کشاورزان بمی در جهت بهره‌برداری مطلوب از قنوات مشارکت ۵۰ درصدی داشته باشند

کرمان‌نو- مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص اعتبارات ملی و استانی در جهت بهره‌برداری مطلوب تر از قنوات شهرستان بم خبر داد و گفت: در این جهت نیازمند مشارکت کشاورزان به صورت ۵۰ درصد هستیم.

به گزارش کرمان‌نو، رضا سرفرازی روز چهارشنبه در بازدید از قنوات شهرستان بم اظهارداشت: ۱۱ رشته قنات در کشور ثبت یونسکو و جهانی هستند که از این تعداد ۲ قنات با بیشترین آب‌دهی در شهرستان بم و یک قنات نیز در کرمان قرار دارد.

او به اهمیت قنوات شهرستان بم اشاره کرد و افزود: با توجه به زلزله دلخراش پنج دی ماه سال ۸۲ هیچ اقدامی نسبت به مرمت و ترمیم بر روی قنوات این شهرستان صورت نگرفته است که این موضوع گلایه‌مندی مردم را به دنبال داشته است.
مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه‌داد: شهرستان بم و دیگر شهرستان های شرقی استان کرمان قطب خرماب مضافتی کشور هستند و با توجه به بحث کشاورزی قنوات در این مناطق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
سرفرازی گفت: قیمت هر لیتر آب قنات در شهرستان بم به مبلغ ۹۰ میلیارد ریال خرید و فروش می شود که این امر نشان دهنده اهمیت بالای آب کشاورزی در این منطقه است.
او خاطرنشان کرد: در بازدید تعدادی از قنوات شهرستان بم مقرر شد چند رشته قنات بارز که از اولویت بیشتری برخوردار هستند را مشخص کرده و از محل اعتبارات ملی و استانی برای بهره‌برداری مطلوب‌تر این قنوات اختصاص دهیم.
او گفت: در جهت بهره‌برداری مطلوب تر قنوات سطح شهرستان بم نیازمند مشارکت کشاورزان به صورت ۵۰ درصد هستیم.
مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۱۴ درصد اراضی کشور از قنات‌ها آبیاری می‌شوند، اضافه کرد: با توجه به کم‌آبی که در کشور وجود دارد با اجرای سامانه‌های آبیاری نوین، بهره‌وری از منابع آبی نیز افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=123557
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.