رییس جهاد استان کرمان:


۵۰ هزار تن خرمای بم در سردخانه ها موجود است

کرمان نو-رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: از ۷۵ هزار تن خرمای تولیدی امسال در شهرستان بم حداقل ۵۰ هزار تن خرما در سردخانه ها موجود و تامین بازار داخل و صادرات آنها در حال انجام است.

به گزارش کرمان نو  عباس سعیدی روز دوشنبه هدف از بازدید سردخانه های سطح شهرستان بم را بررسی وضعیت سردخانه ها و تولید محصول خرمای امسال دانست و افزود: وضعیت سردخانه های شهرستان بم مطلوب است و بسته بندی این محصول برای صادرات به صورت بسیار سالم، مکانیزه و بهداشتی در حال انجام است.

به گفته او محصول خرمای شرق استان کرمان به کشورهایی مانند اندونزی، ترکیه، هند، روسیه،مالزی،اندونزی و همچنین کشورهای اروپایی مانند آلمان صادر میشود .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهارداشت:برای تامین بازارهای داخلی کشور و ماه رمضان وضعیت خرما بسیار مطلوب است و خرما به اندازه کافی در سردخانه ها موجود است.

به گفته او تسهیلات برای سردخانه هایی که نیازمند راه اندازی یا توسعه هستند در نظر گرفته خواهد شد .

سعیدی بیان کرد: بازدیدی از قنوات شهرستان بم به عمل آوردیم و اعتباراتی از محل روستاهای فاقد دهیاری در نظر گرفته شد.

اعتبار کانال های سدنسا تامین خواهد شد

او درباره کانال های سد نسا توضیح داد: کانال های درجه یک و دو مربوط به اداره آب منطقه‌ای و کانال های سه و چهار متعلق به جهاد کشاورزی است که حدود هفت کیلومتر باقی مانده است همچنین مقرر شد طی مکاتباتی اعتبار جزیی این کانال ها تامین مالی شود.

قیمت خرما تابع عرضه و تقاضا است

او درباره قیمت خرما در بازار تصریح کرد: قیمت خرما تابع عرضه و تقاضا در بازار است و دولت نمی تواند در افزایش یا کاهش قیمت خرما دخل و تصرفی انجام دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: کشاورزان باید بهره وری را بالا ببرند تا هزینه ها جبران شود و برداشت بیشتری داشته باشند .

او می گوید قیمت محصولات صادراتی تابع عرضه و تقاضا است که بعد از مدتی جای خود را میگیرد و مشکل حل می شود .

کشاورز خرما را به صورت فله وارد سردخانه کند

او گفت: یکی از اقدامات بسیار خوبی که شهسوارپور فرماندار بم رقم زد و بسیار هم مورد توجه واقع شد فاصله گرفتن کشاورزان از برداشت های سنتی است به طوری که کشاورز خرما را به صورت فله ای در سبد وارد سردخانه ها کند و عملیات بسته بندی خرما در سردخانه و با توجه به سلیقه خریدار و تحت برند خاص صورت گیرد.

سعیدی بیان کرد: برداشت به صورت فله ای هزینه ها را کاهش می دهد و اشتغال زایی بهتری هم خواهد داشت.

آفت سوسک حنایی در شرق بم دیده نشده

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان درباره آفت های خرما اظهارداشت: آفت سوسک حنایی خرما در شرق استان کرمان خصوصا بم هنوز دیده نشده و فقط در جنوب استان کرمان و به صورت محدود در شهداد دیده شده که همکاران بنده پیگیر مبارزه با این آفت هستند.

او عنوان کرد: در حال ردیابی آفت سوسک حنایی هستیم اما کشاورزان باید دقت کافی داشته باشند و نهالی را که می آورند رصد کرده و کنترل کنند زیرا اگر این آفت وارد منطقه شود بسیار خسارت آفرین است.

به گفته او آفت سوسک حنایی در وسط چوب درخت خرما پنهان می شود و ردیابی و کنترل این آفت بسیار سخت و مشکل است

سعیدی درباره مبارزه با آفت زنجره خرما گفت: طی چند سال گذشته برای مبارزه با این آفت با همکاری جهاد کشاورزی ، فرمانداری ها، دهیاری ها و کشاورزان بهترین اقدامات انجام شده و تحت کنترل است و در حالت طغیانی قرار ندارد.

او ادامه داد: آفت همیشه وجود دارد و نمی توان گفت برای همیشه از بین خواهد رفت و باید تحت کنترل قرار گیرد .

او افزود: بحث آموزش و ترویج در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته و سیکل زندگی آفت به کشاورزان آموزش داده می شود همچنین سموم مورد نیاز هم فراهم شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اضافه کرد: کشاورزان باید با توجه به ارزش اقتصادی که محصول خرما دارد باغ هایشان را محافظت و مراقبت کرده تا آفت و بیماری ها را کنترل کنند زیرا همیشه احتمال پیدا شدن انواع و اقسام بیماری ها و آفات وجود دارد.

گفتنی‌ست رییس جهاد کشاورزی از زمین دو مجتمع دهکده خرما نیز بازدیدی به عمل آورد و گفت بحث واگذاری این زمین ها به سرمایه گذاران در دو هفته آینده به نتیجه خواهد رسید .

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81464
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.