کودک‌آزارها در کمینند بیشتر مراقب باشیم

خبرکشته شدن وحشتناک آتنا اصلانی افکارعمومی را بشدت متاثر ساخت. پیش از این نیز ستایش دختر بچه افغان به همین ترتیب مورد آزار و اذیت قرار گرفته و به قتل رسید.

این رخدادها زنگ خطر را به صدا درمی آورد که مسئله کودک آزاری جدی گرفته شود. قطعا موارد کودک آزاری بسیار بیشتر از آن است که رسانه‌ای میشود چرا که بنابر عرف حاکم بر جامعه،خانواده ها ترجیح میدهند آنرا بیان نکنند. شاید در بسیاری موارد حتی کودک بیان نکند مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

photo 2017 07 18 23 03 00
حمیدرضا آرمان دکتری روانشناسی تربیتی

مسئله آزار جنسی کودکان را با یک روانشناس در میان گذاشتم. دکتر حمیدرضا آرمان می‌گوید بهر حال منحرفین جنسی در جامعه پراکنده اند و گاهی آنقدر موجه جلوه می کنند که کسی نسبت به آنها کمترین شکی ندارد. اما ما به عنوان والدین باید بشدت مراقب باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه به یک بیماری جنسی به نام پدوفیلیا (آزار جنسی کودکان ) اشاره می‌کند که عریان شدن در معرض کودک ونشان دادن پورنوگرافی به کودک از نشانه های آن است.

 وی افزود که ‌قاتل آتنا با توجه به اینکه به دو زن دیگر نیز تجاوز نموده و سپس آنها را کشته و سوزانده است، به نظر میرسد دچار سادیسم و ناهنجاری جنسی است که معمولا متاثر از عدم تعادل بین نیازهای جنسی و ارضای آنها و نیز افکاری بیمار گونه است. هرچند که افرادی که دست به چنین کارهای شنیعی می زنند ممکن است دارای “اختلال کنترل تکانه” و یا “اختلال شخصیت ضد اجتماعی ” نیز باشند که نیاز به بررسی بیشتر می باشد.

 به گفته مسئول فنی مرکز مشاوره حامی مشکل آزارجنسی کودکان در تمام دنیا وجود دارد، در آمریکا آمار کودک آزاری ۲۰ درصد است. برای کاهش این مسئله باید خانواده ها برای تربیت جنسی کودک آموزش ببینند. خانواده باید بخش های خصوصی بدن را به کودک بگویند تا کودک بتواند از بدنش مراقبت کند.

 وی افزود باید فضای خانه و نحوه ارتباط والدین با کودک بنحوی باشد که کودک بدون ترس صحبت کند. تا اگرخدای ناکرده چنین اتفاقی افتاد خانواده به درمان کودک بپردازد وعواقب بسیار ناخوشایند این مسئله در طول زندگی گریبانگیر کودک نشود. کودکی که مورد آزار جنسی قرار گرفته معمولا با کابوس از خواب بر می خیزد، زیر چشمش گود شده، رنگ پریده و افسرده میشود. در اطراف نواحی تناسلی کبودی به چشم میخورد.

 این استاد دانشگاه بر این باور است که اگر اقدام موثر روانکاوی در مورد قربانیان تجاوز جنسی  صورت نگیرد فرد با مشکلات عصبی و روانی مواجه میشود. دچار تقلیل تفکر، کم شدن حافظه، فراموشی و شکست در روابط زناشویی خواهد شد.

باید اطلاعات افراد کودک‌‌ آزار در سیستمی ثبت شود

یک مددکار اجتماعی هم در رابطه با کودک آزاری گفته نیازمند یک سیستم هستیم که اطلاعات افراد کودک آزار در آن ثبت شده و از حضور این افراد در مکان هایی نزدیک به کودکان جلوگیری شود. کسی که آتنا اصلانی را مورد آزار قرار داد و به قتل رساند، سابقه آزار جنسی داشته است؛ اما چون هیچگونه مرکز اطلاع رسانی و ثبت اطلاعات در مورد این افراد وجود ندارد، پدر و مادر آتنا ناآگاهانه فرزند خود را برای خوردن آب به مغازه این فرد می فرستادند که در نهایت این اتفاق تلخ و غم انگیز رخ داده است. لیلا ارشد در ادامه گفت: «خرده فرهنگی در کشور ما وجود دارد و آن این است که اگر کودک چیزی را نداند در امان است، این خیلی شایع است که مثلاً بچه ناآگاه باشد در حالی که دنیا به این نتیجه رسیده است هرچه سطح آگاهی کودک بیشتر و آموزش به کودک بیشتر باشد، سطح سلامت او نیز افزایش پیدا می کند. باید به کودکان بگوییم چه اتفاقی ممکن است برای آن ها مشکل ساز باشد. در این رابطه بحث آموزش جنسی مطرح نیست، بلکه قرار است کودک را با اعضای خصوصی بدن آشنا کنیم  و یاد بگیرد چگونه از خود مراقبت کند».

بنابر گزارش‌ها کودک‌آزارها اغلب از نزدیکان خانواده هستند. این مسئولیت خانواده را در رابطه با مراقبت از فرزندان دو چندان می کند که خیلی بی خیال بچه را رها نکنیم مثلا “پیش فلانی بمان تا ما بازگردیم” خیر وقتی تصمیم گرفتیم پدر و مادر باشیم باید در قبال حفاظت از او متعهد و مسئول باشیم و او را به امان خدا رها نکنیم.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12478
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.