مشاهده کسوف ۷۲.۹ درصدی در کرمان| جزئیات خورشید گرفتگی ۱ تیر ۹۹

خورشید گرفتگی یکم تیرماه ۹۹ حدود ساعت ۹ صبح شروع می‌شود و تا ساعت ۱۱ و ۳۷ دقیقه در اغلب نقاط کشور ادامه دارد.

گزارش ایسنا داده؛ خورشیدگرفتگی یا کُسوف هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمام آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.

خورشید گرفتگی یکم تیرماه سال ۹۹ نزدیک ساعت ۹ صبح روز یکشنبه ۱ تیرماه ۹۹ شروع می‎شود و حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۰:۲۰ در اغلب نقاط کشور به اوج خود می‎رسد از ساعت ۱۱:۳۰ به بعد به تدریج پایان می‎یابد.

چند روز دیگر شاهد خورشید گرفتگی حلقوی در آفریقا و آسیا هستیم که از ایران به صورت جزئی و با درصد بالایی رویت پذیر است.

این گرفت از سراسر ایران به صورت جزئی قابل رویت است که با توجه به نقشه درصد گرفت خورشید در مناطق مختلف ایران، قسمت‌های جنوبی کشور به ویژه جنوب شرقی بهترین مناطق برای رصد این گرفت در داخل ایران هستند و هرچه به سمت مرکز و شمال ایران نزدیک شویم میزان خورشید گرفتگی کمتر شده، به گونه ای که در تهران حدود ۴۰ درصد و شمال غرب کشور ۲۹ درصد قابل مشاهده است.

در استان کرمان نیز بیشینه این گرفت با ۷۲.۹ درصد است که از ساعت ۸:۵۵:۱۸ اول تیرماه آغاز و تا ساعت ۱۱:۵۰:۵۶ ادامه دارد که بیشینه گرفت این پدیده در استان کرمان در ساعت ۱۰:۱۶:۴۷ رخ می دهد.

براساس این گزارش، رصد خورشید گرفتگی با چشم به هیچ وجه نباید انجام شود و خطرات نگاه به خورشیدگرفتگی جزئی بالا است و آسیب اشعه فرابنفش خورشید به شبکه چشم جبران ناپذیر است.

افرادی که دوربین و تلسکوپ کوچک دارند می توانند از دوربین برای رصد استفاده کنند، به این شرط که هرگز زمانی که چشمشان پشت دوربین است نباید به خورشید نگاه کنند. نور خورشید از پشت دوربین هم آسیب می زند.

برای رصد با دوربین یا تلسکوپ در وهله اول اطمینان حاصل کنید که عدسی دوربین از جنس شیشه است و بدون اینکه چشم را پشت عدسی بگذارید می توانید از بالا نگاه کرده و سایه دوربین را نگاه کنید. در این زمان اگر یک کاغذ پشت چشمی بگذارید نور خورشید روی صفحه کاغذ می افتد می توان آن را رصد و عکاسی کرد.

همچنین به عکاسان توصیه شده است که در زمان های خورشید گرفتگی جزیی اگر دوربین حرفه ای دارید، می توانید در لابه لای برگ درختان نور خورشید را به صورت هلالی مشاهده کرده و از سایه برگ درختان روی زمین عکاسی کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=51307
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.