معاون امور عمرانی استاندار کرمان


مناطق حاشیه‌ای کرمان که تصرف شدند تخریب می‌شوند

معاون امور عمرانی استاندار کرمان گفت: مناطق حاشیه‌ای کرمان که فقط آثار تصرف در آن‌ها وجود دارد تخریب شده و نقاطی که سکونت در آن‌ها وجود دارد، ساماندهی می‌شود.

سیدمصطفی آیت‌الهی موسوی حاشیه‌نشینی ناشی از سکونت افراد در پیرامون شهرها شکل می‌گیرد، اظهار داشت: در استان کرمان این حاشیه‌نشینی در اطرف شهرهای بزرگ استان از جمله کرمان، سیرجان، رفسنجان، بم و جیرفت اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به دلایل ایجاد این پدیده، بیان کرد: عدم اشتغال و یا عدم امکان اشتغال در مبدا و زرق و برق شهرهای بزرگ را می‌توان از جمله دلایل ایجاد حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ دانست.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان با بیان اینکه در پیرامون شهرها، زمین‌ها ارزان‌تر هستند، ادامه داد: از سوی دیگر عده‌ای سودجو نیز در این مناطق هستند که از این موقعیت سوءاستفاده کرده تا این افراد در آنجا ساکن شوند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان ساکنان این مناطق را به حال خود رها کرد و باید اقداماتی برای آنها انجام داد، گفت: کسانی که در این مناطق زندگی می‌کنند به امکاناتی از جمله آب و برق نیاز دارند و واقعیت این است که قوانین دست و پای دستگاه‌ها را بسته و نمی‌توان این زیرساخت‌ها را برای آنها فراهم کرد.

به گزارش کرمان‌نو و به نقل از تسنیم آیت‌الهی موسوی با بیان اینکه دیدگاه‌های مختلفی برای برخورد با حاشیه‌نشینی وجود دارد، افزود: یکی از این دیدگاه‌ها، دیدگاه تخریب این مناطق است که ما این دیدگاه را به طور کامل نمی‌پسندیم و نمی‌توان این اقدام را برای همه ساکنان این مناطق انجام داد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این اراضی، اراضی دولتی است، گفت: قوانین ما از جمله قانون بودجه بعضی راهکارها را برای ساماندهی این مناطق حاشیه‌نشین گذاشته است.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان با بیان اینکه این مناطق رها شده نیستند و ستادی را در استان ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین تشکیل شده است، ادامه داد: کارگروه‌هایی ذیل این ستاد مسئولیت دارند و هدف این است که عملاً محدودیت‌هایی برای جلوگیری از توسعه این موضوع ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه برای خدمات دادن به کسانی که در این مناطق ساکن هستند باید این مناطق ساماندهی شوند، بیان کرد: البته در برخی از مناطق فقط آثار تصرف وجود دارد که قطعاً تخریب می‌شوند و در بقیه نقاطی که سکونت در آنها وجود دارد، ساماندهی می‌شوند.

آیت‌الهی موسوی با بیان اینکه طرح‌های ساماندهی این مناطق باید آماده شده، در مراجع ذی‌ربط تایید و تصویب شود و در مرحله اجرا قرار گیرد، افزود: البته دستگاه قضا با کسانی که به هر دلیل در این مناطق سودجویی کرده و یا زمینه را برای تخلف ایجاد کردند، با جدیت برخورد کرده و هم حتماً پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از کارگروه‌هایی که ذیل این ستاد که ایجاد شده وظیفه دارد که در مبادی به ویژه روستاهایی که در نزدیکی و حرایم شهرها هستند، از ایجاد حاشیه‌نشینی جلوگیری کرده و جاذبه‌هایی از جمله اشتغال، برای سکونت ایجاد کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99632
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.