کنترل آفت «کرم خراط» در شهرستان بافت

محصول گردو یکی از مهمترین محصولات کشاورزی استان بشمار می رود. شهرستان‌های «بافت»، «رابر» و «بردسیر» با این محصول شناخته‌ و اقتصاد بسیاری از خانوارهای این شهرستان‌ها از راه تولید گردو اداره می‌شود. از ویژگی‌های قابل توجه این محصول ارگانیک بودن آن است.
گردو بعد از پسته و خرما در کرمان مهم‌ترین محصول صادراتی در بخش کشاورزی استان محسوب می‌شود. اما متاسفانه در سال‌های اخیراین محصول با آفت «کرم خراط» مواجه شده است.
بنا به گفته متخصصین عمده ترین دلایل حمله «کرم خراط» کم آبی و ضعیف بودن درختان است. با توجه به اینکه «کرم خراط» در خشکسالی خودنمایی می کند و امسال با خشکسالی کمتری مواجه هستیم، از مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان «بافت» تاثیر بارندگی‌های امسال را بر کاهش این آفت جویا شدم.
صمصام منظری توکلی می گوید با توجه به خشکسالی‌های اخیر حدود ۷۰ درصد از باغ‌های شهرستان‌های «بافت» و «رابر» به این آفت آلوده شدند. وی افزود که خوشبختانه با بارندگی‌های امسال تخریب درختان گردو بوسیله «کرم خراط» ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
او ادامه داد که جهاد کشاورزی «بافت» نیز برای مبارزه با «کرم خراط» کود شیمیایی مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار داده است حتی این اداره لاروهای «کرم خراط» را از افراد خریداری می‌کند و به انحای مختلف با این حشره مبارزه می‌کند.
به گفته منظری توکلی شهرستان «بافت» اولین تولید کننده گردو در سطح استان و دومین تولید کننده در سطح کشور است. وی خاطر نشان کرد میزان کوددهی به درخت گردو دراین شهرستان در حدی است که این محصول را از حالت ارگانیک خارج نمی کند.
مبارزه با این آفت تاثیر گذار در نقاط مختلف استان صورت می گیرد رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کرمان در شهرستان «بردسیر» گفت که ۳۵ هکتار از باغ‌های گردو (حدود هفت هزار و ۷۰۰ اصله درخت) در این شهرستان هرس و کوددهی شده و سایر عملیات جمع آوری چوب های آلوده هرس شده، نصب تله های فرمونی و نصب دیسپنسرهای اختلال در جفتگیری نیز بر اساس تصمیمات کمیته فنی انجام شده است.
وی افزود که متاسفانه جمع آوری نشدن دقیق و کامل چوب های آلوده به خاطر عدم همکاری ساکنان و اهالی، عدم آبیاری و آبیاری غیر اصولی، طولانی شدن امر امحا چوب ها و تغذیه نامناسب درختان سبب شده در برخی مناطق باز هم شاهد خسارت کرم خراط در سال جاری باشیم.
«کرم خراط»آفتی است که از ۷۴ گونه گیاهی تغذیه می کند. این گونه آفت به عده زیادی از درختان میوه و درختان غیر مثمرحمله می کند. درختان سیب، به، آلو، گلابی، گیلاس ، گردو، زیتون، انار، انگور، مرکبات و نارون از مناسب ترین میزبان های این آفت می باشند.
«کرم خراط» آفتی است که ابتدا به شاخه های درخت گردو وارد و بافت درخت را تخریب می کند و به رشد خود ادامه می دهد تا زمانی که به تنه درخت رسوخ و بافت های اصلی آن را هم تخریب کند.
امیدواریم که پربارشی امسال را در سال‌های آینده نیز شاهد باشیم و کابوس خشک شدن استان رهایمان کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12639
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.