چرا سهم زنان کرمانی از پست‌های مدیریتی کم است؟| وقتی کاری نیست

اولین معاون زن در استانداری کرمان در حالی منصوب شد که این اتفاق می‌توانست زودتر از این‌ها بیفتد.

امروز حمیده واعظی به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان منصوب شد.

اتفاقی که نشان می‌دهد زینی‌وند، استاندار کرمان دید مثبت تری نسبت به حضور زنان در پست‌های مدیریت دارد، همانطور که امروز گفته «از واعظی توقع داریم علاوه بر حوزه توسعه مدیریت و منابع استانداری همراه با مدیرکل زنان و مدیرکل امور اجتماعی، ارتباط موثر با بانوان توانمند استان برقرار و حضور آن‌ها را در شوراها تقویت کنند.»

در همین حال تقی‌زاده، مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان هم از تمایل استاندار برای حضور زنان در سمت‌های مدیریتی خبر داده و گفته احتمال دارد به زودی شاهد انتصاب اولین فرماندار زن هم در استان کرمان باشیم.

این اظهارات در حالی مطرح شده که بر اساس اطلاعات موجود در سایت معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری، سهم زنان از پست‌های مدیریتی در استان کرمان تنها 11 درصد است.

در شرایطی که بر اساس دستور رییس جمهور و همچنین برنامه ششم توسعه، قرار بود از سال 95 سهم زنان از چنین سمت‌هایی به 30 درصد برسد.

حال با گذشت چهار سال از این دستور، چرا تنها یک دهم پست‌های مدیریتی در کرمان به بانوان رسیده؟

مدیرکل زنان و خانواده استانداری کرمان چندی پیش در این رابطه گفته بود برای زنان از مدیریت‌های پایه شروع کرده ایم و از مدیران دستگاه‌ها خواسته ایم نیروهای خانم را در سمت های مختلف ارتقا دهند.

به گفته او فرصتی ندادند که یک زن با اعتماد به نفس بیشتری مسوولیت را بپذیرد و وقتی هم پیشنهادی داده می‌شود استقبال نمی‌کنند.

اگرچه این مقام مسئول از استقبال نکردن برخی زنان برای رسیدن به سمت‌های مدیریتی می‌گوید اما گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص نرخ بیکاری، حکایت از این دارد که سهم زنان کرمانی تنها از مدیریت کم نیست.

به طور نمونه نرخ بیکاری استان کرمان در تابستان سال امسال ۱۱.۳ بوده. در حالی که نرخ بیکاری در میان مردان 7.2 درصد اعلام شده که این شاخص برای زنان کرمانی 34.8 درصد اعلام شده، یعنی حدود پنج برابر بیشتر از مردان.

در فصل بهار هم تقریبا با چنین آماری مواجهیم. نرخ بیکاری مردان 7.2 درصد و نرخ بیکاری زنان 27.6 درصد اعلام شده.

این دو شاخص برای سال 98 هم به ترتیب 7.4 و 29.5 درصد اعلام شده که نشان می‌دهد مردان نه تنها اغلب پست‌های مدیریتی، که بیشتر فرصت‌های شغلی را هم در استان کرمان اشغال کرده‌اند.

نکته قابل توجه آنجاست که نرخ بیکاری در میان زنان کرمانی از متوسط کشوری هم بالاتر است.

موضوعی که نشان می‌دهد شاید برای اینکه بتوان سهم زنان کرمانی را از پست‌های مدیریتی بیشتر کرد، ابتدا باید سهم زنان از اشتغال در پهناورترین استان کشور بیشتر شود.

در این صورت می‌توان امیدوار بود زنان شاغل با طی کردن رده‌های مختلف شغلی، اعتماد به نفس لازم برای قبول پست‌های مدیریتی را پیدا کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=62099
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.