نیاز روزانه بیماران استان کرمان به ۲۰۰ واحد خون

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به تعداد زیادی بیماران تالاسمی و هموفیلی در استان، گفت: روزانه به حدود ۲۰۰ واحد خون نیاز داریم.

به گزارش کرمان نو به نقل از تسنیم، ایرج شکوهی مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان بسیار پهناوری است، اظهار داشت: ۴۲ موسسه درمانی در استان کرمان وجود دارد که نیازمند دریافت خون هستند و خون اهدایی بین آنها توزیع می‌شود.

وی با اشاره به تعداد زیادی بیماران تالاسمی و هموفیلی در استان کرمان که نیازمند خون هستند گفت: حدود هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی ماژور در استان داریم که هر ماه باید خون دریافت کنند.
مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه در بیمارستان‌های مرکز استان به ویژه بیمارستان افضلی‌پور کرمان مصرف پلاکت خیلی بالا است، افزود: در این بیمارستان بیماران پیوندی، بیمارانی که نیاز به پلاکت دارند، بیماران هموفیلی، بیماران سرطانی و شیمی درمانی را داریم و همچنین توزیع خون بین بیمارستان‌هایی که نیاز به خون دارند، بیماران تصادفی، حراجی‌ها و … باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ما هر روز به چیزی در حدود ۲۰۰ واحد خون نیاز داریم و باید هر روز تولید پلاکت را داشته باشیم، گفت: محدوده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال برای خونگیری تعیین شده و خوشبختانه همیشه مردم ما را همراهی کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.

شکوهی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ذخایر خونی ما نسبت به قبل بسیار بهتر شده و ما فقط در گروه خونی oمنفی مشکل داریم، ادامه داد: در سایر گروه‌های خونی در حال حاضر وضعیت ما مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه امروز روز جهانی اهدای خون است، گفت: خونی که اهدا می‌شود به بخش فرآورده می‌رود و از هر واحد خون سه واحد فرآورده یعنی یک واحد پلاکت، یک واحد گلبول قرمز متراکم و یک واحد پلاسما استخراج می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه کسی که خون اهدا می‌کند جان سه نفر را نجات می‌دهد، افزود: نیمه عمر گلبول قرمز متراکم یک ماه بوده و ما می‌توانیم پلاسما را در سردخانه با دمای منهای ۳۵ درجه، تا یک سال نگهداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه نیمه عمر پلاکت سه روز است، ادامه داد: این فرآورده مصرف بسیار بالایی دارد و برای همین همه روز باید خونگیری را داشته باشیم.

شکوهی با بیان اینکه در پایگاه ما در مرکز استان کرمان واقع بلوار ۲۲ بهمن، همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ عصر خونگیری انجام می‌شود، گفت: پایگاه بلوار جمهوری فقط روزهای فرد فعال است و روزهای زوج به صورت تیم سیار به شهرستان‌هایی که پایگاه انتقال خون ندارند، مراجعه می‌کند.

وی افزود: پایگاه‌های انتقال خون ما در شهرستان‌های سیرجان، رفسنجان، جیرفت و بم نیز از ۷:۳۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر در حال خدمترسانی به هم استانی‌های عزیز هستند.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=90005
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.