مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


مردم در طرح‌ها و ایده‌های روستاهای دوستدار کتاب مشارکت داشته باشند

کرمان‌نو-مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هدف از برگزاری آیین اختتامیه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ضمن اطلاع رسانی بیشتر به مردم، مشارکت آنها در طرح‌ها و ایده‌های روستای دوستدار کتاب است.

به گزارش شامگاه پنجشنبه کرمان‌نو، اسماعیل جانعلی‌پور در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب افزود: ۲۸۵ روستا در سراسر کشور کاندیدای کسب عنوان روستای دوستدار کتاب بودند که رقابت بین پنجاه روستا جدی‌تر شد و ۱۰ روستا در سراسر کشور به عنوان دوستدار کتاب انتخاب شدند .

او بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرحله اول مبلغ یکصد میلیون تومان برای این روستا درنظر گرفته که از این مبلغ ۴۰ میلیون مربوط به خرید و تهیه کتاب و مابقی برای حمایت از فعالیت های فرهنگی این روستا است.

جانعلی پور توضیح داد: سال آینده از بین ۱۰ روستای دوستدار کتاب یک روستای استمرار و برگزیده انتخاب خواهد شد که امیدواریم روستای دهبکری یکی از این گزینه‌ها باشد .

مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح‌کرد: روستای دهبکری باید بتواند در طول یکسال آینده به طرح ها و ایده هایی که در کارنامه خود عنوان کرده دست یابد.

او با اشاره به ملاک انتخاب دهبکری به عنوان روستای دوستدار کتاب گفت: یک بخش مربوط به کارنامه روستا و فعالیت‌هایی که باید در حوزه کتابخوانی داشته باشد می شود و بخش دوم شامل طرح ها و ایده های سال آینده این روستا در حوزه کتابخوانی است.

به گفته او روستای دوستدار کتاب باید تمام اهالی را درگیر موضوع کتابخوانی کند همانطور که تمام اقشار این روستا ازجمله زنان خانه دار، کسبه، کشاورزان و دانش آموزان درگیر آن هستند .

جانعلی پور بیان‌داشت: امسال اتفاق خوبی رخ داده اینکه مراسم اختتامیه را به جای اینکه در تهران و با حضور چند نفر از افراد نمونه برگزار کنیم در بین روستا برگزار شد.

مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص مهمترین حمایت وزارت ارشاد اسلامی برای حمایت از کتابخانه های روستا افزود: تاسیس کتابخانه مربوط به نهاد کتابخانه های عمومی است و قریب به ۸۵۰ روستا در کشور، روستاهای دارای کتابخانه هستند که کتابدار مستقل دارند و در حال تهیه کتاب برای این کتابخانه‌ها هستیم.

او می گوید برای تاسیس کتابخانه حاکمیت باید مانند پروژه های دیگر تلاش کند تا اعتبار لازم را تامین نماید.

به گفته او روستای دهبکری کتابخانه دارد اما به دلیل اینکه در مسیر سیلاب قرار دارد چندین بار در سیلاب‌ها دچار آسیب شده که نیاز به یک کتابخانه بهتر دارد.

جانعلی پور تاکید‌کرد: با کمک بخش خصوصی امیدواریم هر چه سریعتر کار بهتری صورت بگیرد و این روستا نیز صاحب یک کتابخانه بهتر شود.

او همچنین اضافه کرد: وزارت ارشاد جشنواره دیگری به نام شهرهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران را دارد که اکنون سنندج پایتخت کتاب ایران معرفی شده و اگر روستای دهبکری به شهر تبدیل شود سال آینده دهبکری می‌تواند با فعالیت‌ها، طرح‌ها و ایده‌های بیشتر به عنوان شهر دوستدار کتاب معرفی شود.

IMG 20221103 205243

 توجه به روستاها قفل‌های ناگشوده به فرهنگ را باز می‌کند

در ادامه رئیس مرکز کرمان‌شناسی و پژوهشگر تاریخ کرمانی در این مراسم گفت: باعث افتخار است که یک روستا در سرزمین شعر و ادب و فرزانگی کرمان و بم بام عالم ، توانسته چنین جایگاه و عنوانی را در سطح کشور به دست آورد.

سیدمحمدعلی گلاب زاده افزود: روستا در گذر تاریخ همواره جایگاه و خاستگاه فرزانگی.ها بوده و بسیاری از دانشمندان و بزرگان ما که برخاسته اند و پرچم پرافتخار فرهنگ و ادب را بر ستیغ بلند عالم برافراشته اند از روستاها قیام کرده اند نمونه آن حکیم بزرگ ما فردوسی اسطوره حماسه سرای ایران و جهان.

این پژوهشگر تاریخ کرمانی می گوید عطف توجه به روستاها می تواند بسیاری از قفل های ناگشوده ما را در بخش فرهنگ بگشاید و باز کند .

گلاب زاده اظهارداشت: کرمان همیشه برفراز بلندی های فرهنگی جا داشته است همانطور که در قرن چهارم هجری وقتی حسین ابن علی ابن الیاس برای اولین بار مرکزیت را از سیرجان به کرمان انتقال می‌دهد تاریخ می‌نویسد کرمان کتابخانه‌ای با پنج هزار جلد کتاب داشته است.

او ادامه داد: کرمان مردان و زنانی دارد که در قحطسالی دانش، پرچم پرافتخار علم و دانش را برافراشته‌اند و اولین زنی که در رسای عصمت و طهارت شعر سرود حُسن جهان خانم فرزند خلف کرمان بود .

رئیس مرکز کرمانشناسی و پژوهشگر تاریخ کرمانی تاکیدکرد: در گذر ۳۰ سالی که مرکز کرمان شناسی فعال بوده حدود ۴۰۰ عنوان کتاب فقط برای کرمان چاپ شده و از این تعداد حدود۵۰ جلد باقی مانده که به کتابخانه دهبکری تقدیم خواهیم کرد.

گلاب زاده خاطرنشان‌کرد: پیوند فرهنگ و اقتصاد و تجارت آنقدر در کرمان فعال است که اتاق بازرگانی کرمان فصلنامه‌ای به نام سپهر اقتصاد منتشر می کند .

به گفته او قصد داریم فرهنگ را در میان کسانی که گرفتار روزمرگی اقتصاد و تجارت هستند ببریم تا زمینه رونق فرهنگی هم در آنجا فراهم شود.

IMG 20221103 150513

اولویت اتاق بازرگانی احداث کتابخانه برای روستای دهبکری است

در ادامه رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز گفت: اتاق بازرگانی کرمان اولویت اول خود را احداث کتابخانه برای روستای دهبکری خواهد گذاشت و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می دهد.

سیدمهدی طبیب زاده ادامه‌داد: کتابخوانی رابطه مستقیم با توسعه دارد و هر کشوری سرانه مطالعه بالایی داشته باشد کشور توسعه یافته ای نیز خواهد بود.

او اظهارداشت: متاسفانه مردم ما نسبت به سرانه کشوری وقت بسیار کمتری برای کتابخوانی می‌گذارند و ما در اتاق بازرگانی کرمان نیز مسیر توسعه پایدار استان کرمان را دنبال می‌کنیم.

به گفته او در تلاش هستیم تا استان کرمان تمام شاخص‌های توسعه پایدار را در رده بندی بالای کشور داشته باشد.

طبیب زاده افزود: مسیر آگاهی بخشی و توانمندسازی در حیطه وظایف قانونی ما نیست اما جزو وظایف و مسیولیت‌های اجتماعی ما است.

او توضیح‌داد: در استان کرمان با ضعف مفرطی از جمله کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم که در حال رفع است اما باید نهضت کتابخوانی را هم توسعه و ترویج دهیم زیرا کتاب و کتابخانه وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان عنوان‌کرد: اعلام آمادگی برای توسعه و ترویج کتابخوانی در سطح استان کرمان داریم .

در پایان ضمن قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعدادی کتابخوانان روستای دهبکری که شامل دانش آموز، کسبه، بانوی خانه‌دار، کشاورز، معلم و فعال فرهنگی و همچنین از خانم راسخ مجری طرح دوستدار کتاب دهبکری و کتابدار این روستا با اهدای لوح تقدیر و تشکر به عمل آمد .

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98167
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.