۲۰۰ متر تا تکمیل خط انتقال آب از سد نسا به بم و بروات

کرمان نو- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان اظهارداشت: قرارداد خط اصلی پروژه انتقال آب از سد‌نسا به شهرهای بم و بروات ۵۳ کیلومتر بود که تنها ۲۰۰ متر آن باقی مانده است و طی ۲ روز آینده لوله گذاری این خط نیز تکمیل خواهد شد.

علی رشیدی در حاشیه بازدید از پروژه‌های اجرایی در شهرستان بم گفت:چهار  پروژه  فعال در سطح شهرستان بم داریم که مهمترین آن‌ها پروژه آب‌رسانی از سد نسا به شهرهای بم و بروات است.

او بیان‌کرد:حدود۲ سال قبل زمانی که این پروژه را تحویل گرفتم تنها ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و معادل هشت سال گذشته  در این مدت روی این پروژه کار شده است.

بهره‌مندی از آب سد نسا تا پایان سال

او عنوان‌کرد :اصل پروژه خرید لوله و اجرای آن بوده که تکمیل شده است و مردم تا پایان سال جاری از این آب بهره‌مند خواهند شد.

رشیدی می‌گوید کار کردن روی پروژه‌های عمرانی آن هم با وجود کمبود اعتبار بسیار سخت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان ادامه داد: در این بازه زمانی قیمت هر ورق از ۲ هزار تومان به ۳۲ هزار تومان افزایش پیدا کرد و همچنین قیمت لوله در هر کیلومتر حدود ۱۲ میلیارد تومان شده  که با اجرای آن ۱۹ میلیارد تومان هزینه دربرداشته است.

او تاکید کرد: اگر عملیات  این پروژه اکنون آغاز به کار می‌کرد بالای یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت.

رشیدی تصریح کرد: به این پروژه ۲هزار متر در قالب۲۵ درصد اضافه شده است تا آب‌رسانی به مخازن بم نیز وصل شود زیرا امکان وصل آن توسط شرکت‌های آب و فاضلاب وجود نداشت .

۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار سال گذشته پروژه بود

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان توضیح داد: برق رسانی به ایستگاه پمپاژ با ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی و ۴۵میلیارد تومان اعتبار طی۲۰ روز آینده تکمیل خواهد شد.

او می‌گوید در سال گذشته ۲۶۰ میلیارد تومان یعنی معادل ۱۰سال گذشته اعتبار برای این پروژه هزینه شد و با توجه به افزایش قیمت‌ها  نزدیک به۱۲۰ میلیارد تومان پیمانکار پروژه طلبکار است

۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه نیاز است

رشیدی عنوان‌کرد:در فازهای بعدی و برای تکمیل این پروژه نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

به گفته او امسال تنها ۶۵ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده است که تاکنون حتی یک ریال هم پرداخت نشده  و این پروژه نیاز به کمک ویژه در تامین اعتبار‌ دارد.

۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه پایآب سرریز سد نسا

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان درباره پروژه پایآب سرریز سد نسا گفت:بعد از سیل سال ۹۵ پایین دست سد نسا که از پایدارترین سدهای کشور محسوب می‌شود خسارت دید و هر لحظه خطر بدنه این سد را تهدید می‌کرد و با بحران جدی روبه‌رو شده بودیم که تصمیم به اجرای این پروژه گرفته شد.

رشیدی خاطرنشان‌کرد:این پروژه با قرارداد ۵۸ میلیارد تومانی منعقد شد و در آن زمان از محل حوادث نیز مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شد.

به گفته او پیشرفت فیزیکی این پروژه ۶۶درصد است همچنین حصارکشی و اینترنت سد نیز به این پروژه اضافه شده است.

مدیرکل آب منطقه‌ای استان کرمان بیان‌کرد: از طرف ستاد بحران کشور نیز مبلغ یکصد میلیارد تومان اعتبار  توسط وزیر قبلی کشور به این پروژه تخصیص پیدا کرد که هم اکنون به سازمان برنامه و بودجه رسیده و نیاز به پیگیری نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی دارد.

جلوگیری از سیلاب مخرب و تغذیه قنات های بم

او درباره پروژه تغذیه مصنوعی آدوری بم نیز گفت:این پروژه با دو هدف اصلی جلوگیری از سیلاب‌های مخرب و تغذیه قنات‌های شهر بم راه‌اندازی شد که هم اکنون بالای ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته رشیدی قرارداد این پروژه ۱۴‌میلیارد تومان بوده که پیمانکار آن تاکنون ۱۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صورت وضعیت داده اما فقط ۵۰۰ میلیون تومان دریافت کرده است.

او می‌گوید اگر مبلغ ۱۲میلیارد تومان به پیمانکار‌ پرداخت نشود در صورت تعطیلی این پروژه، در زمان فصل بارندگی خطرات سیل شهر را تهدید خواهد کرد.

خطر واژگونی پل اسفیکان دیده می شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان درباره پروژه پایین دست پل اسفیکان نیز می گوید بعد از سیل سال ۹۵ پایین دست این پل تخریب شد و خطر واژگونی پل احساس می شد که ساماندهی رودخانه را مد نظر قرار داده و با این کار پل و بالا دست را از خطر سیل نجات دادیم

رشیدی اظهارداشت: این پروژه ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبار اولیه آن ۴ میلیارد تومان بود اما با توجه به افزایش هزینه‌ها تا ۸ میلیارد تومان هم افزایش خواهد یافت .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=77107
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.