معرفی بالاترین و پایین‌ترین شهرهای استان در درصد بی‌سوادی

“محمد ضیاءالدینی” در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر، درباره وضعیت سواد در استان کرمان اظهار کرد: مبنای آمار بیسوادی در کشور، مرکز آمار ایران است که سرشماری از سال 90 هر پنج سال یک بار انجام می شود و مبنای این آمار، خوداظهاری مردم است.

وی با بیان اینکه براساس آمار سال 95، در استان کرمان 155 هزار و 150 نفر بیسواد(در گروه سنی 10 تا 49 سال) اعلام شده که از این تعداد 72 هزار و 508 نفر مرد و 82 هزار و 642 نفر زن بوده اند تصریح کرد: از سال 95 به بعد سالانه حدود 5 هزار نفر را آموزش داده و باسواد کرده ایم و کسانی را که سواد یاد گرفته بودند نیز در دوره های تحکیم و انتقال تحت آموزش قرار داده ایم.

ضیاء الدینی بیان کرد: همچنین برای سال تحصیلی جدید نیز مجوز تحت پوشش سوادآموزی قرار دادن 5 درصد افراد بیسواد 50 تا 60 سال را از وزارت آموزش و پرورش اخذ کرده ایم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به سهمیه ابلاغی سوادآموزی در هر سال تحصیلی اظهار کرد: برای سال 99-98 سهمیه 9 هزار نفری به استان کرمان ابلاغ شده که درخواست داده ایم این سهمیه کاهش یابد زیرا ما در شناسایی و جذب بیسوادان در استان کرمان مشکل داریم.

ضیاء الدینی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 7 هزار نفر سهمیه سوادآموزی استان بود که توانستیم بیش از 5 هزار نفر را شناسایی و جذب کنیم تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی در بحث سوادآموزی این بوده که واخواهی از ما براساس آمار بوده اما این آمار به نام ما نیست و متاسفانه مرکز آمار کشور این آما را به ما نمی دهد که راهکارهای قانونی دارد دنبال می شود تا مرکز آمار این اسامی را به ما بدهد تا بتوانیم تکلیف این افراد بیسواد را روشن کنیم.

وی با اشاره به پیش بینی پوشش 7 هزار نفری بیسوادان در سال تحصیلی 99-98 در استان کرمان گفت: شناسایی بیسوادان سخت شده است و برخی مناطق استان مهاجرپذیر و برخی مهاجرفرست هستند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به وضعیت شهرستان های استان در سواد افزود: بالاترین درصد باسوادی را در کوهبنان با بیش از 98 درصد پوشش و پایین ترین درصد را در شهرستان رودبار جنوب با قریب 77 درصد پوشش داریم.

وی افزود: فاصله 20 درصدی بین کم‌سوادترین و باسوادترین نطقه استان داریم که در راستای توسعه متوازن باید این فاصله را کاهش بدهیم که در همین راستا توجه ویژه ای به شهرستان رودبار جنوب در برنامه های جامع سال جدید صورت گرفته است.

ضیاءالدینی بیان کرد: نیاز داریم هم مردم و هم مسئولان و دستگاه های مختلف در شناسایی و جذب بیسوادان به ما کمک کنند ضمن آنکه در همین راستا نیز در حال طراحی وب سایتی هستیم که مردم بتوانند بیسوادان را از این طریق به ما معرفی کنند و نظام آمادگی دارد آنها را با سواد کند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان با تاکید بر اینکه نیاز است رسانه ها برای ایجاد انگیزه در افراد بیسواد تلاش کنند تا با رغبت بیشتری برای سوادآموزی مراجعه کنند ادامه داد: ما نیز همه تلاش خود را در راستای باسواد کردن مردم استان کرمان به کار خواهیم بست و امیدواریم بتوانیم شاهد کاهش این فاصله بی سوادی بین نقاط استان کرمان باشیم.

وی افزود: مشکلی که وجود دارد این است که درصدی از آماری که در اختیار ما قرار گرفته، دارای خطا است و لازم است دستگاه های مختلف به ما کمک کنند تا آمار دقیق مشخص و وضعیت بیسوادان تعیین تکلیف شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در راستای واگذاری فعالیت های آموزشی به بخش خصوصی، سوادآموزی نیز به موسسات و شرکت های خدمات آموزشی و موسسات خیریه فعال در این زمینه واسپاری شده که در همین راستا بیش از 2 هزار نفر آموزش دهنده در استان کرمان کار سوادآموزی را انجام می دهند و ما آموزش های لازم را به این افراد ارائه می دهیم تا بهره وری افزایش یابد.

ضیاءالدینی تصریح کرد: کارکنان ستادی سوادآموزی در سطح استان کرمان نیز بیش از 100 نفر هستند ضمن آنکه 65 نفر نیز به عنوان معلمان راهنما کار نظارت بر سوادآموزی و کیفیت آموزشی را انجام می دهند.

 وی در پایان عنوان کرد: براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش و سازمان نهضت سوادآموزی، استان کرمان در سال تحصیلی 98-97 در زمینه سوادآموزی رتبه خوب و قابل تقدیر را در سطح کشور کسب کرده و نمره استان در این حوزه از متوسط کشور بالاتر بوده و وضعیت ما رشد داشته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=30813
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.