تجهیز سیستم گرمایشی مدارس کرمان نیازمند 90 میلیارد تومان اعتبار

غلامرضا رجایی امروز 19 دی ماه در نشست خبری درباره تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد اظهار کرد: طی سال های اخیر به علت استاندارد نبودن سیستم های گرمایشی در مدارس کشور شاهد اتفاقات ناگواری بودیم که دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و در این راستا از سال ۹۲ مصوبه‌ای از سوی مجلس تصویب شد که براساس آن باید همه مدارس سطح کشور به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شوند.
وی افزود: منظور از سیستم گرمایشی استاندارد سیستمی است که منبع تولید گرما و انرژی از فضای آموزشی دور باشد و به صورت متمرکز باشد که گرما به سمت کلاس‌ها هدایت شود و هیچ شعله‌ای داخل آن فضای نباشد.
رجایی تصریح کرد: از زمانی که این طرح آغاز شد ما در سطح استان کرمان شروع به شناسایی مدارس فاقد سیستم گرمایشی غیر استاندارد کردیم که بیش از ۱۵ هزار کلاس فاقد این سیستم بودند که در آن‌ها تعدادی کلاس وجود داشت که سیستم گرمایشی واقعا غیراستاندارد و خطر آفرین بودند که در اولویت کار قرار داده شدند.
وی با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته همه کلاس هایی که سیستم‌های غیراستاندارد داشتند، از رده خارج و استاندارد سازی کردیم، بیان کرد: در 4 سال ۶۴۰۰ کلاس درس به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز و تحویل آموزش و پرورش شده است.
مدیرکل نوسازی دارس استان کرمان گفت: علی‌رغم همه پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته هنوز شاهد این هستیم که در سطح استان تعدادی از کلاس‌ها مجهز به سیستم‌های گرمایشی نفتی و گازی هستند و برخی از مدارس فاقد سیستم گرمایشی هستند که عمده این مدارس در مناطق جنوب و شرق قرار دارند و دمای هوا بالا است یا تعداد کلاس‌ها کم هستند.
وی افزود: ۹۷۰ کلاس را در این مناطق مجهز به بخاری برقی تابشی کردیم اما به دلیل اینکه در سیستم‌های برقی انرژی برق زیادی مصرف می‌شود در حال حاضر بیش از ۵۰۰ کلاس را در دست تجهیز به سیستم گرمایشی استاندارد داریم که تا پایان سال مجهز خواهند شد به شرط این که تامین اعتبار صورت بگیرد.
رجایی اظهار کرد: یک هزار و 298 کلاس مجهز به سیستم استاندارد هستند اما این سیستم ها فرسوده شده و پیش بینی است طی سال های آینده با تامین اعتبار این سیستم ها را تعویض کنیم.
وی تصریح کرد: 2 هزار و 943 کلاس با بخاری گازی و یک هزار و 958 کلاس با بخاری نفتی گرم می شوند و 2 هزار و 596 کلاس در سطح استان کرمان فاقد سیستم گرمایشی است که عمدتا نیاز به وسایل سرمایشی دارند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان با اشاره به اینکه در مدارسی که توسط نوسازی ساخته می شود 0 تا 100 کار را انجام می دهیم و مجهیز به سیستم گرمایشی استاندارد می شوند.
وی با اشاره به اینکه نزدیک به 30 هزار کلاس درس در استان کرمان داریم، افزود: عمدتا مدارس عشایری قابلیت سیستم استاندارد را ندارند زیرا جابه جا می شوند یا چادر هستند.
رجایی اظهار کرد: مدارس غیردولتی زیر نظر ما نیستند که عمدتا در منازل هستند که استاندارد فضای آموزشی را نیز ندارند و متاسفانه در حال فعالیت هستند زیرا با توجه به کمبود فضای آموزشی، فعالیت آنها اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 90 میلیارد تومان پول برای تجهیز کلاس های استان کرمان به سیستم گرمایشی استاندارد نیاز است، تصریح کرد: اعتبارات استانداردسازی با اعتبارات تخریب و بازسازی مدارس متفاوت است و براساس بررسی، عمدتا مدارس غیراستاندارد در اولویت ساخت بوده و مدارس خطرآفرین تخلیه می شوند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان گفت: اینکه مدرسه دایر و سیستم غیراستاندارد گرمایشی داشته باشد، وظیفه داریم برای امنیت مدرسه و حفظ جان دانش آموزان کار کنیم و اولویت ایمنی دانش آموزان است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از همکاری خیّران بیان کرد: در راستای استانداردسازی کمپینی به کمک خیران و نوسازی مدارس در کشور با عنوان “همه برپا” با شعار “کلاس گرم، مدرسه امن” راه اندازی شده که خیران می توانند در موارد متعددی به ما کمک کنند.
رجایی تصریح کرد: خیران کمک زیادی به ما می کنند و اگر کمک خیران در وضعیت بد اقتصادی نبود، دچار مشکل می شدیم.
این مقام مسوول در پاسخ به سوال کرمان نو که وضعیت مدارس کپری در جنوب به چه شکل خواهد بود و چرا این مدارس به سازی نمی شوند پاسخ داد: تا سال 82 بیش از 1400 کلاس درس کپری از منطقه جنوب استان برچیده شد البته هنوز در برخی مناطق به دلیل کمبود فضای آموزشی و کمبود اعتبار کلاس کپری وجود دارد.در جنوب به دلیل شرایط آب و هوایی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و … جابه جایی جمعیت صورت می گیرد که این مسئله آموزش و پرورش را با تراکم دانش آموز مواجه می کند و برای پاسخگویی به این نیاز کلاس کپری و کانکس در نظر می گیرند.

وی افزود: تلاش مسوولان زیاد است و اعتبار دیده می شود و پروژه های در حال ساخت ما در جنوب بیش از جاهای دیگر است که هدف محرومیت زدایی و کمک به این مناطق است.برای وسایل گرمایشی هم در مناطق سرد جنوب مثل مناطق سردسیری برخورد می شود و اگر تعداد کلاس ها کم باشد بخاری برقی و و اگر تعداد زیاد باشد به سیستم متمرکز مجهز هستند.

رجایی اظهار کرد: به دلیل کمبود اعتبار، اول اواویت بندی می کنیم که ساخت مدارس براساس اولویت نیازمند اعتبار است و امیدواریم با کمک دولت و نظام و تامین اعتبار کار را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از فعالیت بنیاد برکت در ساخت مدارس، گفت: بنیاد از چند سال قبل در استان کرمان با مشارکت نوسازی مشغول ساخت مدارس و فضاهای آموزشی است و تاکنون 35 مدرسه در استان کرمان آغاز کرده و تعداد زیادی از این مدارس تحویل شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان عنوان کرد: بنیاد 5 پروژه در شهرستان راور در حال ساخت دارد که بعد از زلزله سال گذشته هجدک در این شهرستان آغاز شد.
وی تصریح کرد: همچنین بنیاد با نوسازی کشور قرارداد ساخت یک هزار کلاس را دارد که در استان های دیگر نیز فعالیت می کند و بعد از اتمام، یک هزار کلاس دیگر را آغاز می کنند.
رجایی بیان کرد: بنیاد مستضعفان نیز در جنوب استان کرمان و قلعه گنج که پایلوت اقتصاد مقاومتی است، در فاز اول 15 پروژه تحویل داده و اکنون برای ساخت 128 کلاس درس تفاهمنامه در جنوب داریم و قرار است به 300 کلاس برسد.
وی افزود: 64 کلاس در قلعه گنج با مشارکت با بنیاد مستضعفان در حال ساخت داریم و در فاز اول 54 کلاس تحویل داده شده و سپاه و بسیج نیز در ساخت مدارس به ما کمک زیادی کردند و در ساخت و تکمیل فضاهای آموزشی در جنوب و شرق استان همکاری تداوم خواهد داشت.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان گفت: اعتبار مصوب نوسازی مدارس استان کرمان امسال 56 میلیارد تومان بوده اما تاکنون که دی ماه است، موافقتنامه ها مبادله نشده و تنها 16 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.
وی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر با کمبود اعتبار زیادی مواجه بوده ایم، افزود: مردم می توانند موارد غیراستاندارد و خطرآفرین بودن مدارس و سیستم گرمایشی را اطلاع رسانی کنند و ما بازدید و کارشناسی می کنیم و در صورت خطرآفرین بودن اخطار تخلیه را صادر می کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=23015
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.