مدیر کل کتابخانه‌های استان کرمان:ارائه خدمات رایگان کتابخانه‌ها به نابینایان

محمدجواد حسین زاده” با اشاره به تعداد کتابخانه‌های فعال استان می‌گوید ۱۳۲ باب کتابخانه عمومی در استان کرمان وجود دارد که ۳۲ مورد مشارکتی و ۱۰۰ کتابخانه متعلق به نهاد کتابخانه هاست.
وی همچنین موجودی این کتابخانه‌ها را حدود ۱.۵ میلیون جلد کتاب دانست که  ۱۱۰ هزار نفر در این کتابخانه‌ها عضو فعال هستند.
او می‌گوید که بیش از ۲۰ هزار عنوان منابع دیداری و شنیداری در کتابخانه های استان کرمان وجود دارد و با همکاری مسوولان، شاهد اتفاقات خوبی بودیم و براساس نرم افزار می‌توانیم هر لحظه میزان مراجعات و امانت کتاب کتابخانه‌های استان را داشته باشیم و ذائقه مخاطب را تشخیص بدهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان ضمن اشاره به استفاده از نرم‌افزار‌های نوین گفته نرم افزاری در کتابخانه‌های استان با نام “سامان” وجود دارد که مردم می‌توانند به همه منابع کتابخانه و امور مربوط به امانت و برگشت کتاب از طریق این سیستم الکترونیک انجام دهند.
وی افزود: با توجه به امکانات نرم افزاری، اگر یک نفر عضو کتابخانه شود، عضو تمامی کتابخانه های کشور و استان می‌شود و می‌تواند از امکانات همه سالن‌ها استفاده کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان با اشاره به برنامه های هفته کتاب امسال در استان گفت که در هفته کتاب امسال ۲۳۲ نشست کتاب تحت عنوان “کتاب شایسته خواندن” برگزار خواهد شد و تلاش شده فعالیت ها به سمتی برود که یک آشتی مجدد و اجتماع بیشتری از مردم در حوزه کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.
او همچنین اعلام کرد که  برگزاری ۱۳۴ مسابقه کتابخوانی در رده‌های، کودک، نوجوان، بزرگسال، مادران اعضاء با عنوان “بخوانیم تا بدانیم”، رونمایی از هفت عنوان کتاب، برگزاری ۴۴ جلسه نقد و بررسی کتاب، برپایی نمایشگاه‌های مختلف در کتابخانه‌ها، مسابقه نقاشی و … از دیگر برنامه های هفته کتاب امسال در سال جاری است.
او می‌گوید از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۶۵۳هزار و ۶۱۱ جلد کتاب در استان به امانت رفته و یک میلیون و ۸۳۲ هزار نفر مراجعه به کتابخانه‌های عمومی داشته ایم که توجه جوانان و نوجوانان به این حوزه قابل تقدیر است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان اذعان داشت که به ازای هر ۲۰هزار و ۳۰۰ نفر در استان یک کتابخانه عمومی داریم و به ازای هر ۱۰۰ نفر با سواد، دو متر فضای کتابخانه ای وجود دارد.
حسین زاده خبری خوب برای افراد کتاب خوان نیز داشت و گفت  ۲۴ آبان ماه جاری روز رایگان در کتابخانه هاست و همه مردم می توانند به صورت رایگان عضو شوند و در ۲۲ تا دو آبان ماه نیز جرائم دیرکرد کتابخانه ها بخشیده می شود.
او با بیان اینکه ارقام سرانه مطالعه پنج دقیقه و کمتر را قبول نداریم، گفته  تعداد امانت کتاب و حضور مردم در نمایشگاه این امر را نشان می‌دهد که مردم کرمان کتابخوان هستند اما کتابخوانی در جامعه کم است و باید همه به ترغیب مردم به کتابخوانی کمک کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=6145
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.