افزایش نگرانی از احتمال شیوع تب کنگو در کرمان

 

پس از مشاهده ابتلای بیش از 10 نفر به این بیماری در زاهدان و مرگ یک نفر در بندرعباس، در روزهای گذشته خبر مبتلا شدن دو نفر در اصفهان به گوش رسید و روز گذشته هم علوم پزشکی یزد نسبت به‌احتمال شیوع تب کریمه کنگو در این استان هشدار داد. اگرچه هنوز موردی از ابتلا به تب کنگو در کرمان دیده نشده اما با توجه به شیوع این بیماری در استان‌های مجاور و نزدیک، نگرانی از شیوع تب کنگو در کرمان بیش‌ازپیش شده است.

کرمان در معرض خطر

مدیرکل دامپزشکی کرمان در این خصوص  گفت که اگرچه تاکنون موردی از ابتلا به تب کنگو دیده نشده اما نگران هستیم. به گفته حسین رشیدی این نگرانی از هفته‌های گذشته بیشتر شده و ازآنجایی‌که کرمان به استان‌های مرزی نزدیک است، در معرض خطر شیوع تب کنگو است. او دام قاچاق را اصلی‌ترین عامل شیوع این بیماری دانست و از نظارت شدید نیروی انتظامی در مبادی ورودی استان خبر داد. در حالی مدیرکل دامپزشکی استان از احتمال شیوع تب کنگو در کرمان ابراز نگرانی می‌کند که ابتدای خرداد، محسن دهقانیان، مدیر شبکه دامپزشکی ریگان از سم‌پاشی 50 هزار مترمربع جایگاه دام در این شهرستان خبر داد و از شیوع احتمالی تب کنگو در ریگان اظهار نگرانی کرد. بااین‌حال هنوز در استان کرمان خبری از تب کنگو نبوده است، اگرچه در دیگر استان‌ها تب کنگو دیده‌شده و برخی رسانه‌ها از طغیان این بیماری در کشور خبر دادند، البته وزارت بهداشت روز گذشته این موضوع را منتفی دانست.

موارد ابتلا بیشتر می‌شود

حسین عرفانی، رییس اداره بیماری‌های قابل‌انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت موضوع طغیان تب کنگو در کشور را رد کرد اما هشدار داد که از نظر فصلی با شروع گرما در ماه اردیبهشت، انتظار داریم با توجه به افزایش فعالیت کنه‌ها تعداد موارد ابتلا به تب کریمه کنگو نیز افزایش پیدا کند. بررسی سیر بیماری نیز این افزایش شیوع فصلی را نشان می‌دهد. آن‌طور که ایسنا نوشته، او البته تأکید کرد که وزارت بهداشت آماده درمان تمام موارد ابتلا به این بیماری است و ازنظر تشخیص و درمان نیز در تمام کشور امکانات لازم در نظر گرفته‌شده است و جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

ابتلای 28 نفر

عرفانی همچنین گفته از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۲۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۱۵ نفر آن مربوط به یک طغیان کوچک در یکی از کشتارگاه‌های صنعتی شهر زاهدان بود. این طغیان به دلیل اشکال در سالن پیش‌سرد این کشتارگاه بود که حتی یک مورد فوتی هم نداشت. از این ۲۸ نفر که از ابتدای سال تاکنون مبتلا شده‌اند، تنها دو مورد فوتی در دو استان داشته‌ایم که علت آن نیز تأخیر در تشخیص بیماری بوده است. به‌طورمعمول انتظار ۳۰ تا ۶۰ درصد مرگ در این بیماری را داریم، اما نسبت فوت مبتلایان از ابتدای سال تاکنون تنها ۷.۴ درصد بوده است و البته انتظار داریم همین دو مورد نیز اتفاق نیفتد.

علائم و راه‌های انتقال

بر اساس اعلام دامپزشکی کرمان تب کریمه کنگو می‌تواند از طریق کنه‌های آلوده، تماس با دام بیمار، خون و ترشحات آلوده دام به انسان منتقل شود. همچنین توصیه می‌شود شهروندان گوشت قرمز خریداری‌شده را به مدت 24 ساعت و جگر را به مدت 48 ساعت در یخچال خانگی (با دمای صفر تا 4 درجه سانتی‌گراد) نگهداری سپس بسته‌بندی و مصرف نمایند. تب، کوفتگی، سردرد یا سندروم آنفلوانزا و شاید همراه با خونریزی از هر جای بدن، از علائم ابتلا به تب کنگو است.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11356
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.