شهردار سیرجان:


هیچ نیرویی را از بیرون نیاوردم | هفته آینده سایت شفافیت شهرداری سیرجان رونمایی می‌شود

مسائل کلان توسعه شهری شهر سیرجان دوشنبه شب ۲۱ دی ماه در گفت‌و‌گوی امین شول سیرجانی، روزنامه‌نگار و علی اکبر کریمی‌پور شهردار سیرجان بررسی شد.

به گزارش کرمان نو، کریمی‌پور در این گفت‌و‌گو که در «گروه واتساپی مهر 1400» انجام شده از روند انتصابات خود در شهرداری سیرجان گفت و درباره حاشیه‌های احداث باغ ایرانی در این شهر توضیح داد. او همچنین برنامه خود را برای اصلاح کیفیت مبلمان شهری و رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار ارائه کرد. در ادامه مشروح از این گفت‌و‌گو را بخوانید.

مهمترین چالش‌های که پیش روی در شهرداری سیرجان چیست؟

زمینه‌های کاری در شهرستان بسیار زیاد است و فرصت‌های بسیار زیادی وجود دارد. اما چند موضوع مهم‌تر هستند. اولین چالش من ضعیف بودن تعلق سازمانی در حوزه‌ی منابع انسانی در شهرداری سیرجان بود. اما می‌توانم قاطعانه بگویم الان این انگیزه ایجاد شده و همه قسم شدند برای انجام کار در مجموعه‌ی شهرداری سیرجان. مدیریت حوزه‌ی منابع انسانی مدیریت پیچیده‌ای بوده و بیشتر از اینکه اسم مدیریت داشته باشد رهبری است. در ابتدا کمی چالشی ایجاد کرده بود. موضوع بعدی بحث فرایندهاست. این قضیه در شهرداری سیرجان وجود نداشت که ما این فرآیندها را اصلاح یا ایجاد کردیم. تغییر دیدگاه موضوع دیگری است که باید به آن اشاره کنم. برای تغییر دیدگاه‌ها هم تلاش کردیم. سیرجان به زودی یکی از کلانشهرهای کشور با یک موقعیت بسیار خوب خواهد شد. باید قدر این پیچ تاریخی را بدانیم و عقب نمانیم. نکته دیگر اینکه توقعات مردم پایین است. تمام شکایات مردم در حداقل‌ها است. یعنی ما انتظارات را پایین آوردیم. انتظارات در حد آسفالت، پارک، فضای سبز جمع‌آوری زباله است. انشاالله اگر مردم کمی صبر و تحمل کنند حتما در مسیر قرار خواهیم گرفت که انشاالله این موضوعات به عنوان اولویت درخواست آنها نخواهد بود و مباحث دیگری را به عنوان اولویت حتما مطرح می‌کنند.

به اصلاح فرایندها اشاره کردید، دقیق‌تر بفرمایید اولا کیفیت حکمرانی ضعیف را قبول دارید؟ اگر قبول دارید فکر می‌کنید کدام یک از این فرایندهای اشتباه باید در کوتاه مدت اصلاح شود کدام را شما اصلاح کردید یا کدام را قرار است به زودی اصلاح کنید؟

مدیریت شهری یک علم بسیار پیچیده است. همه چیز در فرایندها تعریف شده است. مثلا من در مورد ایمنی شهرستان به هیچ وجه تصمیم نمی‌گیرم مگر اینکه طرح جامع ایمنی شهر را حتما داشته باشم. سعی من بر این است که مدیریت شهری در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت انجام دهم. من الان از شما می‌خواهم بحث رضایتمندی ارباب رجوع ما را رصد کنید که در این مدت چه اتفاقی افتاده. یکی از مواردی که انجام دادیم و کار بسیار سختی بود تفویض اختیار به مناطق یک و دو بود. به جهت اینکه دسترسی مردم آسان باشد. در بحث رضایتمندی مردم مراجعه کنید به مناطق و ببینید چقدر رضایتمندی زیاد شده است. مجموعه‌ی قراردادهای ما در حوزه‌ی نگه داشت در واقع قاعده‌ی خاصی نداشت. به خاطر اینکه اینها را اصلاح کنم حداقل شش ماه وقت ما را می‌گیرد. خیلی از قراردادها بار حقوقی دارد. مجبور هستیم اصلاح فرایندها را انجام دهیم. به عنوان مثال آرامستان این قابلیت دارد که اداره‌اش به مردم واگذار شود. کشتارگاه یک پتانسیل درآمدی است ولی الان هزینه‌بر است. برون‌سپاری حتما هزینه‌های شهرداری را کم می‌کند.

با توجه به داشتن پرونده‌های حقوقی زیاد در گذشته، در خصوص این که پیمانکاران نسبت به تعهد خود پایبند باشد چه برنامه‌ای دارید؟

اولین نکته این است که شهرداری آیین‌نامه‌ی معاملات دارد. در مورد شفاف بودن؛ یکی از موضوعاتی که مردم همیشه ناراضی بودند ناآشنایی آن‌ها با حق خودشان است. سایت شفافیت شهرداری با بارگذاری همه‌ی اطلاعاتی که ما فکر می‌کنیم برای مردم نیاز است و طبقه بندی محرمانه ندارد و مباحثی که بحث‌های قراردادی است و به زودی در دسترس همه‌ی شهروندان قرار می‌گیرد. فکر می‌کنم تا یک هفته‌ی آینده که تقریبا هشتاد درصد اطلاعات بارگذاری راه‌اندازی می‌شود. راه‌اندازی سامانه‌ی ۱۳۷ که مردم می‌توانند خودشان به عنوان ناظر مدیریت شهری پیام بگذارند و انتقاد و پیشنهاد داشته باشند به زودی فعال می‌شود.

برنامه‌ی مشخص شما برای بهبود کیفیت مبلمان شهری چیست؟

دید بصری خیلی مهم است. خیلی از کوچه‌ها و خیابان‌های شهر نامگذاری مناسبی ندارند. ما کمیته‌ی زیباسازی را تشکیل دادیم. از نظرات هنرمندان استفاده می‌کنند. هر هنرمندی که نظری دارد می‌تواند ارایه کند و مطمئن باشد که بررسی می‌شود. حذف نازیبایی‌ها در شهر سیرجان را پنجاه درصد شهر زیبا می‌کند.
المان‌های که متناسب با فرهنگ شهر باشد پیشنهاد شده و در حال بررسی است.

طرحی برای مشارکت شرکت گهر زمین در باغ ایرانی مطرح شده است. ظاهرا بر اساس بخشی از این توافق قرار است شرکت آن جا واحدهای مسکونی یا ویلایی بسازد. آیا قرار است تحت عنوان این مشارکت آنجا مداخله و دستکاری شود ؟ آیا شما از این قرارداد اطلاع دارید یا بررسی کردید یا خیر؟

مشارکت در باغ ایرانی الان نزدیک به پنج سال است به صورت تفاهم‌نامه روی کاغذ آمده اما هنوز اجرایی نشده است. من این قول را به مردم سیرجان می‌دهم به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهم کاربری جایی از فضای سبز تغییر کند. برداشت اشتباهی از یک مکاتبه بود که شهرداری در نامه‌ای اعلام آمادگی کرد در قالب قراردادی یک جایی مشارکت کند و عنوان آن در مجموعه‌ی باغ ایرانی نبوده است. دوم اینکه بحث پروژه‌های مشارکتی سازوکار خود را دارد. درباره واگذاری زمین شهرهای نمی‌تواند خارج از تشریفات مزایده جایی را به کسی واگذار کند. در خصوص باغ ایرانی پیگیر هستیم که این اتفاق بیافتد. قرار است در جلسه‌ای از سازوکار باغ ایرانی دفاع کنیم.

شما به طور مشخص برای حفظ هویت در بازار و مجموعه‌های تاریخی چه برنامه‌ای دارید؟

در خصوص اماکنی که ثبت شده، میراث فرهنگی به صورت مستقیم و مشخص متولی است که دستورالعمل‌ها راهکارهای خود را دارند. اگر جلساتی تشکیل شود ما حتما ورود پیدا می‌کنیم و کمک خواهیم کرد. اما موضوعات پیرامونی این فضاها وظیفه شهرداری است که انجام خواهد شد. در خصوص یخدان‌‌ها چون مالکیت با اوقاف است نشست خوبی با مسئولان اوقاف داشتیم که قرار شد تفاهم نامه‌ای که قبلا بوده مجددا تمدید کنیم و در در اختیار شهرداری قرار بگیرد.

تغییرات نیروی انسانی در دوره‌ی شما خیلی زیاد بوده آیا واقعا همه‌ی این تغییرات به کیفیت مدیریت کمک کرده یا ممکن است در مورد برخی موارد شتاب‌زده عمل کرده باشید؟

من انتخابم نیروهای جوان و در عین حال با تجربه و باسواد است. جابه‌جایی نیروها هم اصلا به خاطر این قضیه نبود که عزیزانی که برداشته شدند نیروهای ناکارآمدی بودند. افراد منصوب شده همه از افرادی بودند که سال‌های سال در همین شهرداری بودند. من هیچ نیرویی را از بیرون نیاوردم.

بفرمایید برای مناطقی که کمتر مورد توجه بودند چه برنامه‌ای در رویکرد خدمات رسانی و بودجه‌نویسی دارید؟

شهر سیرجان را به بیست و پنج محله تقسیم کردیم. هر کدام بین هفت تا دوازده اولویت تعریف شده. اولویت بر اساس نیاز سنجی مشخص شده است. در هر محله حداقل چند اولویت اساسی انجام می‌شود. اما در مورد بودجه؛ بودجه سال هزار و چهارصد و یک به صورت عملیاتی است. ضمن اینکه تقویم کاری سالانه ارایه می‌کنیم.

به طور مشخص بفرمایید در بحث مدیریت پسماند در قالب بزرگتر مسئله محیط زیست و مدیریت آبی که برای آبیاری فضای سبز موارد دیگر چه برنامه‌ای دارید؟

مدیریت محیط زیست بین بخشی است. مدیریت‌های بین‌ بخشی با چالش‌های بیشتری سروکار دارند. واحد HSE و محیط زیست را راه‌اندازی کردیم. مکاتباتی در خصوص رعایت الزامات به پیمانکاران داده شده که در قدم اول حساسیت ایجاد کنیم. در مدیریت پسماند تجربه خوبی نه در سیرجان در خیلی از شهرها نداریم. چه بحث نگهداری و حمل و چه بحث دفن. برنامه من برای شهرستان بحث راه‌اندازی مرکز MRF است. یعنی جمع‌آوری حمل و در مقصد پردازش، که با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود. در حال تجزیه و تحلیل هستیم که راه‌اندازی سایت پردازش در برنامه قرار بگیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=83367
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.