رشد ۶۳درصدی پرونده‌های پلیس فتا در کرمان

سرهنگ امین یادگارنژاد روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت که کشف وقوع جرایم در فضای مجازی نیز در سال جاری ۹۸.۵ درصد است.
وی با اشاره به اینکه پرونده های گذشته نشان داده قربانیان جرایم در فضای مجازی به دلیل کم بودن اطلاعات و آگاهی ۵۰ درصد در بروز این جرم علیه خود  نقش دارند افزود که افزایش آگاهی افراد درباره آسیب های فضای مجازی و اعتماد نکردن به افراد ناشناس در این فضا موجب کاهش آسیب این جرایم می شود.
وی تصریح کرد که برداشت های غیرمجاز اینترنتی با ۲۷ درصد، مزاحمت های اینترنتی با ۱۶ درصد، کلاهبرداری های اینترنتی با ۱۵ درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب با ۱۴ درصد و سایر جرایم با ۲۸ درصد بیشترین آمار جرایم فضای مجازی را به خود اختصاص داده اند.
سرهنگ یادگارنژاد با تاکید به اینکه اولویت نخست جرایم مجازی برداشت های غیرمجاز اینترنتی است گفت که ۴۲درصد مجموع جرایم مطرح شده در پلیس فتا مربوط به مسائل اقتصادی است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش داشته است.
وی افزود که آمار پرونده های مربوط به مسائل اخلاقی و اجتماعی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از ۴۰ درصد به ۴۳ درصد رسیده است.
وی یادآور شد که در حوزه جرائم اخلاقی و اجتماعی، بیشترین تهدیدات مربوط به اخاذی، تهدید، انتشار تصاویر خانوادگی و مزاحمت های اینترنتی است.
رئیس پلیس فتا استان کرمان افزود که در سال گذشته ۷۴ درصد متهمان جرایم فضای مجازی مرد بوده اند که امسال این آمار به ۸۳ درصد رسیده است.
وی به گروه سنی مجرمان فضای مجازی نیز اشاره و تصریح کرد که تعداد افراد زیر ۱۷ سال در سال گذشته ۱۲درصد بوده که با مراقبت بیشتر خانواده ها به ۹ درصد کاهش یافته است.
سرهنگ یادگارنژاد عنوان کرد که وقوع جرایم در فضای مجازی در بین افراد ۱۸ تا ۲۵ سال از ۲۸ درصد در سال گذشته به ۳۴ درصد در سال جاری افزایش یافته است.
وی گفت که وقوع جرایم در فضای مجازی از سوی افراد ۲۶ سال به بالا نیز از ۶۰ درصد به ۵۷ درصد کاهش یافته است.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کرمان، ارزش ریالی پرونده های مکشوفه را نیز بیش از ۶۶۱ میلیون ریال دانست و افزود که کسب منافع مالی، انگیزه های ضداخلاقی، انتقام جویی، تسویه حساب ها و رقابت های شغلی و سرگرمی، کنجکاوی و اثبات توانایی ها از انگیزه های اصلی وقوع جرایم در فضای مجازی بوده است.
وی یادآور شد که شهر کرمان با ۴۱ درصد بیشترین آمار جرایم فضای مجازی را داشته و پس از آن نیز بم ۱۷ درصد، سیرجان ۱۶ درصد، رفسنجان ۱۲ درصد، جیرفت ۹ درصد و کهنوج نیز پنج درصد از جرایم سایبری را به خود اختصاص داده است.
رِئیس پلیس فتا کرمان گفت که کشف پیش دستانه و پیشگیری از جرایم سایبری و نیز اطلاع رسانی و آگاه سازی سایبری به تعداد یک هزار و ۲۵۷ مورد در استان کرمان انجام شده است.
وی از اصحاب رسانه به عنوان بازوی توانمند پلیس در ایجاد، حفظ و ارتقای امنیت اجتماعی یاد کرد و ادامه داد که همکاری دوسویه سازمان ها با اصحاب رسانه، موفقیت این نهادها را رقم می زند.
سرهنگ یادگار نژاد گفته با آگاهی رسانی و اطلاع رسانی به مردم می توان از تعداد پرونده های مطرح شده در دستگاه قضایی و نیروی انتظامی کاست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=13732
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.