محمدجواد فدائی در نشست تکمیل طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر کرمان:


روند اجرای پروژه فاضلاب کرمان، نباید متوقف شود

به گفته استاندار کرمان، طرح فاضلاب شهر یک پروژه با اهمیت است و تمام دستگاه‌های اجرایی باید همکاری کنند تا در اجرای این پروژه خلل و مشکلی ایجاد نشود.

محمدجواد فدائی روز سه شنبه در نشست تکمیل طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر کرمان افزود: پروژه های فاضلاب در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود و در این رابطه تمام مدیران مربوطه پای کار هستند و در صورت بروز هر مشکلی، در راستای رفع آن اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه فاضلاب از نظر اقتصادی و بهینه بودن بهترین الگو و نمونه است، عنوان کرد: یکی از مشکلات شهر کرمان بالا بودن آبهای زیرسطحی است و در برخی از نقاط شهر، سطح آب به حدی بالا می آید که شرکت آب و فاضلاب مجبور به پمپاژ آب می شده است.

وی از کرمان به عنوان یک استان کم آب یاد کرد و ادامه داد: تامین آب برای پروژه های آب‌بر یکی از ضروریات این استان به شمار می رود و اگر قرار باشد این پروژه ها متکی به آب زیرزمینی باشند، امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های موجود کرمان و در راستای توسعه صنعتی در این استان، لازم است صنایع وابسته فولاد را داشته باشیم که آب بر هستند و تامین آب مورد نیاز این پروژه ها باید مد نظر قرار گیرد.

استاندار کرمان گفت: شرکت میدکو متولی پروژه های فولاد در کرمان و زرند پذیرفته پروژه فاضلاب این شهرها را با منابع مالی خود اجرا و از پساب آن برای اجرای پروژه هایش استفاده کند که با این اقدام از ظرفیت بخش خصوصی استفاده، به توسعه صنعتی استان کمک و پروژه فاضلاب اجرایی می شود و از این نظر این پروژه اهمیت ویژه ای دارد.

فدائی بر رعایت زمانبندی اجرای پروژه های فاضلاب تاکید کرد و گفت: لازم است با تشکیل ستادی با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه های مربوطه، روند اجرای این پروژه را به صورت مستمر رصد کرده و از بروز هرگونه تاخیر در اجرای آن جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز گفت: پروژه فاضلاب شهر کرمان با سه هدف انجام شده که حل مشکلات زیست محیطی منطقه یکی از این موارد به شمار می رود و در کنار آن، اجرای این پروژه از مهمترین شاخصه های زندگی شهری به شمار می رود و بازچرخانی آب در استان کرمان برای تحقق توسعه صنعتی نیز ضروری است.

طاهری با اشاره به این مطلب که فاضلاب کرمان از سال ۷۶ آغاز شده و در مجموع ۲۵ تا ۳۰ درصد پیشرفت داشته است، تاکید کرد: این پروژه با منابع مالی بسیار محدود دنبال شده و به طور متوسط هر سال یک درصد پیشرفت داشته و طبیعی است با تداوم این روند، این پروژه تا ۴۰ سال آینده هم تکمیل نمی شد.

وی ضمن اشاره به اینکه بیش از ۲ سال زمان برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در این پروژه صرف شده است، تاکید کرد: در پایان سال ۹۷ قراردادی با شرکت فولاد بوتیای ایرانیان در راستای مسئولیت اجتماعی این شرکت و استفاده از این آب برای بقای صنایعی که قرار است در این استان ایجاد شود، منعقد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد با فولاد بوتیا برای اجرای طرح فاضلاب کرمان منعقد شده است، تاکید کرد: برای اجرای پروژه فاضلاب در شهر زرند نیز ۲۱۷ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است.

طاهری ضمن بیان این مطلب که سرعت پروژه فاضلاب کرمان به نسبت سایر پروژه های خدماتی پائین است، گفت: مردم و مسئولان باید برای اجرای سریع تر این پروژه همکاری لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: با انعقاد قراردادهای لازم برای اجرای پروژه های فاضلاب در شهرهای کرمان، زرند و سیرجان به مبلغ یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، بالاترین رقم در جذب سرمایه گذار در حوزه فاضلاب در کشور محقق شده است.

شهردار کرمان نیز گفت: در رابطه با پروژه های فولاد در این استان، دغدغه سرعت و کیفیت اجرای کار را داریم به نحوی که موجب نارضایتی مردم نشود.

سید مهران عالم زاده افزود: بر اساس سند آسیب شناسی بخشی از پساب فاضلاب باید به شهرداری کرمان داده می شد که این اتفاق نیفتاده و باید تعیین تکلیف شود.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که حمایت از صنعت را یک اولویت می دانیم، اظهار داشت: نادیده گرفتن آب مورد نیاز فضای سبز شهری در کرمان موضوعی است که اگر به آن توجه نشود، آیندگان ما را نخواهند بخشید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36674
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.