زائر اربعین چقدر پول عراقی لازم دارد؟

برغم خیریه و رایگان بودن خدماتی مانند خوراك و اقامت در موكب ها در ایام اربعین، چند و چون هزینه حمل و نقل میان شهرهای عراق موضوعی است كه برخی زائران با آن مواجه هستند.

فرهنگ میهمان نوازی و كریم و بخشنده بودن عراقی ها زبانزد خاص و عام است و این فرهنگ در ایام زیارت ائمه اطهار (ع ) بویژه در اربعین به اوج می رسد، همین امر سبب شده است میلیون ها زائر حسینی در این ایام نیازی به هزینه كرد برای خوراك و اقامت نداشته باشند.
با این حال و بر اساس توصیه دست اندركاران مراسم اربعین، زائر ایرانی باید در نظر داشته باشد در حال حاضر و بر خلاف خوراك و اقامت، موضوع حمل و نقل میان شهرها و داخل شهرهای عراق در گام نخست رایگان نیست و اگر رانندگان خیر و داوطلبی پیدا نشوند طبیعی است كه برای جابجایی باید كرایه معمول در سیستم حمل و نقل عراق به رانندگانی كه از این طریق امرار معاش می كنند پرداخت شود.

نرخ کرایه حمل و نقل زائران 
درخصوص پرداخت كرایه حمل و نقل، یك نكته دیگر باید مورد توجه قرار گیرد و آن این كه در سالهای گذشته عراقی ها ریال نیز قبول می كردند اما امسال بدلیل نوسانات قیمت ارز در ایران و عدم امكان اطلاع آنها از آخرین وضعیت برابری ارزها، پذیرفتن احتمالی ریال از سوی آنان مشكلاتی را ممكن است برای دو طرف ایجاد كرد.
این مشكلات احتمالی ناشی از عدم آشنایی طرفین با آخرین نرخ برابری و احتمال بروز اختلاف بر سر نحوه محاسبه كرایه است و بر این اساس توصیه شده است كه زائران ایرانی در بدو ورود به خاك عراق مقادیری دینار عراقی همراه خود داشته باشند.

هر چند زائران ایرانی در كربلا و نجف می توانند به راحتی با مراجعه به صرافی های متعدد، اقدام به تبدیل دلار به دینار عراقی كنند. اما لحظه ورود به عراق در نقطه صفر مرزی بهتر است مبلغی میان 20 تا 50 هزار دینار با خود داشته باشند تا برای انتقال از مرز به داخل عراق دچار مشكلات احتمالی نشوند.
درحال حاضر كرایه هر مسافر از مرز مهران با كاظمین با خودروی ون 15 هزار دینار و تا نجف اشرف 17 هزار دینار و با تاكسی 20 تا 25 هزار دینار است.
كرایه هر مسافر از مهران تا سامرا نیز با ون 30 هزار دینار و با تاكسی 40 هزار دینار است.
از شهر نجف تا كربلا نیز در صورتی كه زائر بخواهد این مسیر را با خودرو طی كند با ون ۳ هزار و ۵۰۰ دینار و تاكسی شش هزار دینار برای هر نفر باید پرداخت كند.
از گذرگاه چذابه – شیب تا نجف اشرف نیز خودروی های ون 20 هزار دینار و تاكسی 30 هزار دینار طلب می كنند و كرایه به مقصد كاظمین و سامرا نیز با استفاده از خودروی ون به ترتیب 25 و 40 و با تاكسی 40 و 55 هزار دینار است.
كرایه ون از شلمچه تا كاظمین و سامرا به ترتیب 25 و 40 هزار دینار و با تاكسی 60 و 75 هزار دینار است.
همچنین از شلمچه تا نجف اشرف هر مسافر باید با ون 20 هزار دینار و با تاكسی 30 هزار دینار پرداخت كند.

بر این اساس زائر ایرانی نیاز به آوردن مبلغ زیادی از پول عراقی ندارد بلكه مقداری كه بتواند از نقطه صفر مرزی به یكی از شهرهای عراق سفر كند كفایت می كند و برای بقیه هزینه ها می توان از تبدیل دلار به دینار در صرافی های پرتعداد شهرهای عراق استفاده كرد.

نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد مستقر در مرز مهران درهمین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: «نهادهای مختلف دولتی و مردمی عراق همه تلاش خود را برای تامین حداكثر وسائل نقلیه مورد نیاز زائران ایرانی برای انتقال به شهرهای مقدس این كشور انجام می دهند با این حال زائر ایرانی باید آمادگی تامین دیناری هزینه سفر اولیه از نقطه مرزی به داخل عراق را داشته باشد.»

زیارت اربعین حسینی هر ساله با مشاركت میلیون ها زائر عراقی از نقاط مختلف این كشور به شكل پیاده روی دهها تا چند صد كیلومتری به سمت كربلای معلا و نیز با حضور ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت و عاشقان حسینی از كشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی برگزار می شود.
سال گذشته از حدود 14 میلیون زائر اربعین حسینی در عراق، دو میلیون و 350 هزار نفر زائر ایرانی در این مراسم عظیم دینی شركت داشتند.
بیشترین حجم ورود زائران ایرانی به عراق به ترتیب از گذرگاه های مهران، چذابه، شلمچه و فرودگاه نجف انجام می شود. همچنین اتباع خارجی مقیم ایران نیز تنها از طریق گذرگاه شلمچه می توانند بشكل زمینی برای مراسم اربعین وارد خاك عراق شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=35857
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.