مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری کرمان علل کمبود تاکسی را شرح داد


شهرداری کرمان توان نوسازی ناوگان تاکسیرانی را ندارد

براساس آمارها کمتر از ۵۰ درصد رانندگان تاکسی که مجوز فعالیت گرفته اند در سطح شهر کرمان فعال هستند، مدیران شهر و تاکسیرانی این شهر به این موضوع واکنش نشان دادند و شهردار کرمان گفت قرار است با تاکسیران‌های متخلف برخورد شود.

به گزارش کرمان‌نو، در کرمان  که اتوبوس‌های شهری آن کم‌ و فرسوده هستند  و خبری از بی‌آرتی(اتوبوس‌های تندرو) و مترو در آن نیست همه چشم امیدها برای حمل و نقل و جابه‌جایی مسافر به تاکسی‌هاست؛ تاکسی‌هایی که وجود و حضورشان در سطح شهر آن هم در ساعات اوج کاری، خاطر مسافران را آسوده می‌کند که الباته آن هم این روزها کم گیر می‌آید.

علاوه بر مسافران چشم‌انتظار تاکسی، مسئولان شهری کرمان نیز صدایشان از حضور کمرنگ تاکسی‌ها درآمده و بارها در نشست شورای شهر کرمان موضوع تاکسی‌های غیرفعال شهر کرمان مطرح شد.

واقعیت این است که براساس آمارها کمتر از ۵۰ درصد رانندگان تاکسی که مجوز فعالیت گرفته اند در سطح شهر کرمان فعال هستند.

مطابق نبودن تعداد تاکسی‌های دارای مجوز در سطح شهر کرمان با آمار واقعی آن‌ها در خیابان مسئله پر ابهامی برای مدیریت شهری شده است؛ فتح الله مویدی عضو شورای شهر کرمان ۱۴ شهریور امسال گفت که چهار هزار و ۵۰۰ تاکسی در سطح شهر داریم اما کمتر از ۲ هزار مورد آنها فعال هستند و خدمات‌رسانی می‌کنند.

فرسودگی، دلیل کمبود تاکسی؟

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان در گفت‌وگو با کرمان‌نو با اشاره به اینکه چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی اعم از پژو، پراید، ون و پیکان در شهر کرمان وجود دارد، یکی از علت‌های کمبود تاکسی در سطح این شهر را فرسودگی تاکسی‌ها دانست و افزود: بالای ۷۸ درصد خودروهای تاکسی این شهر فرسوده است.

محمد مهدی‌نژاد ادامه داد: از سال‌ ۹۳ تا ۹۴ تاکنون هیچ اعتباری برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده از سوی دولت تخصیص پیدا نکرده و موفق نشدیم ناوگان تاکسیرانی را نوسازی کنیم البته این موضوع در کل کشور وجود دارد و ناوگان تاکسیرانی‌های اکثر شهرهای کشور بالای ۷۰ درصد فرسوده است.

او تاکید کرد: متاسفانه هرچه برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کرمان مکاتبه شده فعلا تاکنون دولت هیچ اعتباری به این موضوع تخصیص نداده است و از طرفی خودروهای سمند و پژو نیز که برای نوسازی تاکسی‌ها در گذشته معرفی شده بودند اردیبهشت امسال از چرخه تولید خارج شدند.

مهدی‌نژاد تصریح کرد: در کلانشهرهایی مانند مشهد، شیراز و اصفهان و شهرداری‌هایی که وضع (مالی) بهتری داشتند هزینه نوسازی تاکسیرانی را برعهده گرفتند و به رانندگان وام‌هایی برای نوسازی خودروهای فرسوده‌شان دادند اما شهرداری کرمان متاسفانه این بودجه را ندارد.

بهانه فرسودگی تاکسی‌ها قابل قبول نیست

اما رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرمان در گفت و گو با ایرنا گفته بود: چهار هزارو ۵۰۰ مورد تاکسی در شهر کرمان داریم که دولت بیمه این تاکسی‌ها را می‌پردازد و این تاکسی‌ها  از سوخت یارانه‌ای هم استفاده می‌کنند اما از این تعداد نصف مواردشان آن هم تنها در مسیرهای خطی فعال هستند.

فتح الله مویدی ادامه داد: ولی در سطح شهر تاکسی‌هایی که مردم را کورسی سوار کنند مشاهده نمی‌کنیم که در این راستا تذکرهای لازم به سازمان تاکسیرانی شهر کرمان نیز داده شده است اما تاکسیرانی می‌گوید این تاکسی‌ها فرسوده شده‌اند که برای ما این موضوع قابل قبول نیست و خواسته‌ایم که برای رفع کمبود سرویس‌های مدارس که واقعا با کمبود مواجه است تاکسیرانی کمک کند.

سوءاستفاده از کارت‌های سوخت تاکسی‌های 

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان همچنین افزود: اگر سازمان تاکسیرانی شهر کرمان از طریق گزارش‌های ارسالی یا نظارت بازرسان متوجه شود که یکسری رانندگان تاکسی‌ها در عرصه حمل و نقل مسافر فعالیت نمی‌کنند و عمدا عرضه خارج از شبکه سوخت تاکسی‌هایشان را دارند با آنان قاطع برخورد خواهیم کرد.

او با اشاره به وضعیت تاکسی‌های فرسوده و استفاده از کارت سوخت آن‌ها گفت: بازرسان تاکسیرانی همچنین از رانندگان تاکسی‌هایی که خودرویشان فرسوده است تعهد می‌گیرند که از کارت سوختشان استفاده‌ای در سایر مصارف نداشته باشند.

البته این مدیر شهری به تبصره‌‌ای برای استفاده از کارت سوخت خودروهای تاکسی فرسوده اشاره کرد و افزود: رانندگان تاکسی که خودروهای فرسوده دارند اگر خودرویی را معرفی کنند که در آژانس و در بحث مسافرکشی فعالیت دارد سازمان تاکسیرانی این اجازه را می‌دهد که صاحبان خودرو فرسوده از طریق در اختیار گذاشتن کارت سوخت خود به این خودروها امرار معاش کنند.

مهدی‌نژاد بیان کرد: رانندگان تاکسی‌های فرسوده هم باید امرار معاش کنند از این رو ما اجازه می‌دهیم یک تاکسی دیگری به صورت فرد دوم کمکی باشد تا از این طریق راننده خودرو فرسوده امرار معاش کند و این کارت سوخت نیز در شیفت دوم یک تاکسی دیگر اجاره داده شود و به عنوان کمکی در سرویس‌دهی به مسافران کار کند.

فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی

او همچنین برخی علت‌های دیگر کمبود تاکسی‌های سطح شهر را به تمایل رانندگان به عضویت در شرکت‌های تاکسی اینترنتی مرتبط دانست و گفت: در مواردی تاکسی‌های شهر کرمان در شرکت‌های تاکسی اینترنتی فعالیت دارند و ما مشکلی از این جهت نداریم چون به  هر حال کار تاکسی‌های اینترنتی سرویس‌دهی به مسافران و مردم است. 

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه شرکت‌های اینترنتی تاکسی تا تیرماه پارسال با شهرداری کرمان قرارداد داشتند و هزینه‌ای را نیز به دلیل استفاده از زیرساخت‌های شهری به شهرداری پرداخت می‌کردند، تاکید کرد: البته اینک فقط به تعداد محدودی از تاکسی‌های گردشی، آن هم برای تامین خرج و مخارج زندگیشان در شهر کرمان اجازه عضویت در این شرکت‌های تاکسی اینترنتی را علاوه بر فعالیت در حوزه تاکسیرانی دادیم.

راه برخورد با تاکسی‌های غیرفعال؟

مهدی‌نژاد مدیرعامل تاکسیرانی در عین حال درباره نوع برخورد با تاکسی‌های غیرفعال معتقد است: سازمان تاکسیرانی از بیستم هر ماه تا بیستم ماه بعد اسامی رانندگان تاکسی یا لیست خودروهای تاکسی که غیرفعال هستند را به اتحادیه تاکسیرانی اعلام می‌کند و به صورت موقت کارت سوخت این خودروها غیر فعال خواهد شد.

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز چند روز پیش در نشست شورای شهر موضوع لغو بیمه تاکسیرانان غیرفعال را به عنوان یک گزینه برای حل این مشکل مطرح کرد و در عین حال تاکید داشت که لیست تاکسی‌های غیرفعال باید ارائه شود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=97586
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.