نایب رییس مجلس در کوهبنان: قانون کارگران معادن اصلاح شود

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح قانون کارگران مربوط به معادن شد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی امروز در سفر به کوهبنان از معدن زغالسنگ بازدید کرد.

آنطور که فارس نوشته، او گفت که کارگران جامعه فرهیخته و زحمتکشی هستند که همواره باید مورد توجه قرار گیرند، قانون مربوط به کارگران معادن اصلاح شده ولی چون به ضرر شما بوده جای تأسف دارد.

وی تاکید کرد: کار در معادن با سایر مشاغل متفاوت است در حالی که کار در مشاغل سخت و زیان‌آور در یک رتبه نیستند و باید قانون مجدد بررسی و اصلاح شود البته دستورالعمل سازمان‌های بیمه‌گر هم باید مدنظر باشد.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: کارفرمایان باید به فناوری‌های جدید توجه داشته باشند چون زغال در جهان در عرصه‌های مختلف به‌عنوان خوراک اولیه استفاده می‌شود و باید به سمت فرآوری زغال‌سنگ حرکت کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه شکل کار در معادن باید تغییر و ایمنی در معادن باید افزایش پیدا کند و خدماتی به خانواده‌های کارگران هم داده شود، خاطرنشان کرد: باید به سلامت جامعه کارگری توجه داشته باشیم در حالی که ساختار جمعیتی ما در حال پیر شدن هست و در آینده محیط‌های کارگری با مشکل کمبود نیرو مواجه خواهند شد.

ایمنی، مشکل اصلی معادن زغالسنگ

باقر نیک‌طبع، مدیرعامل شرکت ‌معادن زغال سنگ‌ استان کرمان هم در این بازدید گفت که با توجه به بافت‌ معادن و نوع زغال، کارگران سال‌هاست که به‌صورت سنتی در معادن زغال سنگ کرمان فعالیت دارند و در سخت‌ترین شرایط در معادن کار می کنند گرچه تجهیزاتی طی ماه‌های اخیر خریداری شده اما کارگران همچنان با ایمنی قدیم و تجهیزات ابتدایی کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه کارگران معادن از مشکلات تنفسی رنج می‌برند و نیاز به بازنشستگی پیش از موعد دارند، گفت: باید به‌دنبال راهکار مناسب برای بازنشستگی و جذب نیروی جدید باشیم تا شاهد فعالیت نیروی جوان در کارگاه‌های معادن باشیم.

نیک‌طبع ابراز داشت: در بحث درمان، تسهیلات و افزایش تولید گام‌هایی برداشتیم و در حال حاضر 3 هزار و هفت نفر نیروی مشغول به کار در ۷ معدن زغال سنگ و زغال شویی داریم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۷۱۲ نیروی استخراج داریم در حالی که حدود ۷۰۰ نیروی جدید برای استخراج در معادن زغال سنگ ‌استان کرمان نیاز داریم‌ و شمال استان کرمان ظرفیت بالایی در بحث زغال سنگ برای ۲۰۰ سال آینده دارد.

درخواست‌های کارگران

یدالله زمانی به نمایندگی از کارگران معادن زغال سنگ گفت: در حال حاضر نیاز به کارگران جوان و متخصص است تا شاهد جهش تولید باشیم، در گذشته کارگران معادن زغال سنگ با بیش از ۱۵سال کار در اعماق درونی زمین بازنشسته می‌شدند تا از نظر روحی و روانی سلامت بمانند.

نماینده کارگران معادن زغال سنگ‌ شهرستان کوهبنان خواستار افزایش دستمزد، اصلاح ضریب سنوات خدماتی، اختصاص سبد معیشتی، تبدیل وضعیت کارگران و تعیین تکلیف استخدام فرزندان ایثارگر شد.

وی همچنین بر افزایش رفاه کارگران و تفکیک شرایط کاری کارگران معادن تاکید کرد و افزود: کارگران در اعماق درونی زمین کار می‌کنند اما در ۱۰ سال گذشته نیروی جدیدی جذب معادن نشده است.

زمانی خاطرنشان کرد: قرارداد کارگران معادن زغال سنگ به صورت یک ساله است در حالی که کار مستمر باید قراردادش هم مستمر باشد، کارگران معادن زغال سنگ‌ که دچار ناراحتی تنفسی و ریوی هستند بی‌صدا می‌میرند چون صدایشان از زیر زمین به گوش کسی نمی‌رسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64500
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.