طرح کارورزی از فردا اجرا می شود

علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی روز گذشته با اعلام این موضوع، گفت که از این تعداد، 50 هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند و 150 هزار نفر غیر تحصیل کرده دانشگاهی. این در حالی است که هدف اصلی از اجرای این طرح، به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان بیکار است. دولت البته برای 150 هزار غیر تحصیل کرده دانشگاهی هم فکر کرده. آن‌طور که ربیعی گفته، این 150 هزار نفر با حمایت‌های کارفرمایی به کار مشغول می‌شوند. ثبت‌نام شدگان یک هفته آموزش مهارت در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌بینند و کارت صلاحیت حرفه‌ای دریافت خواهند کرد.

دوره آموزشی چهار تا 6 ماهه

آن‌طور که مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری وزارت کار به میزان گفته، طرح کارورزی در چارچوب برنامه اشتغال و به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌های طرح کاج(طرح اشتغال جوانان) است که شامل سه طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی مربوط به سنین 15 تا 23 سال، طرح مشوق‌های بیمه کارفرمایی که طبیعتاً طیف گسترده‌ای از سنین را در بر می‌گیرد و طرح کارورزی سنین 23 تا 35 سال را در بر می‌گیرد. به گفته علاءالدین ازوجی، در اجرای طرح کارورزی برای ایجاد اشتغال و ترغیب نیروی کار جدید، دولت طبق قانون برنامه ششم مشوقی را به‌عنوان مشوق بیمه برای پرداخت سهم 23 درصدی کارفرما در نظر گرفته است که در صورت جذب افراد بیکار است. قبل از ورود کارورزان به بازار کار یک دوره کوتاه مدت چهار تا 6 ماه برگزار می‌شود که افراد فارغ‌التحصیل دانشگاهی، آموزش مهارتی می‌بینند و در همان بنگاه و یا بنگاه دیگری مشغول به کار خواهند شد. البته در ماده 10 آیین نامه طرح کارورزی آمده که طرح كارورزی یك دوره آموزش عملی است و هیچ‌گونه حقی برای كارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده كارورز جهت استخدام موقت یا دائمی و شمولیت قوانین كار و تأمین اجتماعی ایجاد نمی‌کند. مدت آموزش بر اساس استانداردهای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به نحوی تعیین می‌گردد، كه كارورز هر ماه حداقل 100 ساعت و هر روز حداقل چهار و حداكثر هشت ساعت از آموزش عملی بهره مند می‌شود.

میزان دستمزد

ایرنا هم در این خصوص گزارش داد که فارغ التحصیلان دانشگاهی با ثبت نام در این طرح در یک کارگاه استخدامی به کار گرفته می‌شوند و یک سوم حداقل دستمزد را هم دریافت می‌کنند. این دستمزد به تناسب حضور در واحد پذیرنده در طول دوره كارورزی محاسبه و پس از موفقیت در آزمون فنی و حرفه‌ای، توسط دستگاه ناظر به كارورزان مقطع كارشناسی و بالاتر پرداخت می‌شود.

موارد توقف طرح

بر اساس آیین‌نامه طرح کارورزی، اگر مشخص شود کارورز در جای مشغول به کار و یا در حال تحصیل است، طرح کارورزی برای کارورز متوقف می‌شود. غیبت غیرموجه بیش از پنج روز، عدم رعایت مقررات انضباطی و از کارافتادگی یا فوت کارورز، از دیگر مواردی است که منجر به توقف اجرای طرح برای کارورز می‌شود.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11512
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.