وقتی قطار بن‌ریل، رشته‌های استاندار کرمان را پنبه می‌کند| رفت‌وبرگشت به تهران و مشهد در اوج کرونا

نسخه وزارت بهداشت برای شکستن زنجیره انتقال کروناویروس، ماندن افراد در خانه و سفر نکردن است. با این حال قطارهای بن‌ریل شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد همچنان در حال جابجایی مسافران است.

شیوع کرونا در ایران نگران‌کننده است. تاکنون 20610 نفر به این بیماری مبتلا شدند و 1556 تن هم جان باخته‌اند. وضعیت نیمی از استان‌های ایران قرمز شده و نفس بیماران مبتلا به کرونا به شماره افتاده.

در استان کرمان هم تاکنون 161 نفر به کرونا مبتلا شدند و 17 نفر جان باختند. اگرچه کرمان نسبت به اغلب استان‌ها وضعیت بهتری دارد، اما اگر اقدامات کنترلی و پیشگیرانه انجام نشود، اوضاع به سرعت وخیم خواهد شد. همانطور که مهدی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هفته گذشته در نشستی خبری هشدار داد که

اگر اقدامات کنترلی انجام نشود و مردم به توصیه‌ها عمل نکنند، در هفته دوم فروردین کرمان با یک فاجعه روبرو می‌شود. آن وقت دیگر ساخت بیمارستان صحرایی هم کارساز نخواهد بود.

اقدامات قابل‌قبول

اگرچه انتقاداتی به تعلل در انجام برخی تصمیمات در ابتدای شیوع کرونا در کرمان به مقامات ارشد استان وارد است اما در یک هفته گذشته اقدامات قابل قبولی با دستور محمدجواد فدایی استاندار کرمان صورت گرفته.

از جمله اصرار او بر تعطیلی اصناف استان که حتی ابتدا با مخالفت رییس‌جمهور روبرو شد اما فدایی توانست با پافشاری، کرمان را جزو اولین استان‌هایی قرار دهد که اصناف در آن تعطیل شده‌اند. اقدامی که در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در چین هم صورت گرفت و نقش زیادی در کنترل داشت.

بسته شدن ورودی‌های استان کرمان به روی ماشین‌هایی با پلاک غیربومی از دیگر اقدامات خوب انجام شده در این استان است. دیروز فدایی شخصا به ورودی دهج (یزد به کرمان) سر زد و در حضور او حدود 50 ماشین با پلاک غیربومی برگشت داده شدند.

وقتی رشته‌ها پنبه می‌شود

اگرچه این اقدامات کفه ترازوی مقابله با کرونا را به نفع کرمانی‌ها سنگین‌تر کرده اما شرکت قطار راه‌آهن شرقی بنیاد با نام تجاری بن‎‌ریل در حال پنبه کردن رشته‌هاست.

اگر سری به سایت‌های خرید بلیت قطار بزنید، می‌بینید که تنها قطار موجود از تهران به کرمان و برعکس و همچنین مشهد به کرمان و برعکس، قطار این شرکت است.

در عکس زیر می‌بینید قطاری که فردا قرار است از مشهد به سوی کرمان بیاید، از 95 نفر، تنها 37 نفر ظرفیت دارد. دیروز هم قطاری از همین شرکت مسافرانی را از کرمان به مشهد برد.

5 2

در همین حال روز چهارشنبه هم قرار است از کرمان قطاری به سمت مشهد برود.

6 1

برای مسیر کرمان-تهران و برعکس هم شرکت بن‌ریل تنها شرکتی است که به مردم امکان سفر را می‌دهد.

این در حالی است که شیوع کرونا در استان خراسان رضوی و تهران شدید گزارش شده. براساس آخرین آمارها، 816 نفر در خراسان رضوی و 4849 نفر در تهران به کرونا مبتلا شدند.

حال سوال اینجاست وقتی اصلی‌ترین توصیه برای مقابله با شیوع کرونا، خودداری از سفر کردن است، شرکت بن‌ریل چرا همانند دیگر شرکت‌ها (مثل جوپار) حرکت قطارهایش را متوقف نمی‌کند؟ مگر نه این است که نباید مسافری جابجا شود؟ پس بن‌ریل بنا به کدام سیاست همچنان اصرار به جابجایی مسافران دارد؟ آیا این کار تشویق مردم به سفر نیست؟

درباره بن‌ریل

هسته‌ اولیه شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد در سال 1371 در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسيد. بر اساس توافق صورت گرفته میان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و وزارت راه و ترابری این شرکت در همان سال با نام “شرکت قطار سریع‌السیر تهران – مشهد” و تحت پوشش سازمان عمران و مسکن بنياد تشکيل گرديد. هدف تشکيل اين شرکت، مشارکت 80 درصدی بنياد و 20 درصدی وزارت راه و ترابري جهت ساخت و بهره‌برداری محور تهران – مشهد بود.
با تغییر رویکرد شرکت در جهت ورود به عرصه مسافربری و حمل بار ریلی، در تاریخ 1373/11/16 نام شرکت به “راه‌آهن شرقی بنیاد” تغییر یافت و فعالیت‌های رو‌بنایی شرکت با خرید دو رام قطار سفير در مسير تهران – مشهد در بخش مسافربری آغاز شد. بدين ترتیب شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد به عنوان نخستین شرکت بخش خصوصی در صنعت حمل‌و‌نقل ريلی فعالیتش را آغاز کرد.

راه‌آهن شرقی بنیاد که در حال حاضر با نام تجاری “بن ریل” شناخته می‌شود، در سال 1396 تعداد واگن‌های مسافربری خود را از 10 به 131 دستگاه رساند. هم‌اکنون بن ریل با مالکیت قطار‌های مسافری غزال، سروش، پرستو، پارسی و سفیر، 9% از سهم جا‌به‌جایی ریلی کشور و ظرفیت حمل دو میلیون نفر مسافر در 6 محور اصلی را داراست.

در سایت این شرکت آمده که

بنیاد مستضعفان در راستای توسعه حمل و نقل ریلی و تسهیل سفر همه اقشار مردم شریف، خدمات حمل و‌نقل مسافر در بستر شبکه ریلی را با تمرکز بر مسیرهای منتهی به شهر مشهد مقدس از طریق شرکت بن‌ریل پیگیری می‌نماید.

در شرایطی که پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان برای کمک به مردم در مقابله با کرونا چندی پیش دستور داد این بنیاد اجاره ماه‌های فروردین و اسفند املاک تجاری خود را به مستاجران ببخشد، انتظار می‌رود برای مقابله با شیوع کرونا هم دستور توقف حرکت قطارهای شرکت بن‌ریل را صادر کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=45431
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.