ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در دولت تدبیر و امید بیش از دو برابر شد

به نقل از ایرنا – حمید چیت‌چیان در آئین افتتاح مجتمع نیروگاه های خورشیدی مکران در ماهان گفت که در سال جاری ۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در کشور به بهره برداری می رسد.
وی افزود که از ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت تعیین شده نیروگاهی در کشور، ۱۲ هزار مگاوات به انرژی های تجدید پذیر اختصاص داده شده است.
وزیر نیرو ادامه داد که در دولت تدبیر و امید سعی شده نقش انرژی های خورشید، بادی، گرمایی و زمین گرمایی به صورت قابل ملاحظه افزایش یابد.
چیت‌چیان با بیان اینکه بسیار خوشحال هستیم که شاهد همکاری ۲ کشور آلمان و ایران در موضوعی مرتبط با آینده بشر در کره خاکی هستیم، گفت که انرژی های تجدیدپذیر در جلوگیری از انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای نقش مهمی دارد و به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست کمک شایانی می کند.
وی خاطرنشان کرد که توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هدفی انسانی و مقدس است که با سرنوشت همگان ارتباط مستقیمی دارد و تنها مساله اقتصادی برای یک منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران نه در سال های اخیر بلکه از ۲ دهه قبل بر اساس سیاست های کلی نظام در بحث انرژی، این برنامه ها را دنبال کرده است تا سهم انرژی های تجدید پذیر در سبد انرژی افزایش یابد و این برنامه در سیاست‌های کلی نظام و قوانین توسعه ای مورد تاکید قرار گرفته است.
وزیر نیرو گفته دولت جمهوری اسلامی با سیاست های تشویقی خود از جمله خرید تضمینی برق نیروگاه‌ها عزم جزم خود را برای حمایت از انرژی های تجدیدپذیر نشان داده است.
چیت‌چیان با تاکید بر این مطلب که تمام فعالیت‌ها در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر توسط بخش خصوصی در حال انجام است، گفت که مدت ها است دولت در این پروژه ها سرمایه‌گذاری نمی‌کند و ورود بخش خصوصی را موجب استمرار و ثبات این سیاست‌ها می داند.
چیت چیان افزود که بخش خصوصی با تشخیص درست وارد این عرصه شده است و همین امر موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران ظرفیت تولید ۲۱۰ مگاوات پنل خورشیدی را داشته باشدکه ۱۱۰ مگاوات آن اخیرا در شیراز کلنگ زنی شده است.
وی با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری کشورهایی دیگر از جمله آلمان، سوئیس، اسپانیا، چین و کره جنوبی در کشور فعال هستند، اظهار کرد که سال گذشته یک نیروگاه یک مگاواتی در کشور افتتاح شد اما در سال جاری ۲ نیروگاه هفت مگاواتی در شیراز و یک نیروگاه دو مگاواتی در اصفهان افتتاح شده است.
چیت‌چیان ادامه داد که سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر رو به افزیش است و این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شده است. امروز شاهد افتتاح نیروگاه ۲۰ مگاواتی در استان کرمان هستیم.
وی بیان کرد که با پیشنهاد استاندار کرمان امروز تفاهم نامه ۲ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی طی ۱۰ سال منعقد خواهد شد و کرمان به شهر آفتاب تبدیل می شود لذا دولت از این طرح استاندار کرمان استقبال می‌کند.
مجتمع نیروگاه‌های خورشیدی مکران شامل ۲ نیروگاه تولید برق فتوولتائیک، هر یک به ظرفیت ۱۰ مگاوات است. با سرمایه‎گذاری مشترک شرکت «سولار انرژی مکران» و شرکت دوریان (Durion) سوئیس به مبلغ ۲۷ میلیون دلار و مدیریت طرح شرکت آلمانی «ادور» (Adore) در مدت شش ماه راه اندازی شده است.
مجتمع نیروگاه‌های خورشیدی مکران در مجموع از ۷۶ هزار و ۹۱۲ عدد پنل خورشیدی هر کدام به قدرت ۲۶۰ وات با ابعاد ۱ * ۱.۶۵ تشکیل و در مساحتی بالغ بر ۴۴ هکتار نصب شده است. برای نصب پنل‎ها تعداد ۲۷ هزار پایه آهنی گالوانیزه‌شده به طول ۱.۵ متر در زمین کوبیده شده و بر روی آنها تعداد ۱۳ هزار و ۵۰۰ سازه فولادی تعبیه شده است.
همزمان با بهره‌برداری از مجتمع نیروگاه‌های خورشیدی مکران، باحضور وزیر نیرو، کلنگ احداث نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی شرکت «سولار انرژی مکران» نیز به زمین زده شد.
در حال حاضر شرکت «سولار انرژی مکران» به‎عنوان پیمانکار اصلی (General Contractor) پروژه در حال آماده‌سازی طرح اجرای پروژه است و این پروژه در مسیر بم به کرمان در زمینی به وسعت ۱۵۰ هکتار اجرا خواهد شد و یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی خاورمیانه در استان کرمان خواهد بود.
استان کرمان با ساخت و بهره‌برداری از این نیروگاه خورشیدی ۲۰ مگاواتی، فعلا رتبه اول در کشور در دارا بودن نیروگاه خورشیدی است و ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی، استان را به یکی از بزرگ ترین قطب‌های تکنولوژی فتوولتائیک در خاورمیانه تبدیل می‌کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12859
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.