انتقاد تند رییس دادگستری کرمان از مس و گل گهر| آلایندگی و تخریب محیط زیست تا فرار از انتقال حساب به استان

رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید برآنکه متاسفانه زیان‌های معادن تاکنون نصیب مردم استان کرمان شده است، افزود: درآمد این معادن به جیب سهامداران می‌رود و زیان آلایندگی آنها نصیب مردم کرمان می‌شود.

یدالله موحد رییس کل دادگستری استان ظهر امروز ۲۷ فروردین‌ماه در نخستین جلسه شورای معادن استان در سال‌ جاری گفت: کرمان را بهشت معادن می‌دانند و کسی منکر این موضوع نیست اما باید به این سوال پاسخ داد که:

– از منافع این بهشت چه کسانی تاکنون بهره‌مند شده اند؟

– همواره اعلام می‌شود که میلیاردها تومان فروش و صادرات و رشد توسعه‌ای صنایع بزرگ و معادن استان است اما درآمد خالص حاصل از این معادن در جیب چه کسانی تاکنون رفته است؟

وی با تاکید برآنکه متاسفانه زیان‌های این معادن تاکنون نصیب مردم استان کرمان شده است، افزود: درآمد این معادن به جیب سهامداران می‌رود و زیان آلایندگی آنها نصیب مردم کرمان می‌شود، آیا تاکنون مشخص شده خساراتی که شرکت‌های مس خاتون آباد و سرچشمه به وجود آورده و آسیبی که به زیرساخت‌های استان وارد کرده اند چقدر بوده است؟

رییس کل دادگستری استان کرمان با طرح این سوال که چرا درآمدهای حاصل از این معادن نباید به برنامه‌های توسعه‌ای استان کرمان تبدیل شوند؟ عنوان کرد: بیش از ۳۰ سال است که معادن گل‌گهر و مس که ذخایر آنها پایان پذیری دارند، در حال بهره‌برداری در استان کرمان می باشند، سوال اینجاست که پس از اتمام این ذخایر سرنوشت این ملت و استان و تاسیسات آنها چه خواهد شد؟

عالی ترین مقام قضایی در استان کرمان با طرح این سوال که آیا درآمدهای خالص نباید به توسعه استان تبدیل شوند؟ تصریح کرد: طی ۳۰ سال گذشته از سهم سود فروش مواد معدنی اگر به کرمان می‌آمد اکنون وضع استان کرمان متفاوت بود، قانون برنامه ششم تکلیف کرده گردش مالی شرکت‌های بزرگ به استان منتقل شود، اما هنوز گزارش داریم که کامل منتقل نشده و با آنکه تاکیدات زیادی در این زمینه شده ولی همچنان درگیر این موضوع هستیم.

موحد دستگاه قضا را یکی از مراجع  پیگیر مطالبات مردم دانست و عنوان کرد: همه باید دست به هم دهیم تا بتوانیم برای این ملت عزیز هرکاری که از دستمان بر می آید، انجام دهیم. به دنبال انتقاد از بخش یا شخص خاصی نبوده و دنبال وحدت رویه هستیم اما این مطالبات مردم را ما باید فریاد بزنیم.

وی با بیان این مطلب که اگر تبصره و بند ۴ ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه اجرایی نشود، حتما باید برخورد قضائی شود و مسئولان آن باید بازخواست شوند، اظهار کرد: چرا نباید به مردم نگوییم هنوز آلایندگی‌های زیست محیطی برخی معادن و کارخانجات در استان برطرف نشده و اینها حرف‌های جدی است که باید در این جلسات گفته شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از این اپیدمی در کشور گفت: امیدواریم سال جاری به دلیل فضای اقتصادی که ناشی از شیوع کرونا به وجود آمده است، فروش‌های میلیاردی شرکت‌ها و معادن بزرگ به داخل استان انتقال پیدا کند و آثار آن را استان و مردم نجیب کرمان لمس کنند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=47284
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.