کارخانه شمش و روی دارزین بم به کار خود ادامه می دهد

کرمان نو-نماینده مردم شهرستان‌های بم،نرماشیر،فهرج و ریگان گفت:چون مجوز کارخانه شمش و روی دارزین قانونی بوده و مشکل قانونی ندارد لذا کار خود را که یک دانش بسیار مهم است در منطقه ما شکل خواهد داد و توسعه پیدا می‌کند.

 

موضوع به احداث کارخانه‌ای بزرگ بر‌می‌گردد که سال ۹۸در منطقه دارزین بم با حضور وزیر وقت اطلاعات کلنگ‌زنی شد تا محصول استخراج شده معدن خان‌خاتون در محدوده همین شهرستان فرآوری و به ارزش افزوده تبدیل کند؛موضوعی که چند وقتی است با مخالفت برخی اهالی،فعالان زیست‌محیطی و حوزه گردشگری مواجه شده است.

در جلسه‌ای که مردادماه برای حل اختلاف بین معترضان احداث کارخانه شمش و روی دارزین بم و سرمایه‌گذار صورت گرفته‌بود طرفین به صورت کلی بر‌این موضوع توافق کردند این مسئله در فضایی با سطح کارشناسی‌ بالاتر پیگیری شود تا به نتیجه‌ای واحد و اجماعی برسند چیزی که تاکنون‌ محقق نشده است.

بَم یکی از شهرهای تاریخی استان کرمان در جنوب‌شرقی ایران قرار دارد که به قلب تپنده جذب مسافر و پایتخت گردشگری جنوب‌شرق تبدیل شده است. ارگ بم و منظر فرهنگی آن در ۱۷ تیر سال ۸۲ و چندماه قبل از وقوع زلزله در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید اما نکته دیگر اینکه همزمان با ارگ بم منظر فرهنگی این شهر نیز ثبت جهانی شد و در فهرست آثار در معرض خطر یونسکو قرار گرفت که شامل تمام اجزای فرهنگی و تاریخی و شهر بم از جمله نخلستان‌ها، قنوات و سایر ابنیه تاریخی این شهر می‌شود.

در نیمه مرداد سال‌جاری اعتراض برخی اهالی و کشاورزان به احداث کارخانه فرآوری شمش و روی دارزین در بم مسئولان این شهرستان را بر‌آن داشت تا جلسه‌ای با حضور آنان تشکیل دهند و توجیه‌های فنی و علمی ارائه مجوزهای این کارخانه را به بحث و بررسی بگذارند.

در آن جلسه دادستان بم گفته بودتمام موارد و مجوزهای این کارخانه بررسی‌شده و تابع قانون پیش رفته است؛اگر با اجرای قانون مخالف هستیم افرادی که در مجلس قانون می‌نویسند مقصر هستند.

به دنبال این جلسه اعتراضات همچنان ادامه‌‌داشت و کشاورزان،مالکان قنات‌ها،فعالان و کُنشگران محیط زیست با برگزاری جلسات متعدد همچنان مخالفت خود را به راه‌اندازی این کارخانه اعلام کرده اند.

آسیب رساندن کارخانه به محیط زیست غیرواقعی است

نماینده شهرستان‌های بم،نرماشیر،فهرج و ریگان درباره راه‌اندازی این کارخانه گفت:در بحث کارخانه شمش و روی دارزین برخی افراد با القائاتی که از جاهای دیگر صورت گرفته جوی در فضای رسانه ایجاد کردند که موجب نگرانی برخی از شهروندان شده است.

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی بیان‌کرد:تمام مسئولین از سرمایه‌گذاری و سرمایه‌هایی که در محدوده شهرستان‌های شرق استان صورت می‌گیرد حمایت می‌کنند همچنین برخی به اشتباه گفته‌اند کارخانه باعث آسیب رساندن به محیط‌زیست می‌شود که این موضوع غیرواقعی است.

او ادامه‌داد:زمانی سازمان محیط زیست مجوزی را صادر می‌کند بسیار سختگیرانه است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد همچنین از مردم به خصوص نسل‌جوان که طالب سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی هستند می‌خواهم مراقب باشند زیرا برخی افراد ممکن است از روی ناآگاهی تحت تاثیر برخی القائات حتی خارج از کشور شوند و اقداماتی که شایسته مردم بم نیست انجام دهند.

سرمایه‌گذار با تمام قدرت کار خود را ادامه دهد

او توضیح‌داد:از سرمایه‌گذار کارخانه شمش و روی دارزین درخواست کرده‌ایم با قدرت بیشتری کار خود را انجام دهد و تمام مسئولان نیز حمایت خواهند کرد.

به گفته غضنفرآبادی هر سرمایه‌گذاری کارش را به صورت قانونی ادامه دهد مورد حمایت مسئولین قرار خواهد گرفت.

ایجاد اشتغال پایدار از واجبات هر منطقه است

فرماندار بم نیز دراین‌باره گفت:ایجاد اشتغال پایدار و همچنین استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه از واجبات و ضروریات آن منطقه است و اگر بتوانیم از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم با چالش‌های کمتری روبرو خواهیم شد.

هادی شهسوارپور بیان‌کرد:یکی از ظرفیت‌های بم بخش معدن بوده که در‌حال فعالیت است و در منطقه ابارق که مشکلات اشتغال فراوانی داشته اکنون به واسطه کارخانه سرب و روی خان‌خاتون اشتغال‌زایی بسیار خوبی داشته است.

به گفته او تنها اشتغال آن منطقه کشاورزی سنتی بوده که دیگر جوابگو نیست و در آینده هم به دلیل شرایط اقلیمی همین اندک اشتغال هم تداوم نخواهد داشت.

او می‌گوید در دنیای کنونی یکی از مهمترین کارها فرآوری محصول است و با توجه به تجربه خرما و اینکه بیش از ۴۰ سال بسته‌بندی خرما تغییری نکرده و باعث ایجاد مشکلاتی در بازارهای دنیا شده است به طوری‌که همگی به دنبال تغییر و تحول اساسی و جراحی عمیق در بحث بسته‌بندی خرما هستیم .

فرآوری محصول بسیار با اهمیت است

به گفته او در بخش کشاورزی فقط تولید مطرح نیست و باید بحث‌های فرآوری هم در دستور کار قرار گیرد.

فرماندار بم اظهارداشت:نباید فقط به فکر استخراج از معدن خان خاتون ابارق باشیم و از سرمایه عظیمی که از شهرستان خارج شده و در استانی دیگر فرآوری می‌شود فاصله بگیریم.

شهسوارپور ادامه‌داد:مدتی است مسائلی مطرح می‌شود و بررسی‌های زیادی صورت گرفته اما باید گفت سرمایه‌گذار شرایط بسیار سختی را برای کسب مجوزهای محیط زیست،آب منطقه‌ای و صنعت،معدن و تجارت گذرانده است.

دارزین بهترین نقطه برای احداث کارخانه است

فرماندار بم توضیح‌داد:بر‌اساس مطالعات صورت گرفته بهترین نقطه‌ای که می‌توانست سرمایه گذاری انجام شود تا کمترین آسیب و آلودگی هوا را داشته باشد منطقه دارزین بم است .

او تاکید‌کرد:برای طرح‌های زیست محیطی و انتقال آب نیز بهترین مشاورها در‌نظر‌گرفته شده و هیچ مشکل زیست محیطی تاکنون توسط هیچ کارشناسی به ما گزارش نشده است.

شهسوارپور ادامه‌داد:از شهروندان می‌خواهیم از سرمایه‌گذار حمایت کنند زیرا اگر ما سرمایه گذار را جذب نکنیم مطمئنا استان‌ها و شهرستانهای همجوار ما این اتفاق را رقم خواهند زد.

به گفته او قرار نیست سرمایه در شهرستان ما و اشتغال و درآمد در شهر دیگری رخ دهد،‌می‌خواهیم سرمایه‌گذار صفر تا صد تولید محصول را انجام دهد و از اشتغال،درآمد و مالیات بر‌ارزش افزوده آن استفاده کنیم.

او عنوان‌کرد:برای ایجاد هر شغل صنعتی باید بیش از یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایجاد شود و اگر این اتفاق نیفتد در آینده دچار مشکل ایجاد اشتغال پایدار خواهیم شد.

به فکر آینده و شغل فرزندانمان باشیم

فرماندار بم اضافه‌کرد: باید به گونه‌ای عمل کرد که ضمن حفظ باغ شهر جهانی بم به فکر آینده و شغل فرزندانمان نیز باشیم تا خدای ناکرده مهاجرت رخ ندهد یا حاشیه‌نشینی ایجاد نشود.

او خاطرنشان‌کرد:شهروندان می‌توانند وضعیت منطقه ابارق را در حال حاضر که معدن در آن‌جا فعالیت می‌کند با زمانی که معدن فعالیتی نداشته مقایسه کنند قطعا همه می‌دانند این معدن توانسته تحولی در اشتغال پایدار و مهاجرت معکوس ایجاد کند.

شهسوارپور گفت:در پی راه‌اندازی کارخانه فرآوری،اشتغال پایدار و درآمد بهتر برای مردم منطقه دارزین و شهرستان بم به بار خواهد آمد.

تمام مجوزها قانونی و از مرکز کشور صادر شده است

او افزود:مردم به نظر کارشناسان احترام گذاشته و بدانند‌آنچه صادر‌شده براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و بسیار سختگیرانه بوده است‌همچنین تمام مجوزها از مرکز کشور صادر شده است.

او می‌گوید این کارخانه مشکلی برای محیط‌زیست و آلودگی هوا ندارد و منتظریم سرمایه‌گذار با انگیزه قوی کارش را انجام دهد نه اینکه به فکر کوچ از شهرستان و استان باشد و اشتغال را در جای دیگر داشته باشد.

فرماندار بم ضمن گلایه از انتشار یک‌سری مطالب در فضای مجازی به بهانه مخالفت با راه‌اندازی این کارخانه گفت:هر شهروندی حق مطالبه‌گری دارد اما بسیاری از مطالب منتشر شده در فضای مجازی تشویش اذهان عمومی را در پی‌داشته و احساسات مردم را جریحه‌دار کرده است که توسط دستگاه قضایی شناسایی و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

نابودی چشم‌اندازهای طبیعی بم ممنوع است

درویش فعال و کنشگر محیط زیست ایران نیز می‌گوید قرار است این کارخانه در فضای ۲۰ هزار هکتاری باغ شهر بم که در یونسکو ثبت شده احداث شود و هر نوع دخل و تصرف در این فضا که باعث نابودی چشم‌اندازهای طبیعی و معنوی شود ممنوع است.

محمد درویش افزود: احتمال این که تنها باغ شهر ثبت شده جهانی ایران از لیست یونسکو خارج شود دیده می‌شود بنابراین همه باید نسبت به این ماجرا حساس شده و اجازه ندهیم صنایع آلاینده در محدوده باغ شهر احداث شود .

او اظهارداشت:قنات‌های بم پرآب‌ترین قنات‌های ایران هستند و حجم دبی تمامی آن‌ها با بزرگ‌ترین رودخانه‌های ایران برابری می‌کند.این یک مسئله ملی و غرورانگیز است چرا که در هیچ کجای دنیا چیزی شبیه به بم نداریم و چه خوب که ۲۰ هزار هکتار از اراضی این عرصه‌ی یکتا،ثبت جهانی شده است.

کارخانه به خارج از محدوده ۲۰ هزار هکتاری بم برود

این کنشگر محیط‌زیست ادامه‌داد:صنایع آلاینده‌ای مانند سرب و روی و محصولاتی مانند صنایع فولاد، بُندله‌سازی‌ها و لاستیک و سیمان حتی اجازه ندارند در مناطق آزاد ایجاد شوند حال چگونه این صنایع آلاینده مجوز احداث در تنها باغ شهر جهانی ایران را گرفته است؟یکی از مطالبات مهم خارج شدن این واحد صنعتی به خارج از محدوده ۲۰هزار هکتاری است.

کارخانه مجوز دارد،مشکل ضعف قوانین کشور است

او تاکیدکرد:‌دکتربابک اسماعیلی سرمایه‌گذار کارخانه شمش و روی دارزین تمام مجوزهای قانونی را گرفته و مشکلی ندارد همچنین بعد از صحبت با ایشان،زمانی که نگرانی ما را از حفر چاه به عمق۱۸۰متر متوجه شد قول پلمپ این چاه و پیشنهاد کمک برای احیای قنوات شهرستان نرماشیر را نیز داد.

او می‌گوید مسئله ما ضعف قوانینی‌ست که در کشور وجود دارد زیرا ده‌ها سازه مانند سد استقلال در میناب،سد شهید‌مدنی در آذربایجان و سدلار در تهران مجوز زیست‌محیطی دارند اما به شدت مخرب هستند.

درویش توضیح داد:مشکل ما فرآیند دادن مجوزهاست به طور مثال دشت طوس در خراسان ۵۰ سال دشت ممنوعه است اما بیش از ۲هزار حلقه چاه به صورت ممنوعه حفر شده و به همگی مجوز داده شده است.

مخالف توسعه و رفاه مردم  نیستیم

این فعال محیط‌زیست تصریح‌کرد:مخالف توسعه و رفاه مردم و تعطیل شدن کارخانه نیستیم حرف ما رعایت تمام ملاحظات محیط زیست است،یکی از این ملاحظات این‌که کارخانه منجر به نابودی قنوات و کاریزها که رگ حیات بم هستند نشود.

به گفته‌وی با پلمپ چاه،آسیبی به منابع آبی زده نمی‌شود و خطری آن‌ها را تهدید نخواهد کرد.

درویش عنوان کرد:در گزارش ارزیابی محیط زیست درباره شیوه مهار پس‌آب الزاماتی وجود دارد که در صورت رعایت این موارد از طرف سرمایه‌گذار مشکلی در احداث این کارخانه وجود نخواهد داشت.

افراد غیرمتخصص درگیر حاشیه‌های کارخانه شده اند

در ادامه سرمایه‌گذار کارخانه دارزین بم نیز می‌گوید از سال ۹۸ که کلنگ این کارخانه توسط وزیر اطلاعات وقت به زمین زده شد اکنون چهارماه است یکسری حواشی برای احداث این کارخانه در فضای مجازی در حال انتشار است .

بابک اسماعیلی بیان کرد:متأسفانه افرادی که اطلاعات کافی ندارند درگیر این حواشی شده‌اند به طوری که آخرین شایعه مبنی بر خریداری دارزین توسط بنده و دریافت مجوز حفر ۷۰۰ چاه در فضای مجازی درحال انتشار است درصورتی که این گونه خبرها به راحتی قابل پیگیری هستند و می‌توان از واقعیت ماجرا باخبر شد بعد اقدام به انتشار کرد .

تمام مراحل دریافت مجوز کارخانه را گذرانده‌ام

او ادامه داد:به عنوان سرمایه‌گذار تمام مراحل قانونی گرفتن یک مجوز برای کارخانه یا حفر چاه را گذرانده و قوانین را نیز رعایت کرده‌ام و اگر به قول این افراد ایراد از قوانین است به من ربطی ندارد و باید با افرادی که قانون را گذاشته‌اند صحبت کنند.

چاه حفر شده استفاده شرب و بهداشت دارد

اسماعیلی عنوان کرد:چاه حفرشده در دارزین با دِبی سه دهم لیتر در ثانیه و مصرف روزانه ۲۵ هزار لیتر است که طبق قرارداد کنتور هوشمند روی چاه گذاشته می‌شود البته این میزان به اندازه مصرف یک ساختمان چهار طبقه است.

او خاطرنشان‌کرد: این چاه عمیق است به دلیل اینکه بعد از ۱۵۰متر حفر به آب نرسیدیم و مقررشد ۳۰ متر دیگر حفر شود تا به آب برسیم همچنین مادر چاه این منطقه در عمق ۱۰۰متری است و حتما در جایی که آب است قرار دارد زیرا عمق چاه تعیین کننده دِبی نیست.

چاه را پلمپ می‌کنم

او ادامه‌داد: مخالفان می‌گویند حفر چاه در دشت دارزین باعث حفر چاه‌های دیگر در درازمدت می‌شود همچنین روی قنوات بم نیز تاثیر می‌گذارد، بنده نمی‌دانم این حرف چقدر درست است اما اگر درست باشد چاهی که حفر کرده‌ام با توجه به اینکه از نظر قانونی درست است را پلمپ می‌کنم.

اسماعیلی اظهارداشت:از دیدگاه من معادن و صنایع محیط‌زیست را آلوده کرده و به منابع طبیعی آسیب می‌زند،کشتارگاه و خودروسازی حتی برق منازل هم مازوت مصرف می‌کند و آلودگی ایجاد می‌شود.

مخالفان با قوانین کشور مشکل دارند

او تصریح‌کرد: فعالان محیط‌زیست معتقدند قوانین در ایران مشکل دارد در حالی که این موضوع به سرمایه‌گذار ربطی ندارد و من موافقت تمام ارگان‌ها و ادارات مربوط از جمله محیط‌زیست، منابع طبیعی، برق ،آب و ‌غیره را گرفته‌ام.

عیار سرب در روی بسیار پایین است

این سرمایه گذار ادامه داد:برخی از مخالفان می‌گویند سرب باعث سرطان می‌شود اما سرب معدنی هیچ جذبی ندارد همچنین ما روی تولید می‌کنیم که عیار سرب بسیار پایینی دارد زیرا سرب در عیار بالا و همراه با مواد رادیواکتیو سرطان ایجاد می‌کند .

بابک اسماعیلی گفت:کارخانه دارزین مجوز تولید سرب ندارد و خروجی آن شمش و روی است و کنسانتره خاک معدنی سرب تولید می‌کند که در استانی دیگر به شمش تبدیل کرده و در کرمان در شهرک‌صنعتی خضرا طرح تولید آنود را داریم که آن را به مس سرچشمه بفروشیم اما نمی‌دانم این چه ربطی به کارخانه بم دارد که مخالفان آن را مطرح می‌کنند.

حفظ قنوات بسیار مهم است

او افزود:حفظ قنوات بسیار مهم است و باید بدانیم قنوات برای ورود گردشگر و اقتصاد حفظ می‌شوند.در مدت ۳۰ سالی که صنعت در بم نبوده چه میزان به اقتصاد مردم کمک شده؟آیا زندگی مردم در طول این سالیان رو به بهتر شدن رفته یا بدتر شدن!

اسماعیلی گفت:در فضای مجازی می‌گویند معدن خان خاتون ۱۳ سال کار می‌کند درحالی این معدن ۱۱سال قبل پروانه گرفته و سال ۹۶ فعالیتش را به صورت جدی آغاز کرد.

او تاکیدکرد:فعالان محیط زیست چرا به سنگ‌شکن گرماسازه نمی‌گویند غبار تولید می‌کند و به محیط‌زیست آسیب می‌زند؟زیرا برای آسفالت باید سنگ‌شکن داشته باشیم.

منطقه انتخاب شده برای احداث کارخانه منطق اقتصادی ندارد

این سرمایه‌گذار بیان‌کرد:منطقه‌ای که برای احداث کارخانه انتخاب شده هیچ منطق اقتصادی برای آن درنظر گرفته نشده یکی از دلایل انتخاب،نزدیکی به نقطه‌ای بود که بتوانیم برق و نیروی کار بیاوریم.

او اضافه‌کرد:طبق قانون کارخانجات شمش و روی نمی‌توانند در شهرک‌های صنعتی احداث شوند اما هر نقطه دیگری کارخانه احداث می‌شد آوردن نیرو از منطقه دارزین و تهرود دشوار بود .

چاه‌هایی که باعث از بین رفتن قنوات می‌شود خاموش کنید

او درباره صحبت‌های محمد درویش فعال محیط‌زیست گفت:به نظر بنده درویش کنشگر محیط‌زیست و فرد علمی است که دغدغه محیط‌زیستی دارد و می‌خواهد یک قانون کلی را درست کند که شاید هم درست باشد اما از دیدگاه اقتصادی حرف‌هایش نادرست است.

او تصریح‌کرد:آقای درویش می‌گوید قنوات وجود داشته باشد پس چرا سالیان سال کشاورزان نتوانستند قنوات را احیا کنند؟می‌توانستید از طریق سیستم صنعتی قنوات را راه بیاندازید و چاه‌هایی که باعث از بین رفتن قنوات شده خاموش شوند.

اسماعیلی افزود:اگر به عنوان سرمایه‌گذار از محدوده بم بیرون بروم هیچ کار صنعتی معدنی‌دیگری در این منطقه ایجاد نمی‌شود زیرا دیگر سرمایه‌گذاری جرات ورود به این منطقه را نخواهد داشت.

اسماعیلی ادامه‌داد:معترضان کارخانه‌های زنجان را مثال می‌زنند اما نمی‌دانند زنجان اگر استان شد به دلیل وجود شرکت‌های صنعتی معدنی است و اکنون حرف اول را در صنعت و معدن می‌زند .

به گفته او اگر خودروسازی‌ها در ارگ جدید نبودند چه تعداد از شهروندان با مشکل مواجه می‌شدند؟

توریسم را از دل صنعت درآوریم

او توضیح داد:می‌توانیم توریسم را از دل صنعت درآوریم و پول توسعه زیرساخت‌های ورود توریسم از طریق صنعت تامین کرد زیرا دولت هیچ پولی ندارد.

او می‌گوید در آخرین نشست در شهرستان بم مقرر شد هر شخصی مخالف احداث کارخانه است با هزینه بنده کارشناس برای بررسی این پروژه معرفی کند هرآنچه کارشناس نظر دهد حتی اگر تعطیلی کارخانه باشد را انجام می‌دهم.

حفرچاه در دشت دارزین قانونی است

در ادامه رئیس اداره آب منطقه‌ای بم نیز گفت:پروانه حفر چاه صادر شده اما هنوز تجهیز برای بهره‌برداری از این آب صورت نمی‌گیرد.

علی هاشمی بیان‌کرد:چاه به عمق ۱۸۰متر با دبی ۲۵ مترمکعب در شبانه‌روز در سمت چپ جاده اتوبان بم-کرمان در فاصله ۶ کیلومتری کارخانه برای استفاده شرب و بهداشتی حفر شده همچنین مجوز برداشت ۴ لیتر از چاه‌های دَکفن تهرود به این کارخانه داده شده که این آب نیز به محل کارخانه انتقال داده می‌شود.

او درباره ممنوعه‌بودن دشت دارزین گفت:هر ساله برای صنعت از وزارت‌خانه سهمیه به شهرستان تعلق می‌گیرد،ما هم براساس همان سهمیه مجوز می‌دهیم.

رئیس اداره آب منطقه‌ای بم درباره تاثیر حفرچاه در خشک شدن قنوات بم تاکیدکرد: دبی و میزان برداشت این چاه بسیار کم است و ضرری به آب‌های زیرزمینی مجاور نخواهد داشت همچنین ۱۲ کیلومتر با مادر چاه‌های قنوات فاصله دارد.

طرح ارزیابی برای نظر کارشناسی دراختیار ما قرار نگرفته است

محمد رنجبر از معترضین و نماینده قنوات دهشترد نیز در این‌باره گفت: ما با احداث کارخانه مخالف نیستیم و از توسعه و اشتغال‌زایی نیز حمایت خواهیم کرد همچنین به دنبال مقصر هم نیستیم که بگوییم قصوری رخ داده و بخواهیم به گردن شخص، گروه یا مسئولی بیاندازیم.

او همچنین ادامه‌داد:هیچ زمان به دنبال انتشار این مسئله در فضای مجازی نبودیم شاید گلایه‌ای باشد اما مجموعه کشاورزان و نمایندگان قنوات در فضای مجازی صحبتی نکرده است .

رنجبر می‌گوید با توجه به اظهارات مختلف کارشناسان و تجربیات این مدل کارخانجات که آلایندگی داشته‌اند همچنین با در نظر گرفتن خطای انسانی در صورت رعایت‌نشدن موارد بهداشتی نمی‌توان آلایندگی ایجاد شده را در خاک یا آب رفع کرد.

این نماینده قنات اظهارداشت:هنوز طرح ارزیابی برای نظر کارشناسی در اختیار ما گذاشته نشده و بدون وجود طرح هیچ کارشناسی اظهارنظر و بررسی انجام نمی‌دهد.

او تاکید کرد:دشت بم قلب تپنده و ریه‌های بم است زیرا هر اتفاقی هر چند کم اگر در مقیاس۴۰سال درنظر گرفته شود ذره ذره روی هم شده و قطعا مشکلاتی برای نسل‌های بعدی ایجاد خواهد کرد.

او توضیح داد:احداث این کارخانه به مواد سمی که روی محیط‌زیست آسیب می‌رساند ربط دارد و نمی‌توان آن را با آلایندگی‌های بوجود آمده از خودرو،لاستیک و موارد دیگر مقایسه کرد.

حفرچاه حتی در صورت داشتن مجوز،غیرقانونی است

رنجبر عنوان کرد:جانمایی این کارخانه اشتباه است و می‌توانستند این کارخانه را در منطقه آزاد تجاری ارگ جدید یا دارستان که احتمال خطر کمتری دارد احداث کرد و از آب قنات هم استفاده کنند.

او درباره حفرچاه توسط این کارخانه می‌گوید حفر چاهی به عمق ۱۸۰متر در دشت دارزین ممنوع است و اگر هم مجوزی صادر شده غیرقانونی است.

این معترض درباره اشتغال این کارخانه بیان‌کرد:در بم با کمبود نیروی کارگری مواجه نیستیم و کمبود اشتغال ما مربوط به نیروی تحصیل‌کرده است که این کارخانه هم تاثیری در اشتغال این نیرو ندارد.

به گفته او نیروی کارگری از شهرستان‌های اطراف هم قابل انتقال است مانند کارخانه‌های ارگ جدید که از ریگان و فهرج هم نیرو دارند.

امکان آلودگی در این سطح ایستایی بسیار کم است

در ادامه رئیس محیط زیست کرمان نیز درباره احتمال آلودگی کارخانه شمش و روی دارزین بم گفت:احتمال آلودگی داده می‌شود اما در حال حاضر چنین آلودگی وجود ندارد همچنین در این سطح ایستایی امکان آلودگی بسیار کم است زیرا برای رسیدن به آب چاهی به عمق ۱۸۰ متر حفر شده بنابراین سطح ایستایی در این منطقه بسیار پایین است.

مرجان شاکری بیان‌کرد:محیط‌زیست به عنوان دستگاه ناظر نه تنها این صنعت بلکه تمام صنایع استان را رصد و پایش می‌کند و در صورت وجود آلودگی با واحد مربوطه برخورد می‌شود .

به گفته او این واحد باید چاه‌های گمانه در اطراف سد باطله‌اش را مشخص کند همچنین از چاهک‌ها نمونه‌برداری می‌شود

رئیس محیط‌زیست کرمان اظهارداشت:مردم به اشتباه می‌گویند کارخانه سرب و روی در صورتی که مجوز این کارخانه شمش و روی است و سرب آن در استان دیگری استخراج می‌شود.

او تاکیدکرد:سازمان محیط زیست برگزارکننده کمیته ماده۲ ارزیابی است و تمام قوانین و مقررات رعایت شده و استعلام از تمام دستگاه‌های مربوطه گرفته می‌شود بنابراین جای نگرانی نیست .

سازمان محیط زیست سختگیری لازم را دارد

به گفته او مسلما روش‌های کاهش آلودگی وجود دارد و سازمان محیط زیست ایران نیز در موارد استقرار و شروع واحد سختگیری‌های لازم را دارد.

شاکری بیان‌کرد:اکنون پایش‌ها فنی‌تر شده و رصد میزان سنجش آلایندگی‌ها افزایش پیدا می‌کند همچنین نیروها متخصص‌تر و حساسیت نسبت به حفظ محیط زیست بالا رفته است .

به گفته او راه مطالبه باز است و مردم نشان داده‌اند در مسایل زیست محیطی نسبت به ما دقیق‌تر و دلسوزتر هستند

سلامت مردم اولویت اول محیط زیست

رئیس محیط‌زیست کرمان خاطرنشان کرد اولویت اول سازمان محیط‌زیست سلامت مردم بوده و به هیچ عنوان از این رسالتش کوتاه نخواهد آمد .

شاکری درباره اینکه آیا این کارخانه توسعه خواهد داشت یا خیر گفت:طرحی برای گسترش کارخانه به ما داده نشده ولی کشور ما در‌حال توسعه است و این توسعه در هر شهری رخ می‌دهد و خاص شهر بم نیست.

او می‌گوید به عنوان کارشناس محیط زیست با توسعه معادن کوچک در سراسر استان کرمان مخالفیم زیرا بازآوری اقتصادی این معادن با ضرر و زیان محیط زیست مصادف است.

پارسال۱۴۰ واحدآلاینده به دستگاه قضا معرفی شد

شاکری توضیح داد:توسعه باید در راستای رعایت استاندادرهای لازم و مبتنی بر پایداری و نگاه سختگیرانه‌تر باشد به طوری که پارسال ۱۴۰واحد آلاینده به دستگاه قضا معرفی شد.

او تصریح‌کرد:زمانی کشاورزی توسعه پیدا کرد آب‌های زیرزمینی کشیده شد و به آب‌های شور یا آبی که فلزات سنگین آن از حد مجاز بالاتر است رسید.

او اضافه‌کرد:معترضان می‌گویند دبی قنات در قدیم حدود لیتر بر ثانیه بوده ۵۰۰ اما اکنون بالغ بر ۳۸۰ لیتر بر ثانیه است که نشان می‌دهد منابع آبی رو به ضعیف‌شدن می‌رود و نمی‌توان تضمین کرد بدون حضور کارخانه کیفیت آب باقی بماند .

او عنوان‌کرد:بنزین هم حاوی سرب است و تاثیر مستقیم روی سلامت مردم دارد ولی محیط‌زیست موارد استاندارد را رعایت می‌کند .

شاکری ادامه‌داد:همیشه محیط زیست اسیر مسایل اقتصادی و اجتماعی است و زمانی پای مطالبه‌گری مردم در میان باشد فشار عمومی ایجاد شده و محیط‌زیست اسیر مسایل دیگر نمی‌شود زیرا مطالبه مردم و رسانه‌ها باعث می‌شود حل مشکلات آلایندگی کارخانه‌ها در دستگاه‌هایی مطرح شود که قبلا به دلیل تنهایی محیط‌زیست مطرح نمی‌شد.

او اظهارداشت:محیط‌زیست در کنار مردم است در عین حال که از ضوابط قانونی خودمان صیانت می‌کنیم،سرمایه‌گذار را هم دلسرد نمی‌کنیم زیرا تمام موارد در چارچوب قانون،محیط زیست و توسعه پایدار حرکت می‌کند .

استانداردهای محیط زیست سختگیرانه است

شاکری بیان‌کرد:استانداردهای ما بومی‌سازی نیست و بسیار سختگیرانه است زیرا از برترین استانداردهای بین‌المللی و اروپایی گرفته شده و از استانداردهای وزارت بهداشت برای آب آشامیدنی هم سختگیرانه‌تر است

به گفته‌او کارخانه شمش و روی دارزین نزدیک به ۲ سال زمان برد تا مجوزهای لازم را کسب کند.

کارکارشناسی نیازی به دیدن طرح ندارد

شاکری درباره نظر معترضین که گفته بودند طرح برای نظر کارشناسی به آن‌ها داده نشده گفت:اگر قرار بر کار کارشناسی باشد به راحتی امکان‌پذیر است و نیازی به دیدن طرح نیست،این‌ها بهانه واهی است زیرا با بازدید میدانی هم می‌توان ایرادات وارده به طرح را مطرح نمود.

دارزین،روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بم در استان کرمان و در فاصله ۳۵ کیلومتری بم قرار دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78927
1 نظر
  1. علی جمشیدی می گوید

    اگه چند سال دیگه مثل اون سد کنار معدن نمک به قنوات و محیط زیست منطقه آسیب وارد شد،نماینده بم و کارشناسانی که تاییدیه قانونی صادر کردن.آیا محاکمه میشوند یا به مصلحت نظام نیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.