زنگ مهر در کرمان نواخته شد| آموزش و پرورش کرمان با چه مشکلاتی روبرو است؟

احمد اسکندری نسب، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان صبح امروز در مراسم نواختن زنگ مهر گفت که در سال تحصیلی جدید جمعیت دانش آموزی استان کرمان رشد 4 درصدی دارد و قریب به 630 هزار دانش آموز در 7 هزار و 600 مدرسه و 29 هزار کلاس درس مشغول به تحصیل می شوند.

اگرچه براساس آماری که او داده، به ازای هر 22 دانش آموز یک کلاس درس وجود دارد که نزدیک به استاندارد جهانی است اما آمارهای موجود در سالنامه آماری 95 نشان می‌دهد نسبت دانش آموز به معلم در کرمان پایین‌تر از استاندارد جهانی است.

همانطور که در تصویر فوق می بینید، استان کرمان جزو استان‌هایی است که به ازای هر 18 تا 22 دانش آموز، یک معلم دارد. براساس استاندارد جهانی اما به ازای هر 14 دانش آموز، یک معلم باید وجود داشته باشد. این موضوع نشان می دهد یکی از مشکلاتی که آموزش و پرورش با آن مواجه است، کمبود معلم به نسبت تعداد دانش آموزان است.

از طرف دیگر حداقل 20 درصد مدارس استان کرمان فرسوده هستند. غلامرضا رجایی، مديرکل نوسازی، توسعه و تجهيز مدارس استان کرمان دی سال گذشته به جام جم گفته بود که حدود 4 هزار و 500 کلاس درس در استان نياز به بازسازی و نوسازی و حدود 4 هزار و 500 کلاس ديگر نيز نياز به مقاوم سازی دارند که اين ميزان 20 درصد کل کلاس هاي سطح استان را تشکيل مي دهند که نگران کننده است.

پیش از این محمد محسن بیگی، مدیرکل سابق آموزش و پرورش کرمان گفته بود که ۸۰۰مدرسه در استان وجود دارد که باید تخریب شوند و 150 هزار دانش آموز در این مدارس در حال تحصیل هستند.

این در حالی است که مشکل مدارس فرسوده در جنوب کرمان بیشتر است. احمد حمزه، نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در مجلس مرداد امسال در این خصوص گفت که بطور میانگین 50 درصد مدارس شهرستان های رودبار جنوب، کهنوج، منوجان، فاریاب و قلعه گنج فرسوده و نیازمند بهسازی و نوسازی است.

قبلا هم در «کرمان نو» در گزارشی به توسعه استان کرمان پرداختیم که رتبه شاخص توسعه آموزش استان 30 در بین 31 استان کشور اعلام شده بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19872
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.