نیاز جنوب کرمان به [کشتارگاه صنعتی]

راضیه زنگی آبادی/ کرمان نو

 

«مجتبی»، یکی از شهروندان جیرفتی، می‌گوید: جیرفت کشتارگاه مرغ ندارد. چندباری هم دیده‌ام که مرغ توسط خودروهایی بین مغازه‌داران پخش می‌شود. نمی‌دانم این نحوه توزیع بهداشتی است یا خیر! «محسن ناصری»، از دیگر شهروندان جیرفتی، هم می‌گوید: معلوم نیست گوشت مرغی که به مغازه می‌آورند از کجا تهیه می‌شود.

توزیع مرغ با خودروهای دام‌پزشکی

«خوبیار مشایخی»، معاون سلامت اداره کل دام‌پزشکی جنوب کرمان، می‌گوید: مرغ از شمال کرمان به جنوب کرمان از شمال استان با دریافت گواهی حمل از سیستم قرنطینه حمل و به شهرها ارسال می‌شود که تاریخ تولید و انقضا نیز با دستگاه روی بسته مرغ حک می‌شود. یعنی تاریخ انقضای آن به شکل برچسب نیست و قابلیت تعویض و دستکاری ندارد. مرغ تمام فروشگاه‌ها هم با خودرو استاندارد و یخچال‌دار توزیع می‌شود.

«علی احمدی»، مدیر کل اداره دام‌پزشکی جنوب کرمان، نیز در خصوص نبود کشتارگاه در جنوب کرمان به همشهری می‌گوید: ایجاد کشتارگاه صنعتی مرغ در جنوب استان به سرمایه‌گذار خصوصی احتیاج دارد. یک سرمایه‌گذار باید متقاضی باشد و این موضوع باید در حوزه‌های اقتصادی بررسی شود، اما تا جایی که من اطلاع دارم، بر اساس جمعیت طیور در مرغداری‌های منطقه کسی حاضر به سرمایه‌گذاری برای ایجاد کشتارگاه طیور نشده است.

نیاز اساسی جنوب به کشتارگاه طیور

از احمدی می‌پرسیم آیا منطقه جنوب نیاز به کشتارگاه صنعتی ندارد؟ که وی پاسخ می‌دهد: در حوزه دام‌پزشکی و بهداشتی هرچه زیرساخت‌ها بیشتر و نزدیک به یک منطقه باشد، پروتئین با کیفیت‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسد. مطمئناً برای تولید‌کننده هم راحت‌تر است که مرغ را زودتر و با کیفیت بهتر به دست مردم برساند. وی ادامه می‌دهد: با وجود پیگیری‌هایی که ما از طریق فرمانداری‌های 7 شهر جنوبی داشتیم، تا به حال متقاضی برای ایجاد کشتارگاه صنعتی طیور به طور جدی نداشتیم.

از آن‌جایی که بیشتر مرغداری‌ها در حوزه شهرستان جیرفت است، احمدی می‌گوید: قطعاً هرچه کشتارگاه به مرغداری‌ها نزدیک‌تر باشد، رضایت بیشتری برای مردم به وجود می‌آید. در حال حاضر مرغ به صورت زنده از مرغداری‌های جنوب به کشتارگاه‌های کرمان می‌رود و به صورت بسته‌بندی و با خودروهای تحت نظارت دام‌پزشکی به جنوب استان وارد و توزیع می‌شود.

حمایت از سرمایه‌گذار

فرماندار جیرفت نیز که به تازگی برای این سمت انتخاب شده است، به همشهری می‌گوید: کشتارگاه صنعتی مرغ در جنوب وجود ندارد و در صورت وجود سرمایه‌گذار، حمایت‌های لازم مانند اعطای مجوز‌ها و تسهیلات را مد نظر قرار خواهیم داد تا این واحد صنعتی در منطقه جنوب افتتاح شود.

با توجه به این که «ابوذر عطاپور» فرماندار دیگر شهرهای جنوبی هم بوده است، توضیح می‌دهد: جنوب استان کاملاً به یک کشتارگاه طیور نیاز دارد، زیرا تمامی مرغ‌های این منطقه از کشتارگاه کرمان و یزد تهیه می‌شوند. مطمئناً جمعیت یک میلیونی جنوب احتیاج به چنین خدماتی دارد و این نیاز منطقه است. در شهرستان‌های قبلی رودبارجنوب و کهنوج که فرماندار بودم، آمادگی و حمایت اداره کل دام‌پزشکی و همچنین بانک کشاورزی جنوب برای اعطای تسهیلات
لازم وجود داشت.

تمایل به سرمایه‌گذاری

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد، نیز در خصوص چرایی نبود یک سرمایه‌گذار برای ایجاد کشتارگاه صنعتی می‌گوید: ایجاد کشتارگاه طیور مربوط به بخش دولتی نیست، بلکه این کشتارگاه باید از سوی بخش خصوصی ساخته شود. این کار هم مستلزم این است که سرمایه‌گذار ابتدا اقتصاد منطقه را بررسی و بعد به آن ورود کند. «یحیی کمالی‌پور» ادامه می‌دهد: در حال حاضر یک نفر تمایل دارد برای ایجاد یک کشتارگاه طیور اقدام کند. این فرد در یکی از مناطق جیرفت بلدرچین پرورش می‌دهد و طبق صحبت‌هایی که داشتیم، قرار است در این زمینه فعالیت کند.

قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در جنوب کرمان

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد، در پاسخ به این سوال که با توجه به نبود متقاضی و سرمایه‌گذار خصوصی در حوزه یادشده و همچنین ثروت و قابلیتی که منطقه جنوبی کرمان دارد، آیا می‌توان برآورد کرد سرمایه‌گذاری در جنوب کار سختی است یا خیر؟ می‌گوید: این موضوع برای همه حوزه‌ها عمومیت ندارد. در حال حاضر در جنوب کرمان ده‌ها پروژه صنعتی، کشاورزی و معدنی دایر شده که در حال فعالیت هستند؛ به طور مثال ساخت شهرک صنعتی شماره 2 تمام شده و باید شهرک شماره 3 شروع شود. اگرچه ممکن است سرمایه‌گذار در بعضی موضوعات به دلیل مقرون به صرفه نبودن آن ورود نکند. «یحیی کمالی‌پور» ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاری باید به شکلی انجام شود تا سرمایه‌ای که به دست می‌آید متناسب با هزینه‌ها باشد. ممکن است در بعضی زمینه‌ها تبلیغ یا فرد برای سرمایه‌گذاری تشویق نشده باشد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد می‌گوید: قطعاً جنوب استان به کشتارگاه طیور به صورت صنعتی احتیاج دارد؛ اگر حتی یک کارخانه جوجه‌کشی هم در منطقه موجود باشد نیاز است ماباقی صنعت مربوط به آن تأمین شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=27771
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.