رکورد برداشت گندم و کلزا در جنوب کرمان شکسته شد

سید یعقوب موسوی گفت که درسال زراعی گذشته میزان تولید گندم در منطقه جنوب کرمان ۱۵۸ هزار و۶۵۰ تن بوده که این رقم در سال زراعی جدید با رشد ۱۰ درصدی به ۱۷۲ هزار تن رسیده است.
وی افزود که تعهد این سازمان به دولت، برداشت۱۱۲ هزار تن گندم در سال جاری بوده، با این وجود ۱۵ درصد نسبت به تعهد خود گندم بیشتری را برداشت کرده ایم.
او از رشد ۱۱۰ درصدی آبیاری قطره ای در این محصول استراتژیک هم خبر داد و گفته در سال زراعی جدید چهار هزارهکتار از اراضی گندم دراین منطقه توسط آبیاری قطره ای کشت شده است، این در حالی است که تنها یکهزارو ۸۰۰هکتار از اراضی گندم درسال زراعی گذشته با این نوع آبیاری کشت می شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد که علاوه بر شکستن رکورد برداشت گندم ، با خرید تضمینی ۱۴۲ هزارو ۵۰۰ تن گندم ، رکورد خرید تضمینی گندم نیز درجنوب استان شکسته شده که هم اکنون شاهد رشد ۱۰ درصدی خرید تضمینی گندم در این منطقه نسبت به سال زراعی گذشته هستیم.
وی تصریح کرد که در سال زراعی گذشته ۱۳۱ هزار تن گندم در جنوب استان خریداری شد.
او در ادامه به میزان بذر خریداری شده گندم نیز اشاره کرد و گفت که در سال زراعی جدید هشت هزارو ۲۴۰ تن بذر گندم خریداری شده است.
به گفته موسوی در سال جاری بیش از ۹۸ درصد بذر مورد نیاز منطقه تولید شده است بنابراین کشاورزان هیچگونه دغدغه ای برای تامین بذر نخواهند داشت.
او افزود که در زمینه تولید کلزا نیز سال گذشته ۲۸۲ تن و امسال ۸۵۰تن از این دانه روغنی برداشت شده است که این میزان از تولید کلزا نشان از تعهد این سازمان به کشت محصولات جایگزین را دارد.
وی به طرح استمرار(کشت خارج از فصل) در جنوب کرمان نیز اشاره کرد و گفته در سال زراعی جاری بر اساس نیاز بازار یکهزار و ۴۰۰هکتار پیاز و چهارهزارهکتار سیب زمینی برای طرح استمرار منطقه جنوب کرمان و تنظیم بازار کشت شده است.
وی عنوان کرد که این میزان از کشت سیب زمینی و پیاز در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی و به منظور تامین خلاء بازار و استمرار تولید این محصولات در زمستان انجام شده است.
وی کشت های جایگزین را از اولویت های این سازمان بیان کرد و گفت که کشت گندم و دانه های روغنی با توجه به خرید تضمینی این محصولات، کشت جایگزین خوبی برای منطقه جنوب کرمان است لذا کشاورزان در این زمینه حرکت کنند تا شاهد موفقیت در بخش کشاورزی باشند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه جنوب کرمان قطب کشاورزی کشور است، اظهار کرد که محصولات صیفی، سبزی و خارج از فصل کشت این منطقه نیز نقش مهمی در تنظیم بازارکشور داشته است.
وی ادامه داد که با تغییر کشت از محصولات سیب زمینی، پیاز، ذرت و هندوانه به گندم و کلزا شاهد جهش بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان خواهیم بود.
وی به مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای اولین بار در کشور تولید محصول گندم و کلزا در منطقه جنوب کرمان از طریق سیستم آبیاری تحت فشار کشت شد که می تواند الگوی مناسبی برای سایر نقاط کشور باشد.
وی افزود که این مدل آبیاری برای محصولات زراعی منطقه جنوب کرمان در سال جاری ادامه دارد و تاثیر زیادی در راندام تولید هم دارد.
موسوی اظهار کرد که بیش از ٩٠ درصد سیب زمینی و ٨٠ درصد پیاز منطقه جنوب کرمان به آبیاری تحت فشار تجهیز شده اند لذا پیگیر اشاعه این مدل آبیاری در محصولات زراعی و باغی دیگر این منطقه می باشیم.
وی به مقابله با ملخ صحرایی نیز اشاره کرد و گفت که با حمایت دولت در زمینه مبازره با ملخ صحرایی اقدامی مهمی انجام شد چرا که اگر این مهم میسر نمی شد شاهد خسارات زیادی به کشاورزی کشور بودیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12540
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.