نیمی از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود آگاه نیستند

حمیدرضا رشیدی‌نژاد اظهار کرد: بین 25 تا 30 درصد جوامع بزرگسال دچار فشار خون هستند و هر چه سن بالاتر رود، شیوع این بیماری نیز افزایش پیدا کرده و در صورتی که اگر کار شناسایی و درمان در بین این افراد به موقع انجام شود، سلامت جامعه تامین بیشتر، طول عمر مردم افزایش و هزینه های گزاف بعدی نیز برای افراد و دولت به همراه نخواهد داشت.

وی در رابطه با اجرای طرح بسیج ملی فشار خون تصریح کرد: سلامت اولویت هر نظام و جزء برنامه های حاکمیتی است که در راس آن ریاست جمهور و در استان ها، نماینده عالی دولت قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: برنامه های اجرایی حوزه سلامت عمومی و همه گیر است که بحث اجتماعی و جامعه را پوشش می دهد همچنین یکی از کارهای خوبی که در سال جاری در کشور اجرایی می شود، برنامه «بسیج ملی کنترل فشار خون» است تا مبتلاین به این بیماری شناسایی شده و مردم به اهمیت موضوع نیز واقف شوند.

وی می گوید: با آگاه سازی در این زمینه مردم می فهمند که چه عامل خطرناکی در کنار آنها وجود دارد و از آن بی اطلاع هستند. زیرا نزدیک به 50 درصد افرادی که مبتلا به فشار خون هستند، از بیماری خود اطلاع ندارند که اکثرا نیز فشارخون های خفیف بوده و مریض را بی سر و صدا دچار عارضه می کند.

رشیدی‌نژاد افزود: شناسایی به موقع فشار خون باعث می شود مردم از طول عمر بالاتری برخوردار شده، کارهای پیشگیرانه انجام دهند و هم با درمان های خیلی ساده و ارزان فشار خون را کنترل کنند.

او با اشاره به اجرای این طرح در سطح استان اشاره کرد و گفت: همه ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی در سطح استان برای اجرایی شدن این طرح بسیج شده و پایگاه های بهداشتی، سلامت، درمانگاه ها و بیمارستان های خصوصی، مطب ها و … برای اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون فعالیت خواهند کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: افراد بالای 30 سال، بیماران کلیوی و خانم های باردار گروه های هدف ما در این برنامه هستند که برآورد می شود در استان حدود 700 هزار نفر در این غربالگری قرار گرفته و بین 70 تا 100 هزار نفر مورد جدید فشار خون شناسایی شود.

وی ادامه داد: برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون از 27 اردیبهشت ماه فعالیت های اطلاع رسانی و آگاه سازی را آغاز کرده و برنامه عملیاتی آن از 17 خردادماه به مدت یک ماه اجرا خواهد شد.

رشیدی‌نژاد تاکید کرد: باید مراکز درمانی در مرکز استان دو برابر وضعیت کنونی باشد و ما با بخش خصوصی خیلی همکاری داریم اما بخش خصوصی از قبل رغبت نداشته و بعضا سنگ اندازی ها نیز باعث بروز مشکل برای حضور بخش خصوصی در این حوزه می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28538
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.