکل گمرک استان کرمان توضیح داد: در سال ۹۷ در اوج تحریم ها بسیاری از کالاها در گمرکات ارزی دپو شده بود که به قرارگاه اقتصادی مقاومتی پیشنهاد شده بود۹۰ درصد کالا ترخیص و ۱۰ درصد دیگر به‌عنوان تضمین در گمرک باقی بماند که بانک مرکزی مخالفت کرد و گفته بود گمرک چرا کالا را بدون کد رهگیری بانک ترخیص می‌کند و به همین دلیل در آن سال جلوی این کار گرفته شد.

9223372036854775808 210183 2

دپو ضایعات مربوط به ۲۰ سال گذشته است

او با اشاره به دپوی ضایعات در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید ادامه‌داد: ضایعات ناشی از حمل و نقل و آن‌هایی که در حین تولید ایجادمی شوند از زمان راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید یعنی بیش از ۲۰ سال در این منطقه دپو شده‌اند که مقرر شد به گمرک اظهار کرده و عوارض را پرداخت کنند و ضایعات دپو شده ترخیص شود.

دولتی تصریح کرد: در سنوات گذشته در بحث اینکه این ضایعات از محل کدام قبض اموال است مستندسازی نشده است و اکنون توجیح شده اند و مستندسازی انجام می شود.

به گفته او مقرر شد ضایعاتی که در سالهای قبل مستندسازی نشده اند همگی تحت عنوان ضایعات به گمرک اظهار شده و ترخیص شوند.

او اظهارداشت: یکسری از ضایعات دیگر حاصل بسته بندی و لفاف کالا هستند که هیچ مشکل خاصی ندارند و اینکه در این محل دپو شده و باقی مانده‌اند اشتباه است.

دولتی ادامه داد: یکسری از پک‌ها که ناقص وارد می‌شوند باید کسری‌ها مستندسازی و صورتجلسه شود تا زمانی که کسری بار ارسال می‌شود مشمول عوارض و ترخیص نشود.

مدیرکل گمرک استان کرمان درباره کمبود نیروی انسانی گمرک افزود: برای جذب و استخدام نیروی انسانی نیاز به یکسری الزامات است که در حال حاضر شرایط آن مهیا نیست.

دولتی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق گمرکات استان، وارد خزانه دولت شده است که از این میزان ۹۰ درصد آن مربوط به گمرک بم و خودروسازی‌ها بوده است.

او گفت: گمرکات استان کرمان در سطح کشور رتبه چهارم را از لحاظ تامین درامد برای کشور دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=107048
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.