روابط عمومی‌ دستگاه‌های اجرایی فعال‌تر شوند

امروزه رسانه‌ها پل ارتباطی دولت و مسوولان با مردم به‌شمار می‌روند. در این میان روابط عمومی‌ها می‌توانند ارتباط مدیران و دستگاه‌های اجرایی با رسانه‌ها را تقویت کنند. بدون شک اگر روابط عمومی‌ها ضعیف و ناکارآمد باشند به‌سختی می‌توان عملکرد دستگاه‌های اجرایی را در جامعه منعکس کرد. محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با کرمان‌نو در این‌باره بیان کرد: اگر ضعف‌هایی در سیستم اطلاع‌رسانی یک سازمان یا دستگاه اجرایی وجود دارد، این روابط عمومی‌ها هستند که وظیفه دارند در جهت رفع آن بکوشند.

این مقام مسوول تشریح کرد: ارتباط نزدیک میان مدیران دستگاه‌های اجرایی با رسانه‌ها می‌تواند یک ارتباط دوطرفه قوی‌ و به نفع هر دو طرف باشد. درحقیقت هم رسانه‌ها و مردم از این تعامل و ارتباط بهره‌مند می‌شوند و هم اینکه دستگاه‌های اجرایی از قدرت و جایگاه‌ رسانه‌ها آگاهی بیشتری می‌یابند.

وی افزود: مسلماً برای ایجاد چنین ارتباط نزدیکی باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا اقدامات و فعالیت‌هایی که توسط دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود به مردم و در مقابل، دیدگاه‌ها، مسائل و مشکلات مردم به دستگاه‌های اجرایی اطلاع‌رسانی شود.

علیزاده در پاسخ به این سوال که چرا این ارتباط در بعضی دستگاه‌های اجرایی ضعیف‌ و در بعضی سازمان‌ها مستحکم‌تر است، تصریح کرد: قطعاً این رویکرد برمی‌گردد به سیستم حاکم بر آن دستگاه اجرایی. من فکر می‌کنم یکی از نهادهای حساسی که می‌تواند این ارتباط و تعامل را خیلی خوب برقرار کند، روابط عمومی‌ها هستند. به این صورت که روابط عمومی‌ها باید تدابیری بیندیشند و آن را اجرا کنند تا تعاملات بین مدیران اجرایی و رسانه‌ها به عنوان یک ظرفیت تلقی و آن را تقویت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: البته قطعاً مدیران اجرایی این احساس را دارند که رسانه‌ها حامی آنها هستند و درحقیقت به توسعه وآبادانی استان، جامعه و کشور کمک می‌کنند اما به زعم من باید پذیرفت آنجاهایی هم که یک مقداری این تعامل ضعیف است همان‌طور که گفتم بایستی روابط عمومی‌ها نقش فعال‌تری و پررنگ‌تری ایفا کنند تا بتوانند این تعامل را شکل بدهند.

علیزاده در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مسوولان و دستگاه‌های اجرایی ارتباط‌شان را با خبرنگاران و رسانه‌ها مخل فعالیت‌هایشان قلمداد می‌کنند، تشریح کرد: ممکن است عملکرد و پیشینه یک مدیر یا مسوول اجرایی را در ارتباط با رسانه‌ها ناخوشایند تصور کنیم اما نمی‌توانیم آن را به همه مسوولان و دستگاه‌های اجرایی تعمیم دهیم. از سوی دیگر مسوولان هم باید این را بپذیرند که اگر یک نقد کارشناسانه‌ای از سوی رسانه‌ای منتشر می‌شود این می‌تواند در پیشبرد اهداف آن نهاد یا سیستم مفید واقع شود.

وی تاکید کرد: باید مسوولان و نهادهای اجرایی توجه کنند که بهتر است نگاه ویژه‌ای نسبت به رسانه‌ها و جایگاه آنها داشته باشند. علیزاده تصریح کرد: ایجاد بستر مناسب و ارتباط مستمر و خوب میان مدیران و دستگاه‌های اجرایی با رسانه‌ها و مردم بر عهده روابط عمومی‌هاست و این بدان معناست که حتی اگر ضعف‌هایی در سیستم اطلاع‌رسانی یک سازمان یا دستگاه اجرایی وجود دارد، این روابط عمومی‌ها هستند که وظیفه دارند در جهت رفع آن بکوشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به راهکارهایی برای تقویت و بهترشدن ارتباط میان روابط‌عمومی سازمان‌ها با رسانه‌ها، افزود: به نظر من اولاً در این زمینه خانه مطبوعات می‌تواند به عنوان یک تشکل صنفی خیلی تاثیرگذار باشد. به این صورت که خانه مطبوعات باید به دنبال فراهم شدن زمینه‌هایی باشد تا بتواند در شورای اداری مسائل و مواردی را که لازم هست و ضرورت دارد، منعکس کند. ثانیاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز می‌تواند در این حوزه وارد شود و ظرفیت‌های رسانه‌ها را تشریح کند و جایگاه رسانه تبیین کند. ثالثاً در گردهمایی‌هایی که روابط عمومی‌ها حضور دارند باید جلسات و کارگاه‌هایی برگزار شود و نقش مطبوعات، خبرنگاران به درستی اطلاع‌رسانی و تبیین شود. بنابراین هم نهادهای دولتی و هم جایگاهی مانند خانه مطبوعات می‌توانند با برگزاری کارگاه‌ها و تبیین جایگاه رسانه‌ها به تغییر نگرش مسوولان و نهادها نسبت به رسانه‌ها کمک کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=26435
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.